כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הדד ליין מתקרב

סאגת הגיור: ב'יהדות התורה' מתנגדים למתווים: "לא מקובל עלינו"

13 ימים להכרעת בג"ץ בנושא מערך הגיור בישראל, שלושת המתווים שגיבשו הגרש"מ עמאר, השר דרעי והשר לשעבר משה ניסים, לא עלו לא מקודמים לכדי חקיקה ובסיעות החרדיות מביעים חשש כי שופטי בג"ץ יכשירו את הגיור הרפורמי בישראל. ביהדוה"ת שוקלים מתווה רביעי

סאגת הגיור: ב'יהדות התורה' מתנגדים למתווים: "לא מקובל עלינו"
אולם בית דין. אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

סאגת הגיור חוזרת לסדר היום ונמצאת לקראת הכרעת בג"ץ, כאשר בסיעות החרדיות והדתיות בכנסת מביעים חשש שהשופטים יכירו בגיורים רפורמים כפי שדורשים העותרים. רק בשבוע שעבר נדרשה המדינה להשיב עד ה-30.11, מדוע לא יוכר גיור רפורמי בישראל.

נכון להיום מונחות על השולחן שלוש הצעות. הראשונה היא הצעה ותיקה 'מתווה עמאר', מתווה שגיבש הרב הראשי לשעבר הרב שלמה משה עמאר לפני למעלה מעשור, בו הוא קובע כי יוקם גוף מיוחד תחת הרבנות הראשית שיקבע לאלו רבני ערים תוענק הסמכות לגייר.

מתווה נוסף שעלה הוא 'מתווה ניסים', שגיבש שר המשפטים לשעבר משה ניסים, שמונה על ידי ראש הממשלה. מתווה שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', לפיו יוקם בית דין מיוחד לגיור, אך הוא המליץ לתת ביטוי גם ליהדות המתקדמת וקהלים נוספים, כשהוא רומז לגיור הרפורמי.

בשנה האחרונה עלה מתווה נוסף, אותו מקדם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שדרש לפני כארבעה חודשים לעלותו לדיון בממשלה. 'מתווה דרעי' דורש להקים מערך גיור ממלכתי, לפיו רק אלה יוכלו לגייר ושום בית דין פרטי לא תהיה לו סמכות גיור חוקית בישראל.

לכאורה, כדי למנוע הכרה בגיור הרפורמי, דורשות הסיעות החרדיות להעביר בדחיפות את אחת מהיוזמות המתאימות, 'מתווה עמאר' או 'מתווה דרעי' אלא ש'בחדרי חרדים' חושף הערב (שלישי) כי יש מי שלא מסתפק באף אחד מהתווים ושוקל לגבש מתווה חדש.

סגן השרה אורי מקלב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', אומר סגן שרת התחבורה, אורי מקלב: "עמדתנו בעניין הגירות לא השתנתה, אנחנו דורשים שהתשובות לבג"ץ יהיו בהתאם להסכמים בינינו, לפיהם שמירת הסטטוס קוו הקיים בו אנחנו לא יכולים להכרה בגיור הרפורמי במדינת ישראל, הגיור הרפורמי הגביר את הכרסום במעמד והייחוס של העם היהודי".

לגבי ההצעות המונחות על שולחן הממשלה עד כה מבהיר סגן השר מקלב כי "הצעות והמתווים שהובאו לפנינו על ידי גורמים שונים יש שם פשרות שלא מקובלות עלינו", כשלא ברור עדיין האם יגובש מתווה רביעי על ידי יהדות התורה או שמא יפעלו בדרכים שונות.

בימים האחרונים נמצא הנושא על שולחנו של סגן השר מקלב, שאף מקיים פגישות עם דיינים וגורמים רלוונטיים. כאמור, בשלב זה עדיין לא ברור האם ב'יהדות התורה' יפעלו לגבש מתווה חדש או שמא יחדדו וישפצו את אחד מהקיימים.

חוק הגיור מערך הגיור סערת הגיור אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד