כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

עקיצה בריאה: יתושים יחסנו נגד מלריה

רעיון גאוני בפשטותו, לפיו יתושים שהונדסו גנטית יחסנו את מליוני הזקוקים לחיסון נגד מלריה ברחבי יבשת אפריקה, נוסה על עכברי מעבדה והוכתר בהצלחה • החוקרים: "נהפוך את היתוש ממטרד למשהו מועיל"

עקיצה בריאה: יתושים יחסנו נגד מלריה

מלריה. זכרה של המחלה הנוראה הזו, שקטלה מאות רבות של מתיישבים יהודים בשנות ייבוש הביצות, לא מש מהזיכרון הקולקטיבי, והמחלה עצמה עודנה קיימת ובועטת ברחבי העולם, כשתפוצתה הנרחבת בעיקר ביבשת אפריקה, בה מתים מאות אלפים הנעקצים על ידי יתושי מלריה מדי שנה.

תרופה יעילה למחלה, עדיין אין. מאות חוקרים עשרות מעבדות ותרופה יעילה ללא תופעות לוואי קשות עדיין לא נמצאה. הטיפול היעיל ביותר נגד המחלה הוא החיסון מפניה, אלא שבאפריקה, בה תשתיות המדינות רעועות בדרך כלל לא ניתן לסמוך על רשויות הבריאות שיצליחו לחסן את מילוני הנזקקים לחיסון.

על פי דיווח ב-CNN, פיתחו חוקרים רעיון גאוני בפשטותו, כשבאמצעים של הנדסה גנטית ייצרו יתוש המכיל בתוכו חיסון למחלה, שיעבור לנעקצים שיעקצו על ידו.

היתוש, שהוא המעביר העיקרי של המלריה האנושית, נצפה בבדיקות מעביר את החיסון כאשר עקץ את האדם המארח, שהיה במקרי הניסוי עכברי מעבדה.

עקיצות של היתוש עם החיסון הצליחו להעלות את הנוגדנים בגופם של עכברי המעבדה, ובכך הצביעו על חיסון מוצלח, כך על פי המחקר שפורסם בעיתון הבריטי "ביולוגיה מולקולארית בחרקים".

את המחקר הוביל פרופסור שיגטו יושידה מהאוניברסיטה הרפואית ג'יצ'י ביפן, שטען כי המחקר עשוי להוביל לפיתוח אסטרטגיה חדשה במלחמה העולמית כנגד המלריה.

"החוסר בחיסון יעיל למלריה הפך לקריטי בעניין הטיפול והמלחמה בהתפשטות מחלה. בעקבות העקיצות היה צורך מיידי בתגובה חיסונית. עלה הרעיון ליצור חיסון למלריה ללא כאב וללא עלות", אמר יושידה. "בנוסף, חשיפה ממושכת לעקיצות תשמור על רמות גבוהות של חיסון הגנתי דרך העלאת החיסון הגופני, עד כדי שמירה על רמת חיסון גופנית גבוהה לכל החיים. בכך נהפוך את החרק ממטרד למשהו מועיל".

כ-60 זנים של יתושי האנופלס מעבירים את טפילי המלריה, המועברים לבני האדם כאשר היתושה הנקבה מוצצת דם.

בכל שנה כ-250 מיליון בני אדם נדבקים במלריה, וכמעט מיליון מתים ממחלה זו, כך על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי. באפריקה, כמעט אחד מכל חמישה מקרי מוות של צעירים הוא כתוצאה ממלריה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד