כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ארבעה חודשים אחרי רעייתו

בעל 'פאה נכרית בהלכה' ואיש הכותל הלך לעולמו

שבר על שבר במשפחת בריזל- ליפשיץ לאחר שלפני כארבעה חודשים נפטרה אם המשפחה מרת אסתר ע"ה והיום נפטר אבי המשפחה החסיד ר' אברהם ז"ל, שהיה גבאי צדקה בכותל המערבי ונלחם נגד 'פאה נכרית' במשך שנים רבות

בעל 'פאה נכרית בהלכה' ואיש הכותל הלך לעולמו
רבי אברהם בריזל- ליפשיץ ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בירושלים נפטר לבית עולמו החסיד ר' אברהם בריזל-ליפשיץ ז"ל, מהדמויות המוכרות בירושלים בכלל ובכותל המערבי בפרט והוא בן 86 בפטירתו. 

לפני חודש נדבק בנגיף הקורונה והחלים, אך מצבו הלך והידרדר והוא נפטר לבית עולמו בביתו ברחוב צפניה בירושלים.

המנוח ז"ל נולד בטבריה, בכ"ו טבת תרצ"ה, לאביו הרה"ח ר' אהרן ליפשיץ זצ"ל ולאמו ע"ה נכדת בעל 'יסוד העבודה' מסלונים זצ"ל.

בבחרותו למד בישיבת קרלין והסתופף בצלו של האדמו"ר רבי יוחנן מקרלין זצ"ל. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו אסתר ע"ה, בתו של הרה"ח ר' משה אהרן בוקשפן זצ"ל.

ר' אברהם נודע כאדם גדול בתורה, שכבר בקטנותו שלט בראשונים ובאחרונים, עסק רבות בגמילות חסד וצדקה. רבות ניסה להכניס בציבור שיעשו חתונות בשבת קודש בכדי לחסוך בהוצאות.

במשך שישים שנה לימד בתלמוד תורה קרלין, ולאחר מכן בתלמוד תורה תולדות אהרן כשלר' אברהם היתה שיטה מיוחדת ללמד את אותיות הא-ב לצעירי הצאן.

ר' אברהם הקדיש את חייו לנושא פאות נוכריות ואף חיבר כמה ספרים ובעיקר את הספר "פאה נכרית בהלכה". היה לוחם גדול נגד הפאות ומסר נפשו על כך. והיה מכונה "בריזל פון די שייטלען".

הוא למד אלפי חברותות כדי לרכוש ידע בכל הסוגיא של פאה נכרית, היה לומד גם עם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בימי שישי את הסוגיא. הגרי"ש החשיבו בצורה מיוחדת ואף אמר עליו "מדוע אתה לא ראש ישיבה?".

‏סיפור מעניין שהגיע לידי 'בחדרי חרדים': הרב ליפשיץ ישב פעם אצל הגרמ"ד סולובייצ'יק זצ"ל שנפטר היום והשניים דנו במשך 7 שעות בעניין הפאות, בסוף הלימוד, הלכה והתבררה מסקנה בעניין הפאות שזה חשש דאורייתא. בשלב זה עצר אותו ר' דוד ואמר: "שטעל אָפ דא, דער טאטע האט ניט עובר גיווען אויף א דאורייתא" - תעצור כאן, האבא לא עבר על דאורייתא. המעניין הוא ששניהם נפטרו באותו היום.

כמו כן פעל לחזק את ענייני הצניעות והוציא כסף רב על כך, היה מארגן כנסים לצורך כך ולא חס על כבודו. בדרך מליצה אמר תמיד, שיכתבו על המצבה שלו "פ"נ אברהם" שכוונתו היא לראשי התיבות פ'אה נ'כרית.

היה מוכר כמי שישב ימים שלמים ברחבת הכותל המערבי ומקבץ נדבות לטובת משפחות נצרכות, בהיותו גבאי צדקה מפורסם מאוד.

בראש חודש חשוון האחרון נפטרה רעייתו מרת אסתר ע"ה.

זכה הותיר אחריו דור ישרים מבורך, מאות צאצאים ההולכים בדרכו.

מסע הלוויה הערב בשעה 20:00 מביתו ברחוב צפניה 21 בירושלים להר הזיתים, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.  

הכותל המערבי קרלין סטולין פאה נוכרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד