כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לא רק נגד הערבים: כצל'ה נגד הסוכר

לספר החוקים של מדינת ישראל נכנס היום חוק חדש, המחייב את יצרני המזון לסמן על כל אריזה את כמות הסוכר הנמצאת במוצר. את החוק העביר חבר הכנסת יעקב כץ (כצל'ה)

לא רק נגד הערבים: כצל'ה נגד הסוכר

לספר החוקים של מדינת ישראל נכנס חוק של יו"ר האיחוד הלאומי חה"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) לאחר שמליאת הכנסת הצביעה בעדו בקריאה שניה ושלישית.

מדובר על חוק שהוגש במשותף עם ח"כ אורי אורבך מ"הבית היהודי" בנושא חובת סימון סוכרים במוצרי מזון. לפי ההצעה, יתווסף בסימון התזונתי גם כמות הסוכר שהמצור מכיל.

הסימון יתן מידע לצרכן על האוכל שהוא צורך.

כצל'ה הסביר: "פעמים שהסוכר בא בצורה מוספת, ולא בצורה טבעית, ויש לזה השפעה על בריאות הצרכן. כיוון שהצרכן הממוצע לא בקי בכל סוגי הסוכרים ולא מבחין בין הסוכר המצוי – סוכרוז – לבין חד-סוכריים, כמו גלוקוז ופרוקטוז, וסוכרים אחרים. הצעת החוק לא מחייב לפרט אילו סוכרים יש על המזון, אלא רק לציין כמה סוכר יש. עם זאת, החוק משאירה מקום לשר הבריאות לקבוע את התקנות בסימון הסוכרים".

סימון הסוכרים במוצרים מקובל בארצות אחרות, ביניהן ארצות-הברית של אמריקה, וזאת זכותו של הצרכן לדעת מה הוא קונה. יד היום היתה מציאות מגוחכת שבה יש כיתוב על מוצר שהוא מכיל פחות סוכר, אך לצרכן אין כל דרך לדעת כמה סוכר הוא כן מכיל.

פחמימות מורכבות ממולקולות פחמן ומים ומהוות מקור אנרגיה עיקרי לגוף. באופן גס אפשר לחלק את הפחמימות לפחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות; הפחמימות המורכבות הן דברים כמו עמילן, תאית וכדומה, והפשוטות הן הסוכרים. ההבדל ביניהן הוא גודל המולקולה.

מולקולה של פחמימה מורכבת היא מעין שרשרת ארוכה של מולקולות קטנות יותר, ואילו הסוכר המצוי - סוכרוז, הוא חיבור של רק שתי מולקולות אחרות, גלוקוז ופרוקטוז, ויש גם חד-סוכרים – מולקולה אחת. זמן העיכול של פחמימות המורכבות ארוך יותר מזמן העיכול של הפשוטות, לכן אכילת סוכרים – פחמימות פשוטות – יוצרת עומס בבת אחת על המערכת שאחראית לפרק את הסוכר. עומס זה עשוי לגרום לסכרת – או לסוכרת.

נוסף על כך, צריכת סוכר פוגעת בשיניים. החיידקים מפרקים את הסוכר ונוצרת חומצה הגורמת לעששת.

צריכת סוכר גבוהה היא אחד הגורמים להשמנה שמהווה כמעט מגפה בארץ. כמעט 20% מאזרחי ישראל סובלים מהשמנת יתר.

מקובל לחשוב שיש הבדל גדול בין סוכר לבן לבין סוכר חום או סוכרים טסעיים. מחשבה זו נכונה רק חלקית. הסוכרים הטבעיים עוברים פחות זיקוק, אבל יחד אתם יש גם חומרים הטובים לגוף, כמו ויטמינים ומינרלים חשובים. בסוכר המזוקק, הסוכר הלבן, הוצאו מינרלים חשובים אלו ונשאר רק הסוכר. עם זאת, הסוכר עצמו כמעט ולא שונה, ולכל סוגי הסוכר השפעה מזיקה כמעט באותה מידה. במלים אחרות, כמעט אין הבדל מבחינת הסוכר עצמו, אלא רק מבחינת החומרים הנלווים.

זאת אחת הסיבות לכך שהצעת החוק לא מבחינה בין סוכרים טבעיים וסוכרים נוספים.

קצת על סוכרת והשמנה: סוכרת – בארץ יש כ-600,000 חולי סוכרת, מהם כשליש לא מודעים למחלתם. מלבד הפגיעה שבמחלה עצמה, היא יכולה להוביל לסיבוכים כמו עיוורון ופגיעה בכליות או ברגלים.

השמנה – 17% מהבנות וכ-20% מהבנים בארץ סובלים מהשמנת יתר. השמנה יכולה לגרום למחלות לב רבות ומעלה את הסיכון לסרטן הנשי.

כצל'ה נשא במליאה דברי תורה והוכיח מפסוקי התורה שהשמן הינו מוצר שנברא לשם ברכה, לקדושה ולמאור אך כשהוא מוזכר בתורה כשם תואר לאדם, הוא תמיד מופיע באופן שלילי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד