כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ארגון 'בטרם' מתריע

9% ממקרי החנק של ילדים נגרמים מפיצוחים ופירות יבשים

לקראת ט"ו בשבט בארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מזהירים את ההורים ממתן אגוזים ופיצוחים לילדים צעירים • ומה לגבי צימוקים?

9% ממקרי החנק של ילדים נגרמים מפיצוחים ופירות יבשים
ערב ט"ו בשבט בבני ברק צילום: שוקי לרר

המוני בית ישראל מציינים היום את ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות תחת הגבלות הקורונה. נטיעות המוניות לא יהיו השנה, ורבים ייאלצו להסתפק לכבוד החג במאכלי החג המסורתיים: הפירות היבשים, האגוזים והפיצוחים. בארגון בטרם לבטיחות ילדים מתריעים מפני הסכנה שבמאכלים אלו לילדים מתחת לגיל 5.

לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, חנק הוא הגורם השלישי בשכיחותו לפניות למיון בשל תאונות ילדים ביתיות. מתוך כלל הפניות למיון בשל חנק ממזון ב-9% מהמקרים הגורם לחנק היה אגוזים, פיצוחים או פירות יבשים.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מסבירה את התופעה: "אצל ילדים מתחת לגיל 5 קנה הנשימה צר מאוד. מכיוון שהוא קרוב מאוד לוושט, ילדים נוטים לשאוף מזון לקנה הנשימה. לאגוזים ולפיצוחים יש נטייה לספוח נוזלים ולהתנפח. לכן במידה והם נשאפים לקנה הנשימה הם עלולים להתנפח ולחסום את כניסת האוויר.

גם פירות יבשים עלולים לסכן ילדים צעירים מפני שהם דביקים ועלולים להידבק לקנה הנשימה ולחסום אותו. אנחנו קוראים להורים, אל תגידו לי זה לא יקרה - גם אם נדמה שהילד כבר בוגר ויודע ללעוס היטב את המזון, חשוב להתאים את סוג המזון ואופן ההגשה לגיל הילד".

על פי המלצות מומחי הארגון, אגוזים, שקדים, בוטנים ופיצוחים - לא נותנים לילדים מתחת לגיל 5, בין אם שלמים ובין אם בשברים. הדרך היחידה בה ילדים צעירים יכולים לאכול אגוזים היא כשהם טחונים במרקם חלק לחלוטין (בממרח או במאפה)
פירות יבשים - במידה ויש גלעין, מוציאים אותו. חותכים לחתיכות קטנות בהתאם ליכולות הילד.
צימוקים, חמוציות - אין מניעה לתת לילדים בשל גודלם הקטן.

פירות וירקות קשים - בראשית האכילה מומלץ לבשל או לרסק. עד גיל 4 לחתוך לחתיכות המתאימות ליכולות הילד.

פירות וירקות עגולים (מלפפון, עגבניות שרי, גזר, ענבים) - יש לחתוך לאורך.

בנוסף, מדגישים בארגון בטרם כי במיוחד אצל ילדים צעירים חשוב לאמץ הרגלי אכילה בטוחה: אוכלים תמיד בישיבה תחת השגחת מבוגר וללא כל פעילות אחרת במקביל (הן לילד והן למבוגר).

פירות יבשים טו בשבט בטרם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד