כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חיסון מסוכן?

המנה השנייה: עשרות דיווחים על תופעות לוואי חריגות

רק אתמול התחיל משרד הבריאות לספק את המנה השנייה של החיסון לקורונה, וכבר הגיעו עשרות דיווחים על תופעות לוואי אותן חווים המתחסנים • ר"ע רמת גן: "אני שוכב עם חום, חולשה וכאבי שרירים. ככל הנראה מדובר בתופעות לוואי של מנת החיסון השנייה שקיבלתי רק אתמול"

המנה השנייה: עשרות דיווחים על תופעות לוואי חריגות
מתחסן לקורונה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני שלושה שבועות פתח משרד הבריאות במבצע החיסונים לקורונה, ואתמול (ראשון) החלו קופות החולים לתת את המנה השנייה למתחסנים. בעוד מתן המנה הראשונה עבר באופן מעורר השתאות, דיווחים מטרידים מלמדים על תופעות לוואי לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון.

עובדת בית חולים בשם מורן, בת 37 מאזור ירושלים סיפרה הבוקר לחדשות 12 כי "שעתיים אחרי שקיבלתי את מנת החיסון השנייה לקורונה, הרגשתי שנפגע לי חוש הטעם", סיפרה מורן בשיחה עם N12. "לכל דבר יש טעם של בושם או ג'ינג'ר. אני מאמינה שזה יעבור בעוד כמה ימים אבל לא חשבתי שזה יקרה. אחרי שקיבלתי את מנת החיסון הראשונה לא היו לי שום תופעות לוואי". סטאז'ר לרפואה סיפר כי "שעתיים אחרי מנת החיסון השנייה, היד כאבה לי פי 5 ממה שכאב בחיסון הראשון. יש כאב ראש קל, אבל לא יודע אם לשייך את זה לקבלת החיסון. הרגשתי גם נימולים באצבעות ותחושת חולשה".

גם ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן דיווח על תופעות לוואי לאחר קבלת המנה השנייה. בראיון לחדשות הבוקר הוא אמר כי "תכננתי לקיים הערב עדכון קורונה עירוני אבל אני שוכב עם חום, חולשה וכאבי שרירים. ככל הנראה מדובר בתופעות לוואי של מנת החיסון השנייה שקיבלתי רק אתמול".

מהניסוי של פייזר עלה כי 34% מהמשתתפים חוו חולשה ךאחר המנה הראושנה, אך אחרי המנה השנייה 55% מהם סבלו מחולשה. אחרי המנה הראשונה רק 3% חוו חום, ואילו אחרי המנה השנייה הנתון עלה ל-21% מהמשתתפים. 6% מהם חוו צמרמורת אחרי קבל המנה הראשונה, ואחרי המנה השנייה כבר 23% מהמשתתפים חוו צמרמורת.

פרופסור רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה הסבירה לחדשות 12 כי מדובר בתופעות לוואי שכיחות על פי המחקר של פייזר וכי "מדובר בתופעות כמו חום, עייפות, חולשה, צמרמורות וכאבי שרירים שנמצא בלמעלה מ-50 אחוזים ממקבלי מנת החיסון השנייה".

היא ציינה כי מדובר בתופעות לוואי שכיחות וכי הן צפויות לעבור בתוך כיומיים. "לא מומלץ לוותר על מנת החיסון השנייה - מכיוון שהוא מגביר את היעילות ל-95 אחוזים. התופעות האלו הן כאין וכאפס לעומת המחלה עצמה".

נציין כי לאחר קבלת המנה הראשונה רק 652 מתחסנים דיווחו על תופעות לוואי, מתוך קרוב ל-2 מיליון מתחסנים.

קורונה חיסון לקורונה חברת פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד