כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"יגידו איזה טיפשים היינו"

הצד שכנגד; מנהל חדר המיון בלניאדו: "יצאנו מכלל פרופורציה"

ד"ר אמיר שחר מבכירי הרופאים הקלינאים וממקימי חדר המיון בבית החולים שיבא, מתייחס להצגת מצב התחלואה בישראל "יש אינטרסים להציג מצבי קיצון" • עוד הוא טוען, כי לפעמים, באופן פרדוקסלי הסגר גורם לתמותה גבוהה יותר • בתגובה: הפרופסור גבי ברבש משיב אש: "לא אחראי"

הצד שכנגד; מנהל חדר המיון בלניאדו: "יצאנו מכלל פרופורציה"
שוטרים בעידן הקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת החגים הקרבים ובאים ולאור הדיבורים על סגר כללי בתקופה הקרובה, יוצאים 120 רופאים ומדענים במכתב הממוען לחברי הממשלה, ומבקשים להבהיר עד כמה לדעתם הסגר הוא לא אפקטיבי ואף פועל כמגביר היסטריה.

אחד מגדולי הרופאים הקלינאים שחתמו על המכתב הוא מנהל חדר המיון בבית החולים לניאדו, ד"ר אמיר שחר אשר כבר לפני למעלה משלושה עשורים הקים מחדש את חדר המיון במרכז הרפואי שיבא.

אמש (ראשון) בראיון לחדשות 12N הוא אמר "מדינות שהטילו סגר לא הצליחו בבלימת המגפה יותר ממדינות שלא השתמשו בצעד הזה". לדבריו, כלל אין הוכחות לכך שסגר מפחית את שיעור התמותה, ולפעמים – כפי שכתבו הרופאים במכתבם - באופן פרדוקסלי הוא אפילו גורם לתמותת גבוהה יותר, כי הוא מאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף.

בכך מצטרף הד"ר אמיר לגישה שהולכת ותופסת תאוצה לאחרונה, ולפיה הקורונה היא מחלה פשוטה שרק צריך ללמוד לחיות לצידה. ושיאה של המחלה כבר מאחורינו. לדעת רופאים אלו הקריסה של בתי חולים בגל הראשון, התרחשה רק במעט ערים בודדות באיטליה, ספרד וארצות הברית, וגם שם זה לא התרחש בגלל עוצמתו של הנגיף, אלא הקריסה נגרמה בשל ניהול כושל.

"אנחנו לא קורסים תחת העומס, ההתנהגות בגל הראשון הייתה חרדתית, ולא מבוססת עובדות. היועצים שנתנו עצות היו לא מקצועיים, ולא היה שום תסריט שעל פיו יהיו 3,000 מונשמים בישראל". טוען שחר ומוסיף "אנחנו יודעים איך לטפל בחולים הקשים, התמותה לא חריגה ביחס למחלות ויראליות אחרות, וההיסטריה מיותרת לחלוטין. ההתייחסות לנגיף ולאיום שכביכול נשקף ממנו יצאה מכל פרופורציה. אני חושב שכשהעולם יסתכל אחורה וישאל את עצמו 'איך התנהלנו בשנת 2020?'- יסתכלו על זה בתמיהה, יגידו איזה טיפשים היינו".

בין דבריו של ד"ר שחר הוא השמיע גם טענה חריפה שלא נשמעה עד כה "אנחנו יודעים שיש אינטרסים להציג מצבי קיצון", אמר. "אני לא בין מקבלי ההחלטות כיום, ניהלתי דברים קודם לכן, אבל כשאתה רוצה להשיג משאבים - אתה מביא את הדברים לרמת קיצון". רומז שחר לתהליך קבלת החלטות בצורה לא עניינית ומזוהמת באינטרסים.

לסיכום דוחה הד"ר אמיר את הטענות שהעלייה המחודשת במספר החולים מסכנת את בתי החולים, ומציע שם אחר למה שנהוג לכנות גל שני: "זה המגפה של הבדיקות. הבדיקות מייצרות אותנו כמדינה חולה. אם לא נעשה אף בדיקה, החולים הקשים יגיעו אכן לאשפוז. אך כל השאר - יעברו את המחלה, יפתחו חיסוניות ותיגמר המגפה".

מן העבר השני של המשוואה, הגיב לדברים מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הפרופ' גבי ברבש ותקף "מדובר בגישה מסוכנת ובלתי מבוססת. אני חושב שהאמירות האלה אינן אחראיות".

לדוגמא, הציג הפרופסור את הטענה של הרופאים והמדענים כי יש להביא להדבקה חופשית בקרב צעירים ולהגן על אוכלוסיות בסיכון, כדי ליצור חיסוניות עדר - והסביר מדוע היא מוטעית: "ראשית, למדנו בכל העולם, שאי אפשר לבודד את המבוגרים. שנית, גם אנשים צעירים חולים במחלה הזאת בצורה קשה מאוד. זו לא שפעת, ואף אחד לא רוצה לפגוש בנגיף הזה, גם אם הוא צעיר. עוד יש לראות שדווקא בימים האחרונים יש לצערנו עליה בתמותה של צעירים, מדגיש ברבש.

עוד אמר פרופ' ברבש: "העצומה והגישה הזו יושבת על קרקע מאוד נפוצה בציבור הישראלי שאומרת 'אנחנו יכולים לחיות עם 500 נפטרים בחודש, רק תנו לנו את החיים שלנו בחזרה'. רק שאם מאמצים את הגישה, אנחנו נגרום לבתי החולים לקרוס, נספק עבודה לחברה קדישא ובעוד חצי שנה נגלה שהחיסוניות הזו לא שווה כלום וצריך לחזור על הכל מהתחלה. זה לא אחראי".

לסיכום הבהיר הפרופסור ברבש: "למעלה מחצי מהתחלואה אינה מגיעה מהערים האדומות; שיטת הרמוזר- פסה, ולא יהיה מנוס מסגר כללי".

גבי ברבש קורונה ויראלי קונספירציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד