י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מהדורת מוצ"ש מיוחדת

לייבל'ה מטייל בעולם: מאנטוורפן ועד ניו יורק

והשבוע במדור שמפאת קוצר הזמן נכתב למוצאי שבת. לייבל'ה חורך את בלגיה ומגלה שהם חולים על חדשות מישראל. וגם: הפגישה של זייברט עם הבכיר הגוראי ברחובות בורו פארק

לייבל'ה מטייל בעולם: מאנטוורפן ועד ניו יורק
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

שבוע מפרך וקשה עבר על לייבל'ה שלא נח לרגע וממש עובר לעשייתם כמו שנאמר מחיל אל חיל, מיד אחרי שחזר מישועות אצל ר' ישעיה'לה בקרעסטיר, המריא לממלכת היהלומים, בלגיה, שם השתתף בוועידה של 'וועידת רבני אירופה' לשם התקבצו ובאו רבנים בכדי לזעוק על האנטשימיות הנוראה וגזירת השחיטה שגברה על גזירת הגיוס. כל זאת ועוד הפכו את השבוע של לייבל'ה לעמוס עוד יותר והקשו עליו לכתוב את כל מה שאתם קוראים ביום חמישי בו ביום. 

לייבל'ה, ששנים רבות לא רכב על אופניים, הבין שזה בעצם כלי התחבורה היחיד אצל הבלגים הקפואים ומיהר לקחת את הכלי, אך מהר מאוד הבין שאם הוא רוצה לבלות בבית החולים, הוא חייב להתנזר מהכלי הזה לאחר שנפל מספר פעמים. לייבל'ה לא מפרסם את התיעוד שכמעט ודלף לרשת וברגע האחרון נמנע הפרסום.

בין לבין, לייבל'ה הסתובב בקהילה החרדית בבלגיה והבין כי מדובר בקהילה שצורכת חדשות מישראל בצורה בלתי רגילה.

אך קודם היציאה לבלגיה, לייבל'ה השתתף בשמחת 'וואך נאכט' שנערכה לילה לפני הברית, לרגל הולדת בנו של עורך עיתון 'הדרך' איש אשר רוח בו אברהם דב גרינבוים. במעמד שכלל אמירת דברי תורה במשך שעות רצופות בבית עורך הדין ישראל ענדען בבית שמש, השתתפו רבנים עיתונאים שזכו לשמוע שיעורים ושיחות בינהם המו"ל בקהילה הרב אריה לייבל פפר.

ראשון הנואמים היה ראש העירייה לשעבר מוישה אבוטבול וכמעט הח"כ בעתיד. אבוטבול סירב לחשוף את הכוורת שתלווה אותו בלשכתו לאחר שיושבע, אך חשף לראשונה את מכשיר הטלפון הזעיר שברשותו שדרכו כך נטען, הוא מעלה את עשרות הסטטוסים שלו מידי יום ביומו. את החשיפה הראה אבוטבול לעיתונאי יצחק פלדמן, שהעלה חיוך על פניו. כך זה נראה בתיעוד וידאו. 

לאחר מכן שמע לייבל'ה את דברות קדשו של רבה של מגדל העמק הגרי"ד גרוסמן ושל מרא דכולא תלמודא כ"ק גאב"ד קוממיות ירושלים רבי ישראל יצחק, שמסר שיעור עד שעות הלילה המאוחרות ועמו יחד הגרמ"מ פומרנץ ראש מתיבתא עוז והדר.

ובחזרה לאנטוורפן. לייבל'ה יצא להסתובב קצת בקהילה החרדית, תחילה הוא נכנס לחנות של שטרולי לבדוק מה מצב השעונים והמשחקים ולהביא קצת להינדל'ה ולאנשי הבית והיכן אפשר לקבל החזר מס על הקנייה. לייבל'ה תיעד את אדון שטרולי היקר משרת את אחרון הלקוחות.

בין לבין השתתף לייבל'ה במסע המלכותי של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, שממשלת בלגיה העמידה לרשותו מערך אבטחה ושיירה גדולה לאורך הביקור, בין שיעור למשנהו ראה לייבל'ה את דודו עמר שר הדתות היוצא והנכנס, סוגר את פרטי הביקור עם הרב שבתי סלבטיצקי, השליח הראשי של חב"ד שארגן את המסע.

גם את עורך 'בקהילה' ואיש ההגות שלמה קוק ראה לייבל'ה מצטרף לשיירה המלכותית. בעת הביקור אצל מושל בלגיה, התגלה קוק, הכישרוני גם כך, כשולט במספר רב של שפות, מה שהותיר את לייבל'ה פעור פה. 

איתי גדסי השופר של 'קול חי' וחושף הפרוטוקולים בבני ברק, נצפה מתעניין אצל אחד היהודים בבורסה בנוגע לעסקת יהלומים גדולה. לפי ההתעניינות נראה שהעסקה יצא אל הפועל וגדסי יצא עם לייבל'ה לסיבוב אופניים שידובר בו רבות.

גם העיתונאי ישי כהן מ'כיכר השבת' נצפה מסתגל לכלי התחבורה, בעזרת העסקן של בלגיה והאיש מאחורי הקלעים ר' יוסף קורניק שתרם את אופניו לצורך כך.

לייבל'ה גם פגש את יאיר שרקי מ'החדשות', שגם בבלגיה הרחוקה לא זכה לדקת מנוחה. מכל מקום ומכל חנות יוצאו אנשים ודרשו את מנת הסלפי מהמולטי טאלנט המוכשר וכך מראשון החסידים ועד אחרון הספרדים במקום, כל שנייה עצרו את 'ההוא מטלוויזיה'.

וגולת הכותרת של בלגיה, היא מסעדת 'הפיס' של 11 האחים לבית הופמן. לייבל'ה כמו לייבל'ה אוהב אוכל יהודי ומצא שם אוכל כלבבו. מתברר, שהגם שמדובר באוכל יהודי, הגויים אוהבים אותו מאוד והמקום עמוס במאות גויים בו זמנית. בשיא הסעודה, בעת שלייבל'ה סעד את ליבו, הגיע האיש שכל בלגיה מכירה, הלא הוא הרב מרדכי זאב שוומנפלד, אחיו של שדר הרדיו 'קול ברמה', שמסר הרצאה ברורה ומרתקת בפני העיתונאים שהגיעו למסע. הוא סיפר מי נגד מי בבלגיה והידע המקיף שלו על כל יהודי ויהודי באשר הוא.

ואפרופו אוכל יהודי, בעל הקייטרינג הגדול 'דרזנר', שהכין והזין את משתתפי הוועידה אשר יצאו שבעים ודשנים, נצפה ביציאה ממלון 'הילטון' פותח את המנעול שבאופניו ויוצא לדרכו כאחד הבלגים.

מוקדם יותר ראה לייבל'ה, את האיש המתוק ביותר בכנסת, הלא הוא מנהל סיעת ש"ס צביקה יעקובזון, שלייבל'ה לא החזיק ראש איך בו זמנית הוא לא מתבלבל בעומס הטורים השבועי אותם שיגר למערכות קודם הטיסה, יעקובזון ישב עם גדסי לסעודה דשנה ושניהם העבירו דאחקות על הנעשה בכנסת. 

ולסיום המסע בבלגיה, אי אפשר בלי העורך המיתולוגי של 'יתד נאמן' ישראל פרידמן ואיש הוועידה שהקריא את מכתב גדולי ישראל, בסיום הביקור ראה לייבל'ה את פרידמן יחד עם כתב 'יתד' ואיש העולם היהודי ישראל רוזנר, כשהם משוחחים עם רב הקהילה הספרדית באנטוורפן, הגאון רבי יוסף כהן, שהגיע עם רכבו עד לשערי המלון ממש. 

ואפרופו 'יתד נאמן', לאחר השיעור בבית 'דגל התורה' בליל שישי נראה מנכ"ל יתד נאמן זליג אורלנסקי, כתלמיד בפני רבו מקבל את ברכתו ועצתו של מגיד השיעור הגר"נ זוכובסקי יו"ר הוועדה הרוחנית. 

ומי שלא המריא לבלגיה, הוא עורך 'מרכז העניינים' יצחק נחשוני, שנסע לרומניה והונגריה, שם שוחח עם היהודים המקומיים, בדרך לעוד כתבה מיוחדת ועתירת גילויים של זקן השבט. 

גם את הצלם עוזי ברק שאמנם נראה לאחרונה יותר באזור גני מודיעין, אך את הנייעס של בני ברק הוא נושם כל העת, נצפה אף הוא בנתב"ג. 

בחגיגות לרגל מלאות שנה להעברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו והרב הראשי לישראל הגר"ד לאו, השתתף גם דובר הרבנות הראשית עו"ד קובי אלתר. ללייבל'ה גונבה השמועה שלא אומתה עדיין, כי במהלך האירוע, קיבל קובי הצעה משגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן והיא לשמש כדובר השגרירות, אך נאמן לערכיו סירב להצעה בשלב זה.

והעיתונאי החרוץ רפי פרלשטיין, נצפה השבוע מגיע כהרגלו למקום העבודה שלו בכיכר ספרא, לעוד תחקיר מקיף על הנעשה במקום. 

ובצל מסעו של לייבל'ה, הוא אף נאלץ לתרום למגבית של חסידות צאנז. לייבל'ה מגלה מי הם מנהלי הקמפיין המבריק של צאנז: יקותיאל יהודה גנזל, הכותב המפורסם ב'המבשר' והגרפיקאי המוכשר שמוליק שטמר, שנצפו מאיישים במהלך יום הקמפיין העמוס את עמדת הסייבר במשרדם שבחיפה. מי שהיה אחראי על הקו הפרסומי של הקמפיין הוא אהרן שטמר - גראנד.

ואותו גנזל, נצפה בערב הקמפיין באישון ליל, על ציונו של מרן השפע חיים מצאנז זי"ע בנתניה, בבקשה מלאת תקווה על הקמפיין שיצליח.

ומי שהצליחו לגייס את כמות התורמים הגדולה ביותר בקמפיין, היו דובר החסידות יוסף יצחק יעקובוביץ שלייבל'ה זוכר את המיילים "י.י.י" ואת הסמסים ששוגרו בין מנת שניצל לקוגל, והשני היה צלם החסידות משה גולדשטיין שבקמפיין ענק הוציא גם סכומים מסלע. 

במוצ"ש ראה לייבל'ה את נציג הציבור העסוק בימים אלו במשא ומתן הקואליציוני, הח"כ החדש יעקב טסלר שלא התפתה לענות לדרוקר בתחקיר המדובר. לייבל'ה ראה את טסלר כשהוא חמוש בשטריימל ומעתיר בתפילה בציון הרשב"י.

ואותו טסלר, נצפה בחמישי בדרך לשבת בדאבוס, הוא נראה בבנתב"ג בדרך לשבת בשווייץ, לשם הוזמן ע"י מורו ורבו האדמו"ר מויז'ניץ.

ואת הח"כ בדימוס מנחם לייזר מוזס, ראה לייבל'ה איך לא? במירון, יחד עם מיכה המפקד והמלך של ההר, כשהוא מסביר למנחם לייזר את ההרחבות בשטח של תולדות אהרן.

ובמעלה ההר ראה לייבל'ה תכונה רבה בדוכן זק"א, שם הגיעו כל הזקאי"ם יחד עם חברי 'טיפ הפקות' לבדוק שהכל תקין.

גם המעבר הדרמטי של הפירות והירקות של רמי לוי לכשרות 'שארית ישראל' המהודרת, תפסה את לייבל'ה לא מוכן. לייבל'ה שרגיל לשלוח את הינדל'ה לקנות רק 'שארית ישראל' במקומות מרוחקים, יוכל לעשות זאת קרוב לבית ב'רמי לוי'. תוך כדי שלייבל'ה הגיע לקנות ב'רמי לוי', הוא ראה את ההשפעה הליטאית ישירות בעת שלכד את האיש והמוח מוטל'ה קרליץ שרוכש אף הוא במקום.

קודם לסגירת ההסכם, הגיע הצלם נפתלי לרר לתעד ושמר על חיסיון, אך לא ויתר על תמונה עם האיש בעל העוף בשקל.

ולאחר שנסגר המשא ומתן עם ש"ס באלעד, נצפה עוזר ראש העיר פרוש, חיים מאיר רוזנפלד צועד עם בנו בן השלוש לתלמוד תורה בפעם הראשונה כשהוא עטוף בטלית כנהוג. 

ואי אפשר מבלי להיות בניו יורק בימים אלו, שליחי לייבל'ה שיגרו למדור תמונות מכל הבא ליד, ממלא מקום ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט נצפה בניו יורק עם נחמן וידסלבסקי הגוראי, לשעבר מהאיחוד. השניים תועדו כמובן בסתר. 

הנגיד הצעיר של ניו יורק, אברמי זופניק, שמגיע לל"ג בעומר לישראל, נצפה מקבל נשיקה חמה מכ"ק הרבי מויז'ניץ שהגיע אף הוא לביקור בניו יורק, לייבל'ה ראה את החיבה הגדולה של הרבי לנגיד הצעיר ביותר. 

והצלם ארי ק. שמתרגז כל פעם שכותבים את שמו המלא, הגיע לראשונה לחגוג אירוע ראשון באולם החדש הנקרא "זמר בוטיק", במקרה נערכה במקום שמחה לנכדו של העסקן הבעלזאי הנודע ר' ראובן חיים וינברגר שחזר מביקור ממושך בחג הפסח בישראל, ואף זכה לברכת שר התורה.

ומוינברגר לוינברגר, בן דובר חסידות בעלזא העסקן הנמרץ שיעל'ה וינברגר נצפה בפגישה, עם רבה של מערב אוקראינה השליח הרה"ח ר' שלמה ווילהלם במסגרת שבת התאחדות בכפר החינוך "אור אבנר - ז׳יטומיר", כאורחו של אברמי דייטש המסור וצוות מסע הקודש של הנגיד ר' מוטי קליין. וינברגר הוציא את הפאות לראשונה לאחר שטבל במקווה. 

ואת בנו של הח"כ הדגלאי יעקב אשר, ראה לייבל'ה מתועד בז'יטומיר עם שטריימל לראשו. 

ומז'יטומיר - למוסקבה, שם פגש לייבל'ה את גדול הזמר החסידי בערי וובר בעיירה ליובאוויטש שברוסיה, יחד עם קבוצה גדולה ממונסי. בעיירה טמונים האדמו"רים הצמח צדק והמהר"ש זצ"ל מליובאוויטש. במקום פועל היום השליח הרב גבריאל גורדון ורבים החלו לפקוד לאחרונה את העיירה ואף הוקם בה בית הארחה.

וברוסיה עצמה ראה לייבל'ה שני אנשי עסקים שהתברכו מרבה של רוסיה הגר"ב לאזאר. האחד האיש והאגדה נחום קרלינסקי, ברסלב בכל רמ"ח אבריו וזאבי פריד מניו יורק, הרב בירכם בחום רב. 

ובסופר המקומי במוסקבה ראה לייבל'ה את הזמר החסידי מוטי אילוביץ בהכנות לשבת קודש.  

ובשדה התעופה בסן פטרסבורג, ראה לייבל'ה ביום שישי בבוקר את עורך הדין מרדכי ציבין מגיע היישר לדלפק הוי-אי-פי לקבל את הכרטיס. ציבין שמאיר פנים לכל אדם, מן הסתם חזר מעוד שחרור אסירים יהודים, לא לפני שגילה כי האוכל הכשר שהוגש במטוס פג תקפו. לייבל'ה מחכה לטלפון להצטרף לתביעה. 

ואפרופו שדות תעופה. נציג 'דגל התורה' בטבריה דוד אוחנה, חוזר השבוע מחו"ל לאחר שנסע למען מוסדות התורה בטבריה, מיד כשנחת הגיע להילחם למען החרדים בישיבת המועצה.

ולאחר חודש שלם של אירועים בחו"ל - המפיק האגדי אייזיק גפן חגג יום הולדת על גג בעיר הבירה עם השליח של האדיטש -בעל התניא הרב שושו דייטש, השמש של הרב כדורי זצ"ל, ונכדו של 'בבא סאלי' הרב יהודה יהודיוף ואיש העסקים אלי מזרחי.

ואי אפשר בלי ספיחי קרעסטיר, שם ראה לייבל'ה את הבחור החשוב שמוליק כץ ממרכז המוסדות, כשהוא מעתיר ומתפלל אצל ר' ישעיה בן ר' משה לישועת הכלל והפרט, כץ אף התברך נרגשות מהאדמו"רים ששהו במקום. 

ואיש הרבנים המפורסם יוחנן דבדה, נצפה במסע חשאי ברחובות בודפשט, לקראת עוד פרויקט תורני עליו הוא עמל בתקופה זו.

איש השיווק החרדי אריאל אלחרר נצפה יחד עם אלי ישי מסתודדים השבוע ‏בברית לבנו של העסקן האשדודי יוסי צמח. 

 והעסקן מביתר וראש כולל בעלי בתים 'עיתים לתורה' אברמי ליפשיץ סיים בהצלחה מרובה קורס של 'הבצפר', לייבל'ה שולח הצלחה גדולה בכל מעשה ידיו.   

והשאלה הגדולה שנשאלה, האם עיתונאי הברנז'ה הגדול ביותר נמצא בדרך לירח? איציק אוחנה נצפה השבוע בסוד שיח עם המיליארדר מוריס קאהן, מייסד "החללית בראשית". אוחנה מסרב למסור פרטים על התוכניות הרבות לאחר שהקים את משרדו בפאתי עיר התורה והחסידות. 

ואותו איצק אוחנה מדווח, כי בשבת האחרונה במלון אריסטוקרט בב"ב בשמחת הקידוש לרגל הולדת נכדתה של יועצת רה"מ רבקה פאלוך, נצפו משוחחים ארוכות יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, בנה עו"ד רוני פאלוך, הרל"ש שלומי פולק והעיתונאי ישראל כהן.

והעסקן הבני ברקי שקבע את מושבו בפתח תקווה אברומי לוי, נצפה השבוע מקיים ובלכתך בדרך באוטובוס, ללייבל'ה  נודע כי אופניו של לוי הושבתו לכך נאלץ להשתמש בשירותי תחבורה הציבורית ובכך גם קיים ובלכתך בדרך.

ולפינת הקולינריה: המגיש גיא זוארץ נצפה בליל שישי במעדני זהבה אצל מוטי כהן בבני ברק, זוארץ הגיע רק עם הרעייה לבית בר זוהר. 

ממלא מקום ראש העיר חיפה מיכאל אלפר, נלכד בעדשה במסעדה של 'גולדיס' בית ישראל בירושלים. 

וחגיגה גדולה ברחוב שלייבל'ה עובד בו. ליד אולמי הדודאים ברחוב הירקון בבני ברק, התרחש אירוע גדול בליל שישי. הרב צבי הורביץ בקביעת מזוזה במסעדת 'בובע' שבהנהלת העסקן משה בן יעקב, בהשקה השתתפו אישי ציבור ועיתונאים. 

ולפינת המזל טובים 

ביום חמישי נערכה שמחת אירוסין לנכדה משותפת לחבר מועצת עיריית חיפה אריה בליטנטל ומנהל מחלקת גנים בעיריית בני ברק גבריאל כהן. בת ר משה כהן מחשובי אנשי החסד בחיפה.


ברכת מזל טוב להרה"ח ר' עמרם שפירא משב"ק גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט ווייס לרגל אירוסי בתו, עם הבה"ח דב ציינוירט.

ברכת מזל טוב לנגיד הרבני ר' יואלי לנדא מארה"ב, לרגל אירוסי בנו הבחור יהודה, עם בת הרב יצחק פנחס טווערסקי, מנהל ישיבת רחמסטריווקא בירושלים. לייבל'ה כבר מחכה לחתונה הגדולה בתבל. 

ברכת מזל טוב לעסקן חסידות ברסלב ולשעבר מנכ"ל 'הצלה ישראל' ר' דוקי גרינוולד, לרגל אירוסי בנו נחמן מבחירי ישיבת אורייתא.

ברכת מזל טוב לאהרון פליישמן, חבר הנהלת ארגון 'בלב אחד' ואחראי מתנדבים לרגל הולדת הבן, השלום זכר נערך השבת בבית הכנסת 'הרב פישל' במודיעין עילית שמחת הברית ביום ראשון באולמי אריסטוקרט בבני ברק.

ברכת מזל טוב לעסקן חיים מאיר מרקוביץ מעסקני חסידות ויז'ניץ מרכז בארה"ב, לרגל אירוסי בנו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב לוותיק הצלמים החרדים ר' ברוך אוביץ לרפואה שלמה לרגל שמחת אירוסי הנכד הראשון בן לחתנו הקלרינט ר' דוד הלר.

ברכת מזל טוב לר' דוד קובלסקי מראשי קהילת חסידות נדבורנה בעיר אלעד לרגל אירוסי בנו בכורו הבחור אברהם קובלסקי מבחירי ישיבת נועם התורה. שמחת הווארט נערכה בבית הרבי מנדבורנה. 

ברכת מזל טוב לבעל מנגן ר' שייע גרוס לרגל הולדת הבת בשעה טובה.

וברכת מזל טוב לצלם הוידאו נתי אלבר לרגל הברית לבנו, לשם הגיעו כל החסידים לאחל מזל טוב. 

ולסיום, ברכת מזל טוב לעיתונאי נתי טוקר לרגל הולדת הבת בשעה טובה, ולסבא העיתונאי בני רבינוביץ לרגל הולדת הנכדה.

לייבל'ה רכילות חרדית אנטוורפן טיולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד