כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
רואים את הסוף?

גמזו מעריך: בשבוע הבא יחלו ההקלות ליציאה מהסגר

בראיון שנערך עם הפרופ' גמזו ב'חדשות 12' הביע פרוייקטור הקורונה שביעות רצון מהנתונים הראשוניים המעידים על ירידה בתחלואה, דיבר על יציאה מהסגר, אם כי הזהיר: "ה'רמזור' יופעל, בערים אדומות ימשכו ההגבלות". המשמעות: באיזורים החרדיים ימשכו ההגבלות, בעוד בכל הארץ יחזרו לשגרה

גמזו מעריך: בשבוע הבא יחלו ההקלות ליציאה מהסגר
מחסום בתל אביב צילום: Miriam Alster/Flash90

הנתונים מעודדים, ותחנת היציאה כבר נראית באופק: פרויקטור הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, התראיין אתמול לחדשות 12, שם הביע שביעות רצון מנתוני התחלואה שמעידים על ירידה מסויימת, ואף סיפק פרטים ראשוניים על מתווה היציאה ההדרגתי מהסגר, והבטיח כי הקלות יגיעו כבר בסוף השבוע הבא. עם זאת, גמזו הוסיף כי ככל הנראה יופעל מתווה ה'רמזור', כך שערים שיוגדרו אדומות ימשיכו להתנהל תחת מגבלות בעוד ביתר איזורי הארץ ישובו החיים לשגרה. המשמעות, כפי הנראה, היא שבאיזורים החרדיים ימשכו הסגרים והמגבלות, בעוד בכלל איזורי הארץ נראה חזרה מהירה לשגרה.

"אנחנו רואים ירידה ברורה בתחלואה, גם בכמות המאומתים וגם באחוז החיוביים. יש גם האטה מסוימת במאושפזים. עדיין מצפים לראות זאת כתופעה מתמשכת, זה בסה"כ כמה ימים, אבל זה בהחלט כיוון מעודד", אמר גמזו בראיון.

בהמשך סיפק גמזו פרטים על מתווה היציאה מהסגר, והבטיח כי כבר בשבוע הבא יחלו בהקלות. זאת, למרות שמומחים הטיחו ביקורת נוקבת בחזרה לשגרה הקודמת, לאחר הסגר של ימי ניסן, והם טענו כי החזרה המהירה לשגרה גרמה לעליה בתחלואה. כעת, ככל הנראה, עומדים שוב לחזור על אותה טעות.

כך, לפחות, אנו מבינים מדבריו של הפרופ' גמזו שאמר כי "ב-15 לאוקטובר חלק מתקנות הקורונה פגות, ואז נצטרך לראות אם יש לנו נתונים ברורים בימים הקרובים, בכל זאת צריך לזכור שהחגים יוצרים ירידה של שליש בכמות הבדיקות ואותי את זה מאוד מטריד. עם זאת, אני בהחלט בעד הקלות ויש כבר מתווה. הן יגיעו בסוף השבוע הבא או בתחילת השבוע שלאחר מכן", הבטיח.

במקביל, סוגיה נפיצה לא פחות שעומדת לצוף היא השחרור של חלק מהערים, לעומת המשך המגבלות על ערים 'אדומות'. גמזו אמר כי ככל הנראה מתווה ה'רמזור' יופעל. "יתכן שבאזורים מסוימים בארץ נצטרך להמשיך את הסגר, כי שם קשה יותר להוריד את התחלואה ושם נצטרך יותר זמן".

בכל מקרה, לאחר שהוכח שתיחת מערכת החינוך גרמה להפצת התחלואה, אומר כעת גמזו כי מוסדות החינוך לא יפתחו כל כך מהר. לדבריו, "השלב הראשון בפתיחה לא יהיה בתי ספר, אלא פתיחה מחדש של מסגרות הגיל הרך וגני הילדים. חזרה ללימודים של ילדים בכיתות א'-ד' תהיה בשלב לאחר מכן, בשלב השני". הוא אף הבהיר: "הכוונה היא לפתוח את גני הילדים בתחילת השבוע הבא, ב-18 לאוקטובר".

עם זאת, גמזו חזר והזכיר כי מתווה היציאה מהסגר אינו מבוסס על תאריכים - אלא על נתונים. "כמות המאובחנים היומית היא שתקבע", הסביר. "אנחנו רוצים להגיע ל-2,000 מאומתים ביום. אנחנו בכיוון הנכון - נגיע לזה אם נמשיך לשמור על הכללים".

בהמשך חילק גמזו ציונים והוא העלה על נס את התנהלות הציבור ששמר על ההנחיות. "דווקא האזרחים שמרו על החוזה, הקפידו על הסגר על ההתנהגות ומילאו אחר ההנחיות הלא פשוטות שנתנו להם. צריך להמשיך להקפיד על ההנחיות ולהיות חכמים, אחרת נחזור לסגר שוב פעם. בוא לא ניתן לעצמנו תחושה שסיימנו עם הסיפור הזה".

גמזו התייחס להאשמות שהוטחו בו מצד חברי כנסת כמו מיקי זוהר ואמר בנחרצות: "שיאמרו מה שיאמרו, אני לא מתעסק בזה. לא יקחו אותי למקום הזה, לא אקדיש תשומת לב לכל מיני תורנים שאומרים דברים כאלו. לפעמים זה זוהר לפעמים מישהו אחר, זה לא משנה. לי יש מחויבות לטפל בקורונה. כולם חכמים בדיעבד ומנסים להשיג כותרות - אני לא מתעסק בזה. אני עובד כל הזמן סביב השעון כולל סיורים בארץ. הקורונה היא נושא מורכב עם הרבה אי וודאות וכל מי שחושב שהוא יודע הכל מבלבל את המוח. הם לא יודעים".

כשנשאל על השרה גילה גמליאל, שדווח כי הפרה בידוד ואף ניסתה להטעות את משרד הבריאות במהלך החקירה האפידמיולוגית, ניסה להתחמק: "נבחרי ציבור לא צריכים להתנהג ככה ואני חושב שהיא הבינה שהתנהגותה לא נכונה. לפי מה שהבנתי היה קושי לקבל את כל הפרטים בחקירה והיו הצלבות כאלו ואחרות, לא רוצה להיכנס לזה, מה שהחוקרים קיבלו ממנה היה קצת 'אי התאמות'".

בסיום דבריו התייחס גמזו לעניין השיקולים הפוליטיים שגוברים על שיקולי הבריאות בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה לגבי משבר הקורונה. הוא טען כי "כגורם מקצוע אני נאבק בכל החלטה שיש בה חוסר מקצועיות ופוליטיקה, ונאבקתי בזה לכל אורך הדרך", אך הודה: "היו מקומות שבהם לא התקבלה העמדה המקצועית". לדבריו, "בסופו של דבר העמדה המקצועית צריכה להוביל. לפעמים היו משקולות לכיוונים אחרים, אבל אני העברתי את המסר כל פעם ופה ושם הוא חלחל, כולם יודעים את זה ואני אמשיך ככה. המחויבות שלי לא לפוליטיקאים אלא לקורונה ולעם".

קורונה גמזו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד