כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

שופר חדש להגראי"ל שטיינמן? • חשיפה בלעדית

הנהגת הציבור הליטאי עברה אל הגראי"ל • מה התרחש בפגישה החשאית בין הגראי"ל להגר"ש דויטש מ'יתד'? והאם מהלך השלום יצליח או שהאיום של שמעון גליק יתממש?

הגראי"ל שטיינמן. יקים עיתון?
הגראי"ל שטיינמן. יקים עיתון?



היה זה לפני כחמש שנים, כאשר קבוצת אברכים המקורבת לבית הגר"ח קניבסקי הרימה את הכפפה והקימה עיתון - 'יום חדש' - שאמור היה להתחרות, בין היתר, על השוק של המגזר הליטאי. אלא שמספר חודשים לאחר צאתו לאור, דוממו מכונות הדפוס, לאחר שבעליו נאלץ לסגור אותו, מסיבות פיננסיות, למגינת ליבו של ציבור רחב שרצה בכל ליבו בהצלחת העיתון.

שנים חלפו. רבים מבני הציבור הליטאי נשכו שפתים בכל פעם מחדש כשהביטאון הליטאי 'יתד נאמן' התייחס אל מורם ורבם הגראי"ל שטיינמן במה שמוגדר בפיהם חוסר כבוד, בלשון המעטה. מה שהחל בהיעדר הכינוי "מרן" לצד שמו ותוארו של ראש הישיבה, המשיך ב'עקיצות' מרומזות (או שלא). אלא שכדי לצאת למהלך של הקמת עיתון חדש שיתחרה ב'יתד נאמן' חזיתית, ידעו כל הגורמים המעורבים, יש צורך בכסף, והרבה.

אין זה סוד כי מאז נפל הגרי"ש אלישיב למשכב, כשהוא מאושפז בקומה השמינית שבבית החולים 'שערי צדק' בירושלים, הפך הבית ברחוב חזון איש 5 בבני-ברק למקום בו נסגרות ההחלטות הפוליטיות של 'דגל התורה'. חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, הפכו לאורחים של קבע בבית, כשהם אינם זזים ולו אף צעד קטן מבלי להיוועץ תחילה בגראי"ל שטיינמן.

לשיא הגיעו הדברים במעמד המתוקשר של 'חוק טל', כאשר כל חברי הכנסת של 'יהדות התורה' (כל השישיה, כולל מאיר פרוש), יו"ר ש"ס השר אלי ישי, ורבנים ספרדים ואשכנזים, התכנסו בדירה הקטנה שבחזון איש 5.

מי מקבל ההחלטות? הגר"ש דויטשצילום: מי מקבל ההחלטות? הגר"ש דויטש
מי מקבל ההחלטות? הגר"ש דויטש


פגישה חשאית

לפני מספר שבועות החליט איש העסקים שמעון גליק, מנאמני בית הגראי"ל שטיינמן, לפתוח במהלך שיגרום לאנשי 'יתד נאמן' להכריע: האם פניהם ליזום מהלך של שלום עם הבית ברחוב חזון איש 5 או שלשוק ייצא עיתון מתחרה. גליק אף הצהיר, כי ישקיע את המימון הדרוש לעיתון חדש, ואף הבטיח מימון מלא למשך לא פחות מ-10 שנים - צעד שהפך את המהלך לריאלי.

אבל אז נודעו הדברים לבכירי 'יתד נאמן'. שם, כך נראה, נכנסו ללחץ.

כך נולד מאחורי הקלעים, לאחר שנים רבות, מהלך שמטרתו השכנת שלום בין הביטאון הליטאי לבין ביתו של הגראי"ל. מעמד הפסגה של המהלך הזה היה בימים האחרונים, כאשר אל הבית בבני-ברק הגיע בחשאיות, לאחר שנים ארוכות בהן לא דרכה שם כף רגלו, הגאון רבי שמואל דויטש, מבכירי הוועדה הרוחנית של 'יתד נאמן', לשיחה עם הגראי"ל.

במהלך השיחה נשאל הגר"ש דויטש כיצד מתנהל העיתון, מי הם 'הוועדה הרוחנית', ומי מקבל את ההחלטות על מה ועל מי כותבים. הגר"ש דויטש מצידו ניסה להציע רעיונות לשינוי המתווה הקיים כיום בעיתון, כולל מי יקבל את ההחלטות.

אין זה סוד כי לפני מספר שנים הוזזו בעלי תפקידים מקרב חברי 'הוועדה הרוחנית' וגם מקרב חברי המערכת, ופעילותם הופסקה, משיקולים פוליטיים, למרות שהם ממשיכים לקבל משכורת.

האם יצליחו הצדדים ליישר קו שיהיה מקובל על כולם? ימים יגידו. מה שבטוח, הפנקס פתוח, היד הרושמת את ההמחאות כבר מוכנה, ואם לא תצא הרכבת המאוחדת לדרכה בשלום, תצאנה שתי רכבות: האחת כבר מוכרת, 'יתד נאמן', והשנייה - ליום חדש.

האם יחזיק 'יתד נאמן' מעמד פוליטית ופיננסית מבלי שיעמוד מאחוריו מנהיג הציבור הליטאי? ואם כן, מה תהיה המשמעות של שני עיתונים ליטאיים, על כל ההשלכות הפוליטיות שתיגזרנה מהמהלך גם על גפני ומקלב, כמו על יתר המועמדים הממתינים לתורם.
הגראי יום חדש יתד נאמן שמעון גליק ליטאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 94 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד