כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"ריסוק מתחרים"

תביעת ענק בארה"ב נגד היהודי העשיר בעולם

תביעת ענק הוגשה בארה"ב כנגד חברת הענק פייסבוק ובעליה היהודי - מארק צוקרברג |  בתביעה נטען כי פייסבוק עסקה ב"אסטרטגיה שיטתית לחיסול התחרות שלה, כולל רכישת יריבים קטנים יותר ועתידיים כמו אינסטגרם וואטצאפ"

תביעת ענק בארה"ב נגד היהודי העשיר בעולם
מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק צילום: מתוך פייסבוק

הרגולטורים הפדרליים בארה"ב תבעו אמש (רביעי) את חברת הענק פייסבוק ובעליה - היהודי העשיר בעולם מארק צוקרברג. הם האשימו את החברה ב"התעללות" נגד חברות קטנות יותר ברשתות החברתיות כדי לרסק מתחרים.

תביעות ההגבלים העסקיים הוכרזו על ידי נציבות הסחר הפדרלית והתובעת הכללית של ניו יורק, לטיה ג'יימס. שביקשה במיוחד מבית משפט לאלץ את פייסבוק למכור את שירותי ההודעות שלה באינסטגרם ובווטסאפ. "חשוב מאוד שנחסום את הרכישה הדורסנית הזו של חברות ונחזיר את האמון בשוק", אמרה ג'יימס במהלך מסיבת עיתונאים בה הכריזה על התביעה.

בתביעה נטען כי פייסבוק עסקה ב"אסטרטגיה שיטתית לחיסול התחרות שלה, כולל רכישת יריבים קטנים יותר ועתידיים כמו אינסטגרם בשנת 2012 וואטסאפ בשנת 2014". ג'יימס הדהדה זאת במסיבת העיתונאים שלה ואמרה שפייסבוק "השתמשה בכוח מונופולי למחוץ יריבים קטנים יותר ולרוקן את התחרות, הכל על חשבון המשתמשים היומיומיים".

כזכור פייסבוק נקנסה ב-5 מיליארד דולר בשנת 2019 בגין הפרות פרטיות והיא נמצאת תחת פיקוח והגבלות חדשות, הקנס היה הגדול ביותר שגבתה הסוכנות הפדרלית מעולם על חברת טכנולוגיה, אם כי לא הייתה לה השפעה גלויה על עסקיה של פייסבוק.

פייסבוק כינתה את פעולות הממשלה "היסטוריה רוויזיוניסטית" המעניש את העסקים המצליחים וציינה כי "הממשלה מעוניינת כעת לעשות פעולה, ולהעביר אזהרה מצמררת לעסקים האמריקאים כי אף מכירה אינה סופית", אמרה היועצת הכללית של פייסבוק, ג'ניפר ניוסטד, בהצהרה שהדגישה את תגובת החברה לבדיקת חוק ההגבלים העסקיים שהתקיימה לאחרונה בקונגרס.

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם עם 2.7 מיליארד משתמשים וחברה עם שווי שוק של כמעט 800 מיליארד דולר, שמנכ"לה מארק צוקרברג הוא האדם החמישי העשיר בעולם.

ג'יימס טען כי פייסבוק נוהגת לפתוח את האתר שלה למפתחי אפליקציות של צד שלישי, ואז לנתק פתאום מפתחים שהם רואים בהם איום. התביעה הכוללת 46 מדינות, מאשימה את פייסבוק בהתנהלות נגד תחרות ובשימוש בדומיננטיות שלה בשוק כדי לקצור נתוני צרכנים ולקצור הון בהכנסות מפרסום.

"במשך שנים פייסבוק השתמשה בכוח המונופול שלה כרשת חברתית כדי להחניק את התחרות והחדשנות ולמכור כמויות מדאיגות של נתוני משתמשים בכדי להרוויח כסף, והכל על חשבון האנשים הרבים שמשתמשים בפלטפורמה שלה", כך אמר התובע הכללי של צפון קרוליינה. ג'וש שטיין.

בתביעה נטען כי בכירי פייסבוק, כולל צוקרברג, "זיהו במהירות כי אינסטגרם היא רשת חברתית תוססת וחדשנית ואיום קיומי על כוח המונופול של פייסבוק" ולכן הם קנו את הרשת.

פייסבוק שילמה מיליארד דולר עבור אינסטגרם, ובכך חיזקה את האפליקציה, באותה עת אפליקציית שיתוף התמונות מנתה כ-30 מיליון משתמשים בלבד ולא הניבה הכנסות. צוקרברג הבטיח ששתי החברות ינוהלו באופן עצמאי, אך עם השנים הן השתלבו יותר ויותר. משתמשים יכולים כעת לקשר חשבונות ולשתף תוכן בפלטפורמות. באינסטגרם יש כיום יותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם.

פייסבוק רכשה את וואטסאפ, תמורת 19 מיליארד דולר. כשפייסבוק קנתה את וואטסאפ, היא אמרה שהיא "מטפחת סביבה שבה יזמים בעלי תודעה עצמאית יכולים לבנות חברות, לקבוע כיוון משלהם ולהתמקד בצמיחה תוך שהם נהנים מהמומחיות, המשאבים וההיקף של פייסבוק. גישה זו עובדת היטב עם אינסטגרם, וואטסאפ תפעל באופן זה".

אך בשנים האחרונות מקימי אינסטגרם וגם ווטסאפ עזבו את פייסבוק על רקע חילוקי דעות עם צוקרברג.

מארק צוקרברג פייסבוק WhatsApp (וואטסאפ) אינסטגרם (Instagram)

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד