כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מפחיד: אדם יכול לשבת בסוכה ולינוק רוח הקודש

תורת יאשיהו • פנינים על חג הסוכות • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א • "כל יום אנחנו מקבלים הודעות מאנשים שנושעו וראו אור גדול"

מפחיד: אדם יכול לשבת בסוכה ולינוק רוח הקודש
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

חג הסוכות

שמחה אמיתית בחג הסוכות יכולה להביא את האדם לדרגות רוחניות גבוהות

המשנה אומרת (סוכה ג, ט) אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא צוֹפֶה הָיִיתִי בְּרַבָּן גַּמְלִיאֵל וּבְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁכָּל הָעָם הָיוּ מְנַעְנְעִים אֶת לוּלְבֵיהֶן, וְהֵן לֹא נִעְנְעוּ אֶלָּא בְּאָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא. חשבנו להקשות ולומר מה פירוש הדברים של רבי עקיבא ומה פירוש הלשון צוֹפֶה הָיִיתִי למה אמר דוקא את זה ולא משהו אחר?

אלא חשבנו לומר יסוד גדול, הגמרא אומרת (סוכה נג.) אמר ר' יהושע בן חנניה כשהיינו שמחים שמחת בית השואבה, לא ראינו שינה בעינינו. אז חשבנו להקשות ולומר או שישן או שלא ישן, מה הפירוש לא ראינו שינה בעינינו?

אז אפשר לפרש ולומר כך יש שני סוגים של אדם ישן, יש אדם ששוכב על המיטה וישן ויש אדם שמתבטל ולא עושה כלום, הוא נחשב כמו ישן. אם כך אמר רבי יהושע בן חנניה מעולם בשמחת בית השואבה לא עלתה שינה בעיננו, לא היינו רגועים רגע אחד ולא מתבטלים רגע אחד אלא כל הזמן היו מחיל אל חיל בקדושה וטהרה.

ידוע שאת הכוח של רוח הקודש הצדיקים היו שואבים משמחת בית השואבה, וכך אומרת הגמרא בירושלמי (סוכה פ"ה, ה"א) יונה בן אמיתי מעולי רגלים היה ונכנס לשמחת בית השואבה ושרת עליו רוח הקודש. הנביא יונה לא היה עם מעלות מיוחדות שבזכותן זכה לרוח הקודש, אלא רק משמחת בית השואבה שהיה בבית המקדש רוקד ושמח שמחה גדולה, משם שאב וינק כוחות להגיע לרוח הקודש.

על פי זה אפשר לפרש על רבי יהושע ורבן גמליאל, רבי יהושע ורבן גמליאל לא היו בזמן של רבי עקיבא, הם היו לפניו בזמן בית המקדש ורבי עקיבא היה בסוף החורבן כבר אחרי שנחרב בית המקדש. אם כך אומר רבי עקיבא צופה הייתי, בזמן שמחת בית השואבה כשהייתי שמח שמחה גדולה, צפיתי ברוח הקודש איך שרבן גמליאל ורבי יהושע היו מנענעין בלולב ובאתרוג רק באנא השם הושיעה נא. מי שיודע לינוק מהקדושה והשמחה של בית השואבה יכול להשיג בזה רוח הקודש.

וזה יסוד גדול אדם שיושב במקום של מושב ליצים הוא יורד ברוחניות, אדם יכול להיות בקדושה גדולה אבל הוא יושב ליד אדם שהראש שלו מלא בשטויות, הוא מפיל אותו ברוחניות. מחשבות הן כמו ציפורים, כאשר שני אנשים יושבים ולאחד יש מחשבות קדושות גם אם הוא לא יגיד את המחשבות שלו, המחשבות הן כמו ציפור שעפות מגינה לגינה. יושב אדם לא טוב עם מחשבות שליליות ומטמא את העיניים שלו בדברים רעים, המחשבות שלו כמו ציפור עפות לגינה שלך ולגינות אחרות, מראש לראש.

לכן אומרים חז"ל (אבות א, ז) הַרְחֵק מִשָּׁכֵן רָע, וְאַל תִּתְחַבֵּר לָרָשָׁע. מתי שאדם נמצא במקום שיש בו קלות ראש, מקום שיש בו ליצנות הוא מפיל כל חלקה טובה. אותו דבר סוכה להבדיל, סוכה היא צלא דמהימנותא מקום של קדושה, מתי שהאדם נכנס לסוכה בקדושה וטהרה ועובד על עצמו בקדושה גדולה הוא יכול לעלות ולהגיע לדרגות הגבוהות והקדושות ביותר.

בזמן רבי עקיבא כבר לא היה את בית המקדש, בית המקדש חרב, אבל בשמחת בית השואבה הוא היה שמח שמחה אמיתית בקדושה וטהרה, נקייה לשם שמיים ובזכות זה זכה לצופה הייתי ברבי יהושע ורבן גמליאל, לצפות ברוח הקודש איך היו מנענעים את הלולב והאתרוג.

אדם יכול לשבת בסוכות בקדושה גדולה ולינוק רוח הקודש, יונה בן אמיתי זכה לרוח הקודש מחג סוכות. אדם מהשמחה של החג "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים טז, יד) שנאמר ג' פעמים על חג הסוכות, כנגד ג' האבות וכנגד ג' הדפנות בסוכה. כך אדם יכול לינוק מחג זה שמחה לכל השנה כולה, כמו החתן והכלה בשבוע של השבע ברכות אם הם שמחים אז הם שמחים כל החיים כולם, ולכן המצוה לשמח את החתן והכלה כי הם יונקים את השמחה לכל החיים כולם, כך גם חג סוכות בשבעה ימים אם האדם שמח בהם בשלימות, הוא יונק שמחה לכל השנה כולה שיהיה שמח.

 

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!