כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
משנה כיוון?

מנדלבליט מפתיע: נתניהו ראש הממשלה שלי; לגיטימי לשקול חובת חיסון

היועץ המשפטי לממשלה הד"ר אביחי מנדלבליט השתתף הערב בכינוס מיוחד ופרש את משנתו בנושאים הבוערים העומדים על הפרק. על נתניהו: "ניסינו לעשות את הכל בצורה זהירה". על החיסונים: "לגיטימי לשקול זאת אך אני מתקשה לראות מצב שהדרג המדיני יחייב אנשים להתחסן" • "הכל שאלה של איזונים"

מנדלבליט מפתיע: נתניהו ראש הממשלה שלי; לגיטימי לשקול חובת חיסון
אביחי מנדלבליט/בנימין נתניהו צילום: אוליבר פיטוסי/יונתן זינדל, פלאש 90

בצל התהפוכות הפוליטיות התפנה היועץ המשפטי לממשלה הד"ר אביחי מנדלבליט, המוביל את תיקי ראש הממשלה, העומדים מטבע הדברים במוקד הזירה הפוליטית, לגולל שוב את נקודת מבטו בנושא, תוך שהוא הצהיר "ניסינו לעשות את הכל בצורה זהירה" את הדברים אמר הערב (ראשון) היועמ"ש בכנס מיוחד של אגודת ידידי אוניברסיטת בר- אילן.

היועמ"ש הצהיר בדבריו כי "החובה שלי היא לסייע לממשלה לממש את המדיניות שלה במגבלות החוק ליווי אינטנסיבי שוטף. אני נפגש עם שרים, כולל כאלה שיש מולם חקירות וגם עם ראש הממשלה שעמו קיים ממשק נוכח ריבוי הדברים בהם עוסק. האחריות היא לשלטון החוק במדינת ישראל וזה נכון לתביעה הכללית וגם ליעוץ המשפטי".

עוד הוסיף מנדלבליט לטעון: "אני אחראי במאה אחוז על התביעה הכללית ומאה אחוז יועץ משפטי, ניסינו לעשות את הכל בצורה זהירה. כשהגעתי למסקנה שצריך, הוגש כתב אישום. אין אדם מעל החוק במדינה מתוקנת. מהצד השני הוא ראש הממשלה שלי והתעקשתי שהוא יכול וצריך להיות ראש ממשלה כי זה מה שהציבור בחר והחליט ולשמחתי בית המשפט העליון החליט כך. הוא מוחזק כחף מפשע, יהיה לו את יומי ויוכל לשכנע בחפותו ובית המשפט יחליט".

אביחי מנדלבליט התייחס בדבריו גם לדיבורים אודות פיצול תפקיד היועמ"ש ואמר "לא נכון לבחון את פיצול תפקיד היועץ המשפטי מתוך מציאות שיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, הדבר מושרש במורשת שקיבלנו מהמנדט הבריטי וכך פעלנו 72 שנה. אפשר לפעול אחרת אבל היתרונות של יעוץ ואכיפת דין, עולים על החסרונות. זו החלטה לדורות. לא החלטה נקודתית וצריך לקבל אותה ממציאות שלווה ורגועה שאני מאמין שנגיע אליה, זו טעות לקבל החלטה בעניין הזה כרגע".

לגבי סאגת המינויים וניגודי העניינים אמר מנדלבליט "הכל שאלה של איזונים. התרתי בעבר לשר ארדן למנות מפכ"ל בממשלת מעבר והדבר נכון לגבי פרקליט מדינה. אפשר למנות אם ועדת האיתור סיימה תפקידה. בתפקידי מערכת אכיפת החוק כמו תפקיד פרקליט המדינה, מדובר בשומר סף מרכזי".

"אסור שתהיה שום נגיעה בדרג פוליטי ושיתערב את מי לחקור. צריך לדאוג לחיץ בין הדרג הפוליטי וזו ועדת האיתור שתיתן המלצה לממשלה. גם בתפקיד הייעוץ המשפטי יש מימד של שמירת סף. אם נלך למודלים אחרים הם עלולים לפגוע קשה בשמירת הסף בישראל" הזהיר היועמ"ש.

מנדלבליט התייחס גם לסערה בנושא חיוב משפטי לאזרחי ישראל להתחסן נגד נגיף הקורונה ואמר "לגיטימי לשקול זאת אך אני מתקשה לראות מצב שהדרג המדיני יחייב אנשים להתחסן. יש תפקידים כמו למשל שחקני כדורגל שיהיו חייבים להציג אישורים, כנ"ל לגבי עובדים במוסדות בריאות ומוסדות גריאטריים. להציג את זה כקריטריון, לא כחובה משפטית. אני ממתין לדרג המדיני ואנחנו ניערך וננסה לסייע".

אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו אוניברסיטת בר־אילן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד