כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בחירות או ממשלה

שישה ימים - שישה תרחישים; האופציות הקיימות במבוך הפוליטי

6 ימים בלבד נותרו לרה"מ להשיב את המנדט שקיבל לידי הנשיא | ככל שנוקפים הימים כך גם האפשרויות הפוליטיות העומדות על הפרק הולכות ומתבהרות, אך נראה כי בכל אחת מהן ישנו מעכב שכלל לא בטוח כי יצליח להגיע לידי מימוש | אלו הן 6 האפשרויות העומדות בפני חברי הכנסת 

שישה ימים - שישה תרחישים; האופציות הקיימות במבוך הפוליטי
בחירות 2021 לכנסת ה-24 צילום: צלמי פלאש 90

הימים הקרובים הם הקריטיים ביותר לעתיד גורלו של בנימין נתניהו, והשאלה המנסרת בחלל היא האם יצליח להרכיב שוב ממשלה או שמא ייאלץ להתרגל בעל כורחו לספסלי האופוזיציה, כשמנגד גם קיים תרחיש גרוע יותר בו נתניהו יגרור את המדינה למערכת בחירות נוספת, בהן כלל לא בטוח שינצח שוב.

אלו הן האפשרויות העומדות בפני חברי הכנסת במציאות הפוליטית הנוכחית:

תרחיש ראשון: ממשלת ימין

הסיכוי להקמת ממשלת ימין לצד הישענות על רע"מ קלושה מאוד אך עדיין קיימת, המכשול העיקרי הוא כידוע ההתנגדות העזה אותה הציג בצלאל סמוטריץ', אך גם במקרה וזה יסתדר יאלצו למצוא הסדר שיהיה מוסכם גם על נפתלי בנט.

תרחיש שני: ממשלת רוטציה ימנית

ראש הממשלה בנימין נתניהו הפנים כי הוא יכול למנוע ישיבה באופוזיציה לו רק יסכים להעביר רוטציה למועמד מוסכם מהליכוד או אפילו למועמד ממפלגה ימנית יריבה כמו נפתלי בנט או גדעון סער, הסיכוי בהחלט קיים ומדובר בין הגורמים.

תרחיש שלישי: ממשלה רוטציה עם בני גנץ

אפשרות נוספת היא של רוטציה עם בני גנץ שיכהן ראשון כראש הממשלה, לאחר שנה יכהן נתניהו לשנתיים ואז שוב יחזור גנץ לתפקיד עד תום הקדנציה, האופציה קיימת, אך בינתיים גנץ מהסס בעקבות ניסיון העבר מול נתניהו כשהמשבר בממשלה אמש לא מוסיף לכך דבר בלשון המעטה.

תרחיש רביעי: ממשלת בנט - לפיד

בנט ולפיד מנהלים מגעים להקמת ממשלת ׳אחדות לאומית׳, השיחות כבר מתנהלות אך הפערים בין השותפים מהצד הימני ומהצד השמאלי עדיין גדולים, בפרט לאור העובדה שהמשותף להם הוא רק הדחף להדיח את נתניהו.

סוגיה נוספת שטעונה בירור בתרחיש הנ"ל היא האם ממשלה שכזו תישען על קולות הרשימה המשותפת או שמא על קולות הסיעות החרדיות שמתבלטות בעצמן איך והאם להצטרף לממשלה בראשה עומד לפיד.

תרחיש חמישי: בחירות כלליות

באם אף אחד מהמועמדים לא יצליח להרכיב ממשלה. הכנסת תתפזר וישראל תצעד בפעם החמישית מזה כשנתיים לקלפי ותאלץ להצביע שוב, אך האופציה הזו אינה בהכרח מהווה פתרון שכן לא ברור אם המפה הפוליטית תשתנה גם אחרי בחירות נוספות.

תרחיש שישי: בחירות ישירות

הרעיון הוא לקיים בחירות רק לראשות הממשלה במטרה שאז סער או גנץ יצטרפו לממשלה בראשות בנימין נתניהו, אבל עדיין קשה לראות שדבר כזה קורם עור וגידים שכן אין רוב מוחלט להעברת החוק שדורש רוב מוחלט של 61 תומכים.

מה שכן ברור היא העובדה שבעוד כ-6 ימים על נתניהו להשיב את המנדט שקיבל מידי הנשיא, וככל שחולפות השעות כך גם האופציות הולכות ומתמעטות והפלונטר הפוליטי רק הולך ומעמיק.

ביבי נתניהו בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד