כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ארי קלמן // פרשנות

המאבק בין אייכלר לטסלר הוא רק הפרומו לקרב האמיתי

המאבק על תפקיד יו"ר הוועדה לפניות הציבור בין חברי הכנסת אייכלר וטסלר, הוא רק פרומו לקרב האמיתי: למי שייך המקום השלישי והחמים באגודת ישראל, בעלזא או ויז'ניץ המפולגת? ההכרעה - בבחירות הבאות • פרשנות // ארי קלמן

המאבק בין אייכלר לטסלר הוא רק הפרומו לקרב האמיתי
ישראל אייכלר // יעקב טסלר צילום: פלאש 90

את סימני החזרה לשגרה כולנו חשים במהלך השבועיים האחרונים כשלנגד עינינו שבים להם הקרבות המוכרים לנו היטב מתוך אגודת ישראל. גם הפעם המחלוקת אינה מתבססת על נושא אידאולוגי; בהצעת חוק למען הציבור, או בדרך הנכונה לפתור את משבר הדיור. המאבק היצרי הוא סה"כ על ועדה זניחה בכנסת.

במרכז זירת הקרב שהתלהט השבוע, נמצאת הוועדה לפניות הציבור. מדובר בסוגיית 'שניים אוחזין' קלאסית: זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, רק שהפעם לא השתמשו בפתרון שמובא בבבא מציעא ועיקרו חלוקה שווה, אלא היה אחד שזכה בכל הקופה.

זה היה קרב חריג גם במונחים של 'יהדות התורה' - שיודעת תמיד לייצר את התסריט הטוב ביותר. זו לא הפעם הראשונה שיש קרב על תפקידים, אבל זו הפעם הראשונה שהוא מתנהל דווקא בתקשורת, כשכלפי פנים, כמעט רוב הזמן, התנהל שיח מכבד.

התדרוכים זרמו בקצב מסחרר, בעיקר מצד מסוים. הכותרות בתקשורת והדיון הנרחב בטוויטר סביב הנושא, גררו את הסיעה כולה אל מרכז במאבק.

מי זכאי לתפקיד ה"נחשק", אייכלר או טסלר? הסכמים נשלפו, טענות נאמרו - ובשיא; הגיע המעשה החריג בשדה הפוליטי הפנים-חרדי, עם פרסום צו המניעה מבית הדין של בעזלא כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

אם נעצור שנייה, לפני "הניצחון" של טסלר, אפשר להבין היטב שהקרב לא היה על התפקיד ואפילו לא בין האישים אייכלר וטסלר. מדובר בקרב נצחי שעולה כעת שלב; הקרב בין בעלזא לויז'׳ניץ. זהו מאבק תמידי שעולה מידי מערכת בחירות קודם הגשת הרשימות: מי החסידות הגדולה יותר שתקבל את המקום השלישי והבטוח ברשימה. 

בכנסת הבאה, הכנסת ה- 24, רשימת יהדות התורה צפויה להתהפך; גפני ודגל יעמדו בראש - במקומות האי-זוגיים, ונציגי אגודת ישראל יהיו אלו שיבחרו את התפקיד הראשון, אך המשמעות היא שנציג בעלזא יחליף את פינדרוס - ויחווה את נדודי השינה המסורתיים בימי טרום בחירות כשיורחק למקום השמיני ועל גבול הריאלי ברשימה.

בדיוק לצורך כך, בלעזא וחבר הכנסת אייכלר יצאו למאבק על התפקיד. המאבק על הוועדה הזניחה הצליח להעלות חזרה לסדר היום את הטענה כי להם הזכות למקום השלישי ברשימה ובכך לערער על הסדר הקיים. בבעלזא בונים על כך שבעקבות המאבק, בבחירות הבאות יתקיים על כך דיון משמעותי. סדר המקומות הוא לא תורה למשה מסיני אומרים שם. חסידים ואנשי מעשה אף מפנטזים על פריימריז שישנו אחת ולתמיד את הסדר שנקבע עוד בקטוביץ' שבפולין.

את כל זה הבינו השבוע בחסידות ויזניץ, שהציעו במהלך הדיונים הצעת פשרה: תחתמו לנו שאנחנו זכאים ביושר למקום השלישי ונוותר לכם על תפקיד יושב ראש הוועדה. בבעלזא, שם מסרבים להמשיך להיות נאיבים, סירבו להצעה. הם אינם מסכימים עם סדרי המקומות וצפויים לערער על כך בכל הכוח עם פיזור הכנסת וההליכה לבחירות.

גם לקלף ששלף אתמול חבר הכנסת אייכלר, כשאיים להתמודד לצד דגל התורה או ש"ס, יש להתייחס כ'כלב נובח לא נושך', כשנוסיף לכך עוד שבבעלזא עדיין מלקקים פצעים מאותו מהלך של חיבור עם ש"ס ודגל התורה, ומאז אט אט באגודת ישראל משלבים את החברים חזרה לשורות המפלגה, כך שקשה לראות אותם מעזים ללכת על מהלך של פיצול נוסף. 

נסכם: הקרב האמיתי הוא לא בין אייכלר לטסלר, הם רק ניצבים של הקרב האמיתי שמתחולל בין החסידויות בעלזא לבין זו המפולגת של ויז'ניץ. ההכרעה לא תגיע היום, אלא מיד עם פירוק הממשלה וגיבוש רשימת יהדות התורה לכנסת העשרים וארבע. לנו נותר לחכות בצד ולחשוב לעצמנו, אם זה היה רק הפרומו, בא ננסה לדמיין כיצד יראה הקרב האמיתי.

בעלזא ישראל אייכלר יעקב טסלר אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד