י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
עונשה יוחמר?

אם המחבל הנתעב הורשעה באי מניעת הפיגוע

הורשעה אם המחבל מברקן באי מניעת הפיגוע, בו נרצחו קים לבנגורנד יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד • בהחלטה נכתב, "לא היה במעשיה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה" • עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו מסר: "מקווים שבית המשפט יחמיר בעונשה, הרתעה היא הדרך היחידה לעצור את הטרור"

אם המחבל הנתעב הורשעה באי מניעת הפיגוע
היורה באזור התעשייה ברקן נמלט

בית המשפט הצבאי שומרון בסאלאם הרשיע לפני זמן קצר (חמישי) את אמו של המחבל המחבל אשרף נעאלוה באי מניעת הפיגוע הרצחני, בו נרצחו קים לבנגרונד-יחזקאל (29) הי"ד וזיו חג'בי (31) הי"ד וישראלית נוספת נפצעה באורח בינוני. בהחלטה נכתב כי "ערך חיי אדם גובר במקרה כזה על קשרי המשפחה".

בנוסף, נשיאת בית המשפט הצבאי ציטטה בהחלטתה ממאמרו של פרופ' קרמינצר, "במציאות שבה טרור המתאבדים איננו חיזיון נדיר, קשה להניח כי הפסיקה היתה מוכנה לפטור מאחריות פלילית אדם (לרבות קרוב משפחה) שחשד בדבר מזימה לבצע פיגוע התאבדות, נמנע מלברר את החשד וגם נמנע מלדווח אודותיו. האם ערך החיים של הקורבנות אינו עולה עשרות מונים על חירות הפעולה, על אי הנוחות ועל הקושי הנפשי של החושד?".

בהמשך הסבירה הנשיאה כי "לא ניתן לטעמי להסתפק במעשה מן הפה ולחוץ אשר אין בכוחו למנוע את העבירה המתוכננת. נדרש מעשה בעל פוטנציאל ממשי למנוע את העבירה, וצריך שמעשה זה יהיה חיצוני למתכנן העבירה, הווה אומר אין די בניסיון לשכנע את מבצע העבירה המיועד לחדול ממעשיו או באזהרתו".

בסוף החלטתה כתבה הנשיאה, "מעשיה של הנאשמת אשר הזהירה את בנה ודווחה לאב לא היה להם כוח ממשי למנוע ממי שנחוש לאבד את חייו תוך כדי פגיעה בישראליים ומחזיק בידו נשק מלבצע את זממו. זאת ועוד, הנאשמת לא ביקשה מהאב לקחת את נשקו של הבן או לדווח עליו, ולא בדקה עמו מה עשה בעניין. לא היה במעשיה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה, ועל כן יש להרשיעה בעבירה המיוחסת לה".

כזכור, המחבל אשרף נעאלוה אותר לאחר מאמץ מודיעיני ומבצעי מתמשך של שב"כ, ימ"מ וצה"ל, ונהרג במהלך ניסיון מעצרו.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את משפחות הנרצחים מסר, "בית המשפט הרשיע את אם המחבל מעל ומעבר לכל ספק שידעה שהמחבל תכנן לבצע פיגוע, והתאמן לזה. היא לא עשתה מה שמוטל עליה בשביל לעצור את זה, וגם כשהיא אמרה לו לא לבצע את הפיגוע זה נבע מתוך פחד על הבית שלה. המשפחה שגידלו את המחבל הם חלק מהסיפור הזה. הם לא מצטערים על מה שקרה, כי לא אכפת להם במות יהודים".

בנוסף, עו"ד בלייכר פנה לביהמ"ש בבקשה להחמיר את עונשה "אנחנו צריכים להילחם פה, מלחמה בטרור. אנו חושבים שבית המשפט יהיה חייב להחמיר בעונשה, כי החמרה בעונש פירושה הצלת חיים של כולנו, צריך להרתיע גם את סביבת הטרור, זו הדרך היחידה לעצור זאת. בקרוב יהיו טיעונים לעונש, אנחנו נגיש גם תחשיבי נזק, נגיש את דברי המשפחות, ונקווה שבית המשפט יחייב אותה בתשלום פיצויים קבועים למשפחות, ובהמשך גם את אביו של המחבל ואחיו, וכן הלאה", הוסיף.

רפי לבנגרונד, אביה של קים הי"ד, ברך על ההחלטה "אנחנו שמחים שהרשיעו את אם המחבל ונקווה שהעונשים שהיא תקבל יהיו בהתאם להרשעה. היא ידעה בלי שום צל של ספק שהיא אשמה, שהיא לא מנעה פשע. היא ידעה בדיוק מה הבן שלה עומד לעשות. אנחנו נתבע אותה גם נזיקית, כספית, על כל הנזק שהיא עשתה.

אנחנו גם רוצים לדרוש את הבית, שלא יהרסו את הבית אלא שהוא יעבור אלינו, עם האדמות שלו והכסף שלו, שמדינת ישראל מעבירה לרשות הפלשתינית ואבו מאזן מחלק למשפחות האלו. שיעבור אלינו, ואנחנו נשתמש בזה במקומן", הוסיף.

נזכיר כי אם המחבל שביצע את הפיגוע בברקן, בו נרצחו קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי, הואשמה בכך שידעה על כוונותיו של בנה לבצע פיגוע ולא עצרה בעדו. האם שמעה את בנה מבצע ירי סמוך לביתם, ובהמשך אף אמר לה כי מאס בחייו ובכוונתו להפוך לשאהיד. המחבל הזהיר את אימו כי בעקבות כך הצבא עלול לחפש בביתם, והאם עדכנה את בעלה. כמו כן, ניסתה האם להזהיר את בנה, אך לא מסרה הודעה לגורם כלשהו ולא פעלה באופן סביר אחר למניעת הרצח. כאמור, היום הורשעה אם המחבל מברקן באי מניעת עבירה.

יישוב ברקן פיגוע מחבל הרשעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד