כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מוצר חדשני

התקדמות בפיתוח תרסיס קנאביס רפואי, לטיפול במחלות עור דלקתיות

הסתיים בהצלחה שלב ראשון של היתכנות, במו"פ המשותף לחברת הקנאביס הרפואי: קנאשור מישראל, ולחברת הפרמצבטיקה: ליפידור משוודיה, לפיתוח מוצר קנאביס רפואי, לטיפול יעיל במחלות עור דלקתיות, כולל פסוריאזיס

התקדמות בפיתוח תרסיס קנאביס רפואי, לטיפול במחלות עור דלקתיות
רויטרס

לפני כשנה נוצר הקשר הראשון בין חברת קנאשור מאשדוד, לבין חברת הפרמצבטיקה השוודית ליפידור (NASDAQ First North: LIPI), במטרה לפתח תכשירים רפואיים חדשניים, מבוססי קנאביס רפואי, לשימוש על העור.

המחקר המשותף הוא ראשון מסוגו בעולם, ונשען על טכנולוגיה פרמצבטית ייחודית, מוגנת פטנטים, של ליפידור, הקרויה: RAKVANO. מדובר בטכנולוגיה של מתן כמות מדודה של חומרים פעילים על גבי העור בעזרת תרסיסים (ספריי), כך שמתאפשרת החדרה משמעותית שלהם.

האם אפשר לשלב בין צמח הקנאביס הרפואי לבין הטכנולוגיה המיוחדת? כדי לברר סוגיה זו, התבצע הליך ההתכנות, שהוא שלב התחלתי והכרחי בכל פיתוח פרמצבטי.  צוות המחקר ופיתוח, המשותף לשתי החברות, בדק, למעשה, את מדדי התאימות בין טכנולוגיית ה- AKVANO® של ליפידור, ובין קנבינואידים מאת קנאשור.  במילים אחרות, מדובר בבדיקת מידת חדירת הקנבינואידים לעור, בעזרת שימוש במודלים מקובלים פרה-קליניים. שלב ראשון זה הסתיים כעת בהצלחה, לאחר שהוכח כי, ניתן לשלב היטב, ובאחוזים גבוהים, את הקנבינואידים בטכנולוגיית ה- AKVANO® , לכדי פורמולציה הומוגנית, אחידה ויציבה.

ד"ר הדיל עונאללה סעד, סמנכ"לית המו"פ של קנאשור, מדווחת כי נמצאה חדירה משמעותית של החומרים הפעילים לרקמת העור. "קיימות עדויות לכך, שקנאביס רפואי יכול להטיב עם מצבים דלקתיים בעור, כולל פסוריאזיס. בהינתן כך, האתגר הוא בהנגשת הרכיבים הטיפוליים מהצמח, בצורה המותאמת ביותר לצרכי המטופלים בנגעי עור ופסוריאזיס, ובאופן שיטיב עימם", היא מסבירה. על בסיס התוצאות, שמשמעותן הברורה היא: הגדלת הפוטנציאל התרפיוטי של צמח הקנאביס הרפואי, תמשכנה החברות לפיתוח המוצר. את הובלת עבודת הפיתוח תמשיך לנהל קנאשור.

שתי החברות מכוונות לשוק בינלאומי עצום, המקיף מאות מיליוני אנשים, שסובלים מנגעי עור דלקתיים ומפסוריאזיס, וככל הידוע, אין בעולם שימוש ממוסד בצמח הקנאביס לטיפול בהם. מה כן קיים? טיפולים טופיקליים (משחות למריחה מקומית על נגעי עור), טיפולים סיסטמיים פומיים (באמצעות בליעה), או תרופות ביולוגיות בהזרקה וטיפול להקרנה, על בסיס קרינה אולטרה סגולה.

אומר יו"ר קנאשור, עידו נחושתן: "החברה פועלת במרץ במספר אפיקים במקביל, לפיתוח ולמסחור מגוון של מוצרי קנאביס רפואי חדשניים, בצורות מתן מגוונות, ובהתבסס על שיטות פרמצבטיות מוכחות להשגת ערכים תרפויטיים גבוהים. יש יתרון יחסי מובהק בכך שמדיניות רגולציית הקנאביס הרפואי בישראל, מאפשרת קיצור בזמני המחקר והפיתוח, שנדרשים, וכתוצאה מכך, ניתן להגיע מהר יותר לשווקים עם מוצרים מוגני פטנט".

"במקביל לפעילות הפיתוח, מקיימת החברה מגעים עם גופים רלוונטיים במדינות אירופאיות נבחרות, לשם הבהרת הדרישות לרישום המוצר ולהחדרתו", מוסיף נחושתן, ואומר: "הליך המחקר ופיתוח מתאפשר בזכות זמינות תפרחות Indoor (גידול מבוקר בשולחנות גידול, ללא מצע אדמה מתחת, ובתוך מבנה, ולא בחממה) במתקני קנאשור, מיצויים הדירים ומערכות בדיקה אנליטיות, ברמת המולקולה. תנאים אלו מאפשרים התקדמות בהליך המו"פ, תחת רגולציית 'הספר הירוק' של יחידת היק"ר במשרד הבריאות".

על פי הערכות שפורסמו, היקף השוק למוצרים לטיפול בפסוריאזיס צפוי להגיע לכ - 21.1 מיליארד דולר עד 2022. עד היום השחקניות בו הן חברות הפארמה הגדולות, דוגמת: נוברטיס, יאנסן, או אבווי. מעבר לפוטנציאל הכלכלי האדיר, מדובר בהצהרת כוונות ברורה של קנאשור וליפידור, לפרוץ את גבולות המדע והמחקר, המוכרים כיום, בשימוש בצמח הקנאביס הרפואי. לצד סמנכ"לית המו"פ בקנאשור, ד"ר הדיל עונאללה סעד, מייעצת ועדה מדעית, שחבריה הם: ד"ר יפית שטרק (לשעבר סגן נשיא לפיתוח קליני גלובלי בחטיבת מחקר ופיתוח ייחודי בחברת טבע), ד"ר שמעון אמסלם (מדען ראשי טכנולוגיות דליברי בחברת 'אדמה פתרונות לחקלאות)', ופרופ' תמר פרץ (מנהלת מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה עין-כרם, המתמחה בחקר הסרטן).

קנאביס קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד