כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
עם דמעות בעיניים

האלמנה מאשימה: "חיזבאללה זקוק לעימות עם ישראל כדי להצדיק את קיומו"

מוניקה בורגמן אלמנתו של לוקמן סלים שנרצח בפברואר האחרון מירי של 6 כדורים מאשימה את חיזבאללה באחריות למותו, לטענתה אחרי שפרסם מחקר על הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט 2020 | לדבריה השפל הכלכלי בלבנון מעורר עוד ועוד אזרחים להבין שהעימות מול ישראל, מיותר 

האלמנה מאשימה: "חיזבאללה זקוק לעימות עם ישראל כדי להצדיק את קיומו"
הרס וחורבן בלבנון צילום: צילומסך

מוניקה בורגמן היא אחת מהנשים שאיבדו תקווה לעתיד לבנון, בורגמן היא קולנוענית גרמנית שהכירה את בעלה בלבנון. היא התאלמנה בפברואר האחרון כאשר בעלה, לוקמן סלים, מבקר אינטלקטואלי לבנוני מפורסם ואמיץ של הקבוצה חיזבאללה, חוסל.

אלמנתו של לוקמן סלים שנרצח ביריות על ידי פעילי חיזבאללה, אומרת כי הם לא חששו, אך כנראה מחקרו על הפיצוץ בביירות לפני מספר חודשים שהביא למותם של מאות, מישהו בחיזבאללה החליט לחסל אותו.

כזכור ב-4 באוגוסט 2020 התרחש פיצוץ עז בנמל ביירות, כ-210 איש נהרגו באירוע, למעלה מ-6,000 נפצעו, ורבים נעדרו, הפיצוץ התרחש במחסן שהכיל 2,750 טון אמוניום חנקתי, שהוחרם בשנת 2014 מספינה שנאלצה לעגון בנמל לאחר שלא היו לה את האישורים הנדרשים.

האלמנה  דיברה עם אתר DW הגרמני, היא היתה עם דמעות כשהיא דיברה על בעלה המנוח. "הוא הוצא להורג", היא אמרה, "זה היה רצח פוליטי, הם ירו בבעלי בשישה כדורים".

בורגמן הגיע לראשונה ללבנון באמצע שנות השמונים. היא שהתה שנה בסוריה כסטודנטית ללימודי האסלאם וטסה מדמשק לביירות, לבנון הייתה אז 10 שנים במלחמת האזרחים והדרך היבשתית הייתה מסוכנת מדי. "משהו במדינה תמיד ריתק אותי", היא נזכרה.

היא החלה לעבוד כעיתונאית עצמאית מביירות ומאוחר יותר מקהיר, מצרים. לאחר סיום מלחמת האזרחים בלבנון בשנת 1990, החל בורגמן לראיין צלפים ומאוחר יותר רוצחים המוניים. בשנת 2001 היא ערכה מחקר לסרט תיעודי אודות טבח סברה ושתילה בשנת 1982 בביירות, כאשר חבר הציג אותה בפני לוקמן סלים משום ששניהם התעניינו בנושאים הללו, הם התחילו לחיות ולעבוד יחד. הפרויקט המשותף הראשון שלהם היה הסרט התיעודי על הטבח. היו בו שישה מהמיליציה הנוצרית פלנגה שהיו מעורבים בהריגת אלפי אזרחים לאורך תקופה של שלושה ימים. בה הם דיברו בגלוי על איך הם עינו ורצחו אנשים.

עבודתם של בני הזוג הפכה אותם גם לאויבים. בורגמן אומרת כי האיומים עליה ועל בעלה גברו כאשר צבא סוריה נסוג מלבנון בשנת 2005. "בכל פעם שקרה משהו חשוב במדינה הלחץ עלינו גבר", אמרה. "אבל מעולם לא חששנו לחיינו".

כאשר לוקמן סלים נמצא מת במכוניתו ב-4 בפברואר 2021, רבים תהו: "למה עכשיו?" בורגמן יכולה רק לנחש: "אולי זה היה מחקרו על הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט 2020".

בורגמן טוענת כי כיום, חיזבאללה - שילוב של מיליציה, מפלגה פוליטית, ארגון חברתי ויישות צבאית - זקוק לעימות עם ישראל כדי להצדיק את קיומה. אך הצדקה זו עלולה להיעלם במדינה העומדת בפני המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז פרוץ מלחמת האזרחים בשנת 1975. היפר-אינפלציה גורמת ללירה הלבנונית ליפול לפי שעה. רוב האוכלוסייה איבדה אמון בפוליטיקאים, בין אם הם שייכים לסיעות פרו-מערביות או לחיזבאללה.

חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד