כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

כך השתיקה וול מארט שערוריית שוחד אדירה במקסיקו

"ניו יורק טיימס" חושף לראשונה את החקירה שנקברה ובעקבותיה קודם המנכ"ל שעמד מאחורי השוחד לתפקיד סגן יו"ר החברה העולמית

  • ל' ניסן התשע"ב
חנות וול מארט במקסיקו צילום: בלומברג
חנות וול מארט במקסיקו צילום: בלומברג

ענקית הקמעונות האמריקאית וול מארט ניסתה לטייח חקירת שחיתות בחברה הבת המקסיקאית שלה, כך עולה מתחקיר שביצע "ניו יורק טיימס". הפרשייה החלה בספטמבר 2005, כשעורך דין בכיר בוול מארט קיבל הודעת אימייל מדאיגה מבכיר לשעבר בחברה הבת המקסיקאית, וול מארט דה מקסיקו. באימייל, ובשיחות בעקבותיו, תיאר הבכיר לשעבר כיצד החברה המקסיקאית שילמה שוחד נרחב כדי לזכות בהובלה בשוק. במרוץ להקים חנויות, הוא סיפר, החברה שילמה שוחד להשיג היתרי בנייה בכל פינה במדינה.

הבכיר לשעבר, סרגי'ו סיסרו זפאטה, שעבד בחברה במשך עשור במחלקת הנדל"ן, נקב בשמות, תאריכים וסכומי השוחד. הוא ידע כל כך הרבה, לדבריו, מכיוון שבמשך שנים היה עורך הדין הממונה על קבלת היתרי הבנייה של וול מארט דה מקסיקו. בתגובה להתרעתו שיגרה וול מארט חוקרים למקסיקו סיטי, ותך כמה ימים הם חשפו עדויות לפרשיית שוחד נרחבת. הם גילו תיעוד של מאות תשלומים חשודים בסכום כולל של יותר מ-24 מיליון דולר. הם גילו מסמכים שהראו כי בכירי החברה במקסיקו לא רק ידעו על התשלומים, אלא נקטו בצעדים להסתיר אותם מידיעת המטה של החברה בבנטונוויל, ארקנסו.

בדו"ח סודי לממונים עליו, סיכם החוקר הראשי של וול מארט, סוכן אפ.בי.איי לשעבר, את ממצאי החקירה: "יש חשד סביר להאמין כי היתה הפרה של חוקי ארה"ב ומקסיקו". הוא המליץ לוול מארט להרחיב את החקירה.

אולם במקום להרחיבה, גילה "ניו יורק טיימס", ראשי וול מארט סגרו את החקירה. לא נמסר שום מידע לאנשי החוק במקסיקו או ארה"ב, ואף אחד מהמנהלים במקסיקו לא נענש. מנכ"ל החברה, שזוהה על ידי הבכיר לשעבר ככוח המניע מאחורי שנות השוחד, אדוארדו קסטרו רייט, קודם לתפקיד סגן יו"ר וול מארט ב-2008. עד פרסום מאמר זה לא דווח בפומבי על החקירה וההאשמות בשוחד.

חקירת ה"טיימס" חשפה מאבק ממושך בדרגים הבכירים ביותר שבו מצד אחד עמדה אתיקה מקצועית ומצד שני רדיפת הצמיחה המפורסמת של החברה. וול מארט דה מקסיקו היא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של וול מארט, ומודל לצמיחה עתידית. חמישית מכלל חנויותיה של וול מארט בעולם הן במקסיקו. בכירי החברה חששו כי חשיפת הפרשייה תפגע קשות במוניטין של החברה, והעדיפו לבצע בקרת נזקים מאשר לעקור מהשורש את הפשעים עצמם.
וול מארט שוחד מקסיקו שערוריה ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד