כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מיהו המחבל שדילג בין שש זירות

דאע"ש קיבל אחריות על מתקפת הטרור בוינה

כיממה לאחר הפיגוע המשולב שנמשך 9 דקות, במהלכו הצליח המחבל לדלג בין שש זירות, לרצוח ארבעה בני אדם ולפצוע עוד כמה בדרגות שונות, דאעש לוקח אחריות ומפרסם כי המפגע הוא אחד מאנשיו

דאע"ש קיבל אחריות על מתקפת הטרור בוינה
המחבל שביצע את הפיגוע בוינה צילום: פרסום של דעאש

ארגון הטרור האסלאמי דאעש קיבל על עצמו את האחריות לפיגוע המשולב שהתרחש אמש (שני) בוינה בירת אוסטריה. בהודעה שפרסם הארגון נכתב כי "אחד מאנשיו אבו דג'אנה האלבני תקף ריכוזים של צלבנים בעיר וינה אתמול באמצעות תת מקלע, אקדח וסכין". עוד נטען כי 30 אנשים נפצעו ונהרגו בהם קצין ואנשי משטרה. ‏

המחבל. ע"פ סוכנות 'אעמאק' של דאעש.

המחבל המדובר נעצר בשנת 2019 כשהוא בדרך לסוריה כדי להצטרף לכוחות הלחימה של הארגון, האוסטריה מאמינים כי הוא לא פעל לבד, לאחר שהצליח לעבור מהר בין שש זירות שונות ולירות בעוברי אורח עד שהמשטרה ירתה בו והרגה אותו 9 דקות אחרי תחילת האירוע.

יחד עם זאת הוא קיבל כנראה סיוע מרחוק והיו לו משתפי פעולה שלא לקחו חלק פעיל בפיגוע, ‏מהסיבה הזו המשטרה פשטה היום על 18 בתים של חברים ובני משפחה של המחבל ועצרה 14 חשודים בחשד לשיתוף פעולה. לפחות שלושה מן העצורים נמצאו כבעלי אזרחות כפולה: אוסטרית וצפון מקדונית, אך ממש כמו המחבל גם הם נולדו באוסטריה.

‏בריטניה לא לוקחת סיכון, ואחרי גל הטרור בצרפת והפיגוע בוינה אמש, גם בריטניה מעלה את כוננות הטרור במדינה לרמה הגבוהה ביותר שמשמעותה כי מתקפת טרור היא בגדר אפשרות סבירה מאד.

כזכור, שתי נשים ושני גברים נרצחו אמש במהלך מסע הירי שהתל בשעה 20:00 מחוץ לבית כנסת במרכז וינה. המחבל היה חמוש ברובה אוטומטי, אקדח ומצ'טה, הוא נורה למוות בשעה 20.09, כך לדברי מפקד המשטרה.

כשהוא חגור בחגורת נפץ מזויפת, הוא רצח קשיש, אישה, עובר אורח צעיר ומלצרית. שוטר בן 28 נפגע בירי אך מצבו יציב, בעוד שבעה אזרחים שנפצעו מאושפזים במצב אנוש ובסכנת חיים.

המחבל קוג'טים פייזולאי בן העשרים, פרסם תמונה בחשבון האינסטגרם שלו, עם שלושה כלי הנשק שישתמש בהמשך להתקפה ונשבע נאמנות למנהיג דאעש אבו איברהים אל-האשימי אל-קווראשי.

פייזולאי נכלא באפריל 2019 לאחר ניסיון הצטרפות למדינה האיסלאמית, אך הוא קיבל שחרור מוקדם בדצמבר על פי חוק הנוער מכיוון שהיה מתחת לגיל 19 בעת הפשע.

המשטרה סבורה כי ההתקפה במרכז וינה בוצעה על ידי פייזולאי בכוחות עצמו והערכה על פי תיעודי הווידיאו "אינה מציגה בשלב זה שום ראיות לתוקף שני".

עורך דינו של פייזולאי בעת מעצרו ב-2019, ניקולאוס ראסט, אמר לתקשורת כי מרשו נראה "לא מזיק לחלוטין. הוא היה צעיר שחיפש את מקומו בחברה, וכנראה הלך למסגד הלא נכון, הגיע למעגלים הלא נכונים", אמר ראסט.

משפחתו של פייזולאי, "לא הייתה דתית לחלוטין; המשפחה לא הייתה רדיקלית" הוסיף ראסט, "אני עדיין זוכר שהמשפחה לא האמינה למה שקרה עם בנם".

פייז'ולאי נולד וגדל בווינה והיה אחד מ-90 הרדיקלים האסלאמיים האוסטרים שהיו ידועים למודיעין האוסטרי, משום שרצו לנסוע לסוריה. היו לו שורשים אלבניים והוריו במקור מצפון מקדוניה, אך המשטרה חשבה כי הוא לא מסוגל לתכנן פיגוע בווינה.

ממשלת אוסטריה הורתה היום על שלושה ימי אבל רשמיים, כאשר דגלי המדינה הורדו לחצי התורן עד יום חמישי.

מתקפת טרור וינה אוסטריה דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד