כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בעיצומן של המחאות הסוערות

מנהיגת האופוזיציה בבלארוס ברחה לליטא לאחר איומים נגד ילדיה

בלארוס: מנהיגת האופוזיציה ברחה לליטא בעיצומן של המחאות הסוערות במדינה, לאחר איומים על ילדיה • ההפגנות במדינה באות בטענה על זיוף בחירות של הנשיא המכהן זה קדנציה שישית ברציפות • שר החוץ של ליטא אישר כי סבטלנה טיכאנובסקאיה המתמודדת העיקרית מול נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו בבחירות שנערכו השבוע לנשיאות "חצתה את הגבול והיא בטוחה"

מנהיגת האופוזיציה בבלארוס ברחה לליטא לאחר איומים נגד ילדיה
שר החוץ של ליטא, לינקביצ'יוס צילום: באדיבות המצלם

הבחירות לנשיאות בבלארוס: בסרטון שפורסם ביוטיוב ביום שלישי אמרה טיכאנובסקאיה שהתמודדה בבחירות בבלארוס, כי היא קיבלה את "ההחלטה הקשה" לעזוב את המדינה.

"חס וחלילה שמישהו יתמודד עם הבחירה הזו, אתם יודעים, חשבתי שכל הקמפיין הקשה הזה באמת נתן לי כל כך הרבה כוח שאוכל להתמודד עם כל דבר", אמרה. "אבל כנראה שאני עדיין האישה החלשה שהייתי בה מלכתחילה. קיבלתי בעצמי החלטה מאוד קשה".

"קיבלתי את ההחלטה באופן עצמאי לחלוטין," הוסיפה. אחרי שממשלת בלארוס התעקשה לפרסם כי היא עזבה על דעת עצמה.

"ילדים הם הדבר הכי חשוב שיש לנו בחיים", אמרה טיכאנובסקאיה בסרטון שלה. "אני יודעת שרבים יבינו אותי, רבים ישפטו אותי, ורבים יתחילו לשנוא אותי". אמרה והסבירה את החלטתה לעזוב את בלארוס. "אבל חלילה שמישהו יעמוד בבחירה שהייתה לי".

"אנשים בבקשה תדאגו לעצמכם, מה שקורה עכשיו לא שווה חיים של אדם אחד". הוסיפה בכאב מנהיגת האופוזיציה.

לדיווח מצטרפת הודעתו מיום שלישי השבוע של שר החוץ הליטאי, לינאס לינקביצ'יוס, שסיפר כי מועמדת האופוזיציה הבלארוסית סבטלנה טיכאנובסקאיה שהייתה המתמודדת העיקרית מול נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו בבחירות שנערכו השבוע לנשיאות, חצתה את הגבול במהלך ההפגנות בבלארוס, והיא נמצאת במקום בטוח.

מקום הימצאה של טיכאנובסקאיה לא פורסם, ואנשי הקמפיין שלה מוסרים כי הם לא הצליחו לתפוס אותה טלפונית לאחר שיצאה מבניין ועדת הבחירות.

בבחירות שהתקיימו בתחילת השבוע בבלארוס טען נשיא בלארוס המכהן אלכסנדר לוקאשנקו כי הוא ניצח בבחירות ביום ראשון עם 80% מהקולות, למרות הטענות הרווחות כי הבחירות לא היו הוגנות. והנתונים זויפו.

טיכאנובסקאיה טענה גם היא על ניצחון ביום ראשון ואמרה לכתבים "הרשויות צריכות לחשוב על דרכים שלוות למסור את השלטון, כמובן שאנחנו לא מכירים בתוצאות".

לוקשנקו אוחז בכוח בבלארוס מאז שזכה בנשיאות בשנת 1994. עצרות הבחירות של טיכאנובסקאיה הביאו כמות אנשים שלא היתה בבלארוס מאז התפרקה ברית המועצות בשנת 1991. מנהיגת האופוזיציה היא מורה לשעבר לאנגלית, בתחילה היא לא ששה להתמודד בבחירות, לאחר שלדבריה קיבלה איום אנונימי שילדיה יילקחו ממנה. ולכן היא העבירה את ילדיה לליטא במהלך הקמפיין.

כעת כאמור, הגיעה גם המנהיגה בעצמה לליטא, ודוברת משרד החוץ של ליטא אמרה ל'רויטרס' כי "היא נחה עם ילדיה בבטחה".

בתוך כך האופוזיציה ממשיכה להאשים את לוקשנקו בזיוף ההצבעה כדי לזכות בקדנציה שישית ברציפות בתפקיד. גם אמש נמשכו ההפגנות בבלארוס והובילו למוות של אדם אחד לפחות. המשטרה ירתה גז מדמיע, כדורי גומי ורימוני הלם לעבר המפגינים בבירה מינסק, בכדי להשתיק את המחאות. המפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים. וכלי תקשורת מקומיים דיווחו על אלימות גם בערים אחרות.

לליטא, חברת נאט"ו וחברת האיחוד האירופי, אשר הייתה בעבר יחד עם בלארוס חלק ממדינות ברית המועצות, יש היסטוריה של מתן מקלט לאנשי אופוזיציה מבלארוס ומרוסיה.

עיר הבירה הליטאית, וילנה, נמצאת כ -170 ק"מ צפונית מערבית למינסק. העיר לקחה צד עם המפגינים בבלארוס על ידי הדלקת גשרים עם הצבעים לבן-אדום-לבן - צבעי הדגל ההיסטורי של בלארוס שמשמש את פעילי האופוזיציה.

האיחוד האירופי אמר כי יחסיו עם בלארוס "נמצאים בבדיקה" לאחר הבחירות ביום ראשון. דובר הנציבות האירופית הוסיף כי "כל מגוון הנושאים הקשורים ליחסי האיחוד האירופי ובלארוס נבדקים כעת בגלל האירועים המצערים שהיו קשורים לבחירות לנשיאות ביום ראשון".

יש לציין כי בלארוס אינה חברה באיחוד האירופי, והיא מנהלת את קשריה עם האיחוד דרך בלגיה.

בלארוס מחאות זיוף בחירות האיחוד האירופי ליטא שר החוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד