כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
שכיח בימים אלה

שוכר הדירה עושה לכם קונצים? אלו הן האפשרויות

השכרתם דירה והשוכר לא שילם לכם את דמי השכירות או לא מפנה את הדירה בהתאם לחוזה? השוכר מנצל לרעה את העובדה שידיכם כבולות, וכי פנייה לבתי המשפט, תימשך חודשים ארוכים? מה האפשרויות העומדות בפניכם? עו"ד גיל גולן עונה לקוראי 'בחדרי חרדים' • קריאה חובה

שוכר הדירה עושה לכם קונצים? אלו הן האפשרויות
אילוסטרציה צילום: unsplash

תביעה לפינוי מושכר: בעקבות משבר הקורונה שוכרים רבים נקלעו למצב בו הופסקה עבודתם מחמת שפוטרו או שהוצאו לחל"ת ואין להם כל הכנסה אחרת. במצב כזה אנשים יכולים להיקלע גם לחוסר יכולת לעמוד בתשלומי השכירות שנטלו על עצמם.

ככלל, שוכר רשאי להתגורר בדירה המושכרת בהתאם לתנאי חוזה השכירות ולבעל הדירה אין זכות לדרוש את פינויו לפני תום תקופת השכירות שנקבעה בחוזה. הסיוט של בעל דירה מתחיל כאמור, כאשר השוכר מפסיק לשלם את דמי השכירות או מסרב לפנות את הנכס בתום תקופת השכירות. במצבים כאלה עומדים בעלי הנכסים חסרי אונים.

אם השוכר לא משלם, מה האפשרויות העומדות בפני הבעלים?

ראשית, מומלץ לשלוח לשוכר מכתב התראה, שבו יתבקש לפנות את המושכר או לתקן את הפרותיו בתוך פרק זמן קצוב, שאלמלא יעשה כן, ההסכם עמו יבוטל.

אם בתוך פרק הזמן הקצוב במכתב ההתראה, השוכר לא תיקן את הפרותיו או לא פינה את המושכר, המשכיר רשאי להגיש נגדו תביעה בהליך מזורז לבית משפט השלום, תביעה הנושאת כותרת "תביעה לפינוי מושכר".

תביעה לפינוי מושכר

תביעה לפינוי מושכר נעשית בהליך מזורז הנמשך בפרק זמן קצר, ויכול להסתיים אפילו תוך 60 יום ממועד הגשת התביעה (בניגוד לתביעה רגילה שיכולה להתברר במשך מספר חודשים ואף שנים). במסגרת ההליך המזורז דן בית המשפט אך ורק בנושא הפינוי, ולא ניתן לברר במסגרתו תביעות אחרות, כגון עניינים כספיים, נזקים שהשאיר השוכר בדירה וכדו' שיתבררו בתביעה נפרדת.

את כתב התביעה מגישים לבית משפט השלום במחוז שבו נמצאת הדירה.

מה שמייחד תביעה שכזו, הוא שיש לצרף יחד עם כתב התביעה, מסמכים התומכים בבקשה, כגון חוזה השכירות ככל שנחתם, נסח טאבו מלשכת רישום המקרקעין, המוכיח את הבעלות על הנכס, תצהירים וראיות התומכות בטענות. על השוכר להגיש כתב הגנה ותצהירים מטעמו בתוך 30 יום. בית המשפט קובע מועד לדיון בתביעה - 30 יום לאחר המועד להגשת כתב ההגנה (ולא לפי היומן הפנוי בבית המשפט כמו בתביעות אחרות, שלעיתים לוקח חודשים רבים עד שנקבע מועד דיון). בד"כ, הדיון בבית המשפט ופסק הדין יסתיים בתוך יום אחד, אך לא תמיד.

ככל שהשוכר לא מכבד את פסק הדין לפינוי מושכר שניתן כנגדו ולא מפנה את המושכר, התובע רשאי לפנות לפתיחת תיק בהוצאה לפועל לשם ביצוע פסק הדין. אם לא נקבע מועד לפינוי, ניתן לפנות אל ההוצאה לפועל רק לאחר שחלפו 15 יום ממועד מתן פסק הדין או לאחר 15 יום מהמועד שבו הומצא פסק הדין לידי השוכר (אם לא היה נוכח בבית המשפט במועד מתן פסק הדין).

עם פתיחת התיק יקבל המשכיר הודעת אזהרה למסור לשוכר, בצירוף הודעת פינוי עם תאריך פינוי. במידה והמשכיר מיוצג ע"י עורך דין, תימסר האזהרה לעורך דינו, ובמידה והשוכר אינו מיוצג, קיימת אפשרות שלשכת ההוצל"פ תשלח את האזהרה לידי השוכר, בכפוף לתשלום אגרה נוספת. (אופציה פחות מומלצת).

לאחר קבלת אישור המסירה של הודעת הפינוי לשוכר כשהוא חתום, יש להמציא אותו ללשכת ההוצל"פ, ולהגיש בקשה דחופה לרשם ההוצל"פ לקבלת צו פינוי בפועל בתאריך שנכתב בהודעת הפינוי.

בשלב זה המשכיר יכול ליצור קשר עם מוציא לפועל (מתוך רשימה) אשר הנו בעל רישיון מטעם ההוצל"פ לשם ביצוע הפינוי של המושכר והוצאת המיטלטלין מהנכס ופינויו של השוכר. (מומלץ תמיד לדאוג לליווי משטרתי, וזאת כדי למנוע תקלות בלתי צפויות שעלולות להאריך את מועד הפינוי).

היות ושוכרים רבים נקלעו לקשיים בתשלומי שכר הדירה מאחר שפוטרו מעבודתם או שהוצאו לחל"ת בזמן משבר הקורונה, קבוצת חברי כנסת הגישו הצעת חוק, לפיה בתקופה זו לא יפונו מדירותיהם דיירים המתקשים לעמוד בתשלום שכר הדירה עקב המשבר, מדובר כאמור בהצעת חוק בלבד ולא בחקיקה קיימת.

בניגוד לישראל, ישנן מדינות בעולם שנקטו צעדים שונים להקלה על שוכרי דירות בעקבות שבר הקורונה, כך לדוגמא בארה"ב, פעילות משפטית הקשורה לפינוי שוכרים מהבתים הושהתה לחודשים הקרובים.  כך גם, באנגליה כל פעילות משפטית הקשורה לפינוי שוכרים מהבתים הושהתה ל-3 חודשים אלא אם היא התחילה טרם נגיף הקורונה (התקופה תוארך במידת הצורך). בצרפת הכריזו  כי תשלומי הגז, החשמל ושכר הדירה – מושהים לתקופה זו. בגרמניה, העבירו חוק, שמשכירי דירות לא יורשו לסיים באופן חד צדדי חוזה עם שוכרים בשל חובות דמי שכירות אשר נוצרו מה- 1 באפריל השנה ועד סוף יוני 2020 ובמידת הצורך תוארך התקופה עד סוף ספטמבר.

למסקנה

שוכרים שנקלעו למצוקה כלכלית, מוטב כי ינסו להגיע להסדר ולהסכמות עם בעל הדירה. לפעמים בעל הדירה יהיה מוכן לוותר על חלק מהכסף, לפרוס או לדחות את התשלום כולו. כלל לא בטוח שבימים אלה שקשה למצוא שוכרים חלופיים, פינוי שוכר מהדירה יועיל וייטיב עם בעל הדירה.

כמו כן, תמיד כדאי להכניס לחוזה השכירות סעיפים המגבים את הצדדים למקרה קיצוני כמו נגיף הקורונה.  כדוגמת סעיף המאפשר לעזוב את הנכס בהתראה של 60 יום, מכל סיבה שהיא או להוסיף סעיף המאפשר השהיית דמי השכירות או פריסה של דמי השכירות, וכדו'.

הכותב הנו עו"ד ויועץ לחה"כ ינון אזולאי. לשאלות והערות ניתן לפנות במייל: [email protected]

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

עו"ד גיל גולן שכר דירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד