כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
קסדה חכמה

הטכנולוגיה הישראלית שעושה מהפכה בטיפול בסרטן מוח

שורת מחקרים בעולם מצביעה על הצלחה לקסדה החכמה, פיתוח ישראלי שהוכח כמציל חיים במקרים של סרטן המוח - גם במקרים שנחשבו לקשים • 

הטכנולוגיה הישראלית שעושה מהפכה בטיפול בסרטן מוח
הקסדה החכמה לטיפול בסרטן המוח צילום: באדיבות המצלם

גליובלסטומה הוא סרטן המוח הנפוץ והאגרסיבי ביותר. בישראל מאובחנים בכל שנה כ- 200 חולים במחלה. הטיפול היחיד שהיה קיים עד כה היה ניתוח, הקרנות וכימותרפיה וכל החידושים הדרמטיים בטיפול בסרטן עליהם שמענו בשנים האחרונות, לא הצליחו להוכיח יעילות בטיפול בסרטן המוח. המחסום העיקרי של התרופות הוא במעבר של מחסום דם-מוח.

אופטיון הוא טכנולוגיה פורצת דרך לטיפול בסרטן, המבוססת על שדות חשמליים מתחלפים המשבשים את שלב חלוקת התאים ומובילים למות התא הסרטני. הרעיון בבסיס הפיתוח הוא שלמולקולות בגוף יש מטען חשמלי עליו ניתן להשפיע. המתמרים מוצמדים לראש החולה ומשרים שדות חשמליים מתחלפים. השפעת השדות החשמליים מובילה להתחלקות לא תקינה של תאי הסרטן וכאשר התאים החדשים מתחלקים באופן לא תקין הם מתים.

המחקרים מראים שכ- 30% מהחולים ב- GBM שטופלו באופטיון הגיעו ל- 5 שנות הישרדות (והיו עם הטכנולוגיה מעל ל- 90% מהזמן ביממה). תוצאות המחקרים מראות שיפור דרמטי בתוחלת החיים של כלל החולים: 1 מ- 7 חולים יחיה 5 שנים לעומת אחד מ- 20 לפני הטיפול. כלומר, נתוני ההישרדות של החולים הוכפלו יותר מפי שניים והסיכון לתמותה מגליובלסטומה ירד ל- 35%.

מדובר בנתונים מרשימים ומעודדים במיוחד לאור העובדה שעד כה, תוחלת החיים הממוצעת של החולים עמדה על 15-16 חודשים בלבד.

עד היום טופלו ב- OPTUNE מעל ל- 10,000 חולים ברחבי העולם. חלקם כבר חיים שנים רבות אחרי סיום הטיפול. גם הניסיון הישראלי הוא נרחב ויכול לאפשר לחולים רבים להמשיך לתפקד, לעבוד, לראות את הילדים גדלים ולשרוד.

אופטיון מאושר לשימוש ב- FDA ובישראל, ומשווק בארה״ב באירופה, סין ויפן. אף אושר לשימוש לטיפול במזותליומה (סרטן ריאות קטלני ונדיר), שגם עבורו עד כה לא נמצאו טיפולים יעילים). הוא נמצא כיום בשלבי מחקר בשורה של מחלות סרטן קטלניות בהן אין פתרון טיפולי יעיל מספיק (Unmet Need) כדוגמת סרטן הלבלב, גרורות במוח של סרטן ריאות, וסרטן שחלה.

בכנסים הבינלאומיים האחרונים אף הוצגו מספר casa studies מישראל בהם דווח על היעלמות מוחלטת של הגידול הסרטני במוח עם טיפול באופטיון במקרים בהם לא ניתן היה להסיר את מלוא הגידול בניתוח. מקרים אלה נחשבים לקשים ביותר עם סיכויי הישרדות נמוכים במיוחד. בשלושת המקרים שהוצגו, נצפתה היעלמות מוחלטת של הגידול הסרטני לאחר הטיפול עם הטכנולוגיה. המקרים כללו חולים שעברו ניתוח להסרה חלקית של הגידול ולאחר מכן טופלו בהקרנות ובכימותרפיה, אך חלק מהגידול עדיין נשאר. הם המשיכו לטיפול משולב של כימותרפיה ואופטיון, ואצל כל אותם החולים נצפתה היעלמות מלאה של הגידול. המעקב אחר מצבם של החולים נמשך בין 7 חודשים ל- 40 חודשים לאחר התחלת הטיפול והתגובה הטובה לטיפול ממשיכה.

סרטן קסדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד