כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
81 שנים ל'ליל הבדולח'

זיכרון: מאות בתי כנסת ברחבי העולם השאירו את האורות דולקים

ברחבי העולם מציינים היום 81 שנים ל'ליל הבדולח' אותו לילה נוראי בו נהרגו כמאה יהודים - עוד טרם החל מסע הרצח המחריד של יהדות אירופה • הלילה, בתי כנסת ברחבי העולם ישאירו את האור דולק כאות זיכרון לאותו לילה נורא, בו נשרפו בתי כנסת ונופצו חלונותיהם על ידי הנאצים

זיכרון: מאות בתי כנסת ברחבי העולם השאירו את האורות דולקים
בית הכנסת לאחר ליל הבדולח צילום: באדיבות המצלם

אחת מקבוצות הכדורגל הגדולות בברזיל sc קורינתיאנס paulista, שלחה מסר חזק של הזדהות עם הקהילה היהודית וישראל, כשכל המושבים באצטדיון הקבוצה היו מעוטרים בטלאי הצהוב שענדו היהודים בשואה, ועל חולצות השחקנים נכתב "עם ישראל חי".

הכיסאות באצטדיון הכדורגל. קרדיט: Stand With Us

במבט לאחור על ליל הבדולח, הפוגרומים האנטי-יהודיים של הנאצים, שריפת בתי הכנסת, הוצאה להורג של יהודים, הריסת בתי עסק של יהודים, ותחילת הגיהנום הנאצי שניסה להשמיד את העם היהודי.

אז מה קרה בתאריכים 9-10 בנובמבר 1938?

המוני אנטישמיים, בהובלת תומכי המפלגה הנאצית, יצאו למסע פראות ברחבי גרמניה הנאצית. בתי כנסת הועלו באש, ורכוש בבעלות יהודית נהרס.

יהודים היו נתונים להשפלה ציבורית ונעצרו. על פי הרשומות הרשמיות, לפחות 91 יהודים נהרגו - אם כי ככל הנראה מספר ההרוגים האמיתי היה גבוה בהרבה.

גרמניה הנאצית השיקה פוגרום אנטי-יהודי ברחבי גרמניה. "ליל הבדולח" נקרא כך, לאחר שזגוגיות ושמשות של בתי עסק ובתי כנסת נופצו, וזו גם היתה תחילתה של ההשמדה השיטתית של חיי היהודים באירופה.

ב- 9 בנובמבר 1938, כמעט שש שנים לאחר שהיטלר קיבל את השלטון בגרמניה, יוזף גבלס, שר התעמולה הנאצי והאיש שהגה את התעמולה האנטישמית, והכניס לראשם של מיליונים שהיהודים אשמים בכל הצרות של גרמניה. גבלס ניצל את הריגתו של דיפלומט נאצי בפריז על ידי יהודי, והסית את הגרמנים נגד היהודים.

יומיים קודם לכן, צעיר יהודי גרמני, הרשל גרינשפן, ירה בארנסט פום ראט, דיפלומט בשגרירות גרמניה, ופצע אותו, ולמחרת הדיפלומט מת מפצעיו, היהודי הצעיר רצה לנקום את גירוש משפחתו מגרמניה לפולין יחד עם אלפי יהודים מיהודי גרמניה שמוצאם היה מפולין.

ההערכות על מספר ההרוגים נעות בין כמה מאות ל -1,300 איש שנרצחו, הרבה יותר מ -91 שנהרגו באופן רשמי זמן קצר לאחר הפיגועים. כ -1,400 בתי כנסת ומרכזים יהודיים, וכ -7,500 עסקים יהודיים נהרסו. כ- 30,000 איש כולם יהודים, לרוב גברים, נלקחו למחנות ריכוז בליל הבדולח.

לאחר מכן החלו הצקות יום יומיים ופגיעה ביהודים באופן שיטתי, עד לגירוש כל היהודים מגרמניה. עשרה חודשים לאחר מכן, בחודש ספטמבר 1939 פלשה גרמניה לפולין, והחלה מלחמת העולם השנייה, מה שהביא להשמדת יהודי אירופה

ליל הבדולח נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד