כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אסון מירון תשפ"א

"נֶהְפַּךְ לְאֵבֶל מְחֹלֵנוּ": 44 הרוגים ומעל מאה פצועים באסון מחריד

טרגדיה בלתי נתפסת: בוקר קשה ואבל כבד ברחבי העולם היהודי לאחר שבמהלך הלילה נמחצו עשרות יהודים למוות בעת שבאו לחגוג את הילולת רשב"י בהר מירון | ע"פ עדי ראיה: "במעבר היוצא מרחבת ההדלקה נוצר לחץ עצום, אנשים התחננו שהם הולכים למות" | בקרובי אקדש

"נֶהְפַּךְ לְאֵבֶל מְחֹלֵנוּ": 44 הרוגים ומעל מאה פצועים באסון מחריד
אסון מירון תשפ"א צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

אסון מחריד במירון: 44 הרוגים ולמעלה ממאה וחמישים פצועים במצבים שונים כתוצאה מקריסת מחסום בעקבות הדוחק במהלך הדלקה של האדמו"ר מתולדות אהרן במירון. 

האירוע החל בשעה 00:50 בלילה. אלפי אנשים שהו במתחם ההדלקה והחל להיווצר עומס רב במקום. עד ראייה מבית שמש שהיה בזמן האסון וניצל בנס סיפר בראיון לגיא ורון כי "במעבר המדובר הייתה כל הזמן זרימה של אנשים והכל עבר חלק, פתאום נהיה שם דוחס עצום. הרמתי את הראש וראיתי 3 שוטרות ו-2 שוטרים שפשוט עומדים ועוצרים את האנשים שלא יעברו. אנשים התחננו, בכו, צעקו שהולכים למות, שאין להם אוויר, הם לא שחררו את המחסום. ילדים התעלפו לנו שם בידיים. כשהם כבר שחררו, כולם קרסו אחד על השני".

כתוצאה מהעומס קרסה הגדר ומאות האנשים נפלטו בבת אחת החוצה מה שהוביל לשרשרת נפילות. מאות אנשים נמחצו וכתוצאה מכך נהרגו 44 אנשים. למעלה ממאה וחמישים איש נוספים נפצעו בדרגות פציעה שונות.

עד ראייה סיפר כי בשונה מהדיווחים הראשוניים לא הייתה קריסה של טריבונה. "בוא נעשה כאן סדר - לא קרס כאן שום דבר", הוא אמר. "מעל האוהל של הכנסת אורחים וצמוד לבנין של הרשב"י, יש מעבר שעובר עד המדרגות ומתחת לאוהל של הכנסת אורחים. במעבר הזה נהיה צוואר בקבוק של אנשים", אמר והמשיך, "אנשים נדחסו ונדחסו ואז היה קריסה וקרסו אחד על השני. לא היה לי מצפון להוציא את הטלפון ולצלם, אבל אני לא יכול לתאר לכם איך זה היה נראה. הם שכבו אנשים אחד על השני בערימות. זה לא יאומן מה שהלך פה", תיאר עד הראייה.

המשטרה הודיעה על "אר"ן - אירוע רב נפגעים", מה שהוביל לזרימת כוחות מאסיבית לאיזור, כולל כוחות הצלה, כיבוי אש וחיילי צה"ל. בתחילה דווח על עשרה פצועים, אולם ככל שנקפו השעות התבררו ממדי הזוועה האימתניים. 

אחד מאנשי ההצלה סיפר כי "זה היה האירוע הקשה ביותר שחוויתי. פשוט רצנו מהחייאה להחייאה. עזבנו גופה ורצנו לשנייה. אני לא זוכר אירוע קשה כזה, אנשי ההצלה התפרקו תוך כדי טיפול בפצועים". דביר, בן 25 שנפצע באירוע סיפר ל'גל"צ': "מסות של אנשים נדחקו באותה הפינה ונוצרה מערבולת. היו שם מדרגות והשורה הראשונה נפלה ונפצעה הכי קשה - השנייה בעקבותיהם. הייתי בשורה השנייה והרגשתי שאני עומד למות".

כאמור, 44 אנשים נמחצו למוות באסון המחריד ולמעלה ממאה וחמישים איש נפצעו בדרגות פציעה שונות ופונו לבתי החולים. זכי הלר דובר מד"א אמר כי "אסון כבד מאוד. מראות שהצוותים שלנו שרגילים למראות קשים - התקשו הפעם לעכל. אנשים נמעכו אחד על השני, חפצים זרוקים בכל מקום. ביצעו פעולות החייאה במקום. בכל שנה האירוע הזה מסתיים בנס והשנה זה הסתיים באסון כבד מאוד. 150 נפגעים עם כל סוגי הפציעות, פגיעות ראש ומעיכה. 6 פונו במצב אנוש, 18 מצב קשה, 8 במצב בינוני ו-80 במצב קל".

מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שמעון לביא עדכן כי לאחר הפעילות הראשונית של טיפול בפצועים המשטרה החלה בפינוי ההר מכל מאות אלפי המתפללים ופתחה בחקירת האירוע. הוא ביקש משאר המתפללים שעושים את דרכם להילולא לשוב לביתם, בין היתר כדי לאפשר את פעולות חקירת האירוע שהחלו.

מהמשטרה נמסר "המאמץ הראשון של משטרת ישראל ושאר ארגוני ההצלה והביטחון לפינוי הפצועים והנפגעים הסתיים והמשטרה עוסקת בשעות האחרונות בפינוי הקהל הגדול שעדין נמצא בגזרת הר מירון".

"אנו קוראים לציבור לא להגיע לאזור ולהישמע להנחיות המשטרה", קראו במשטרה, ועדכנו כי "ישנם מאות אוטובוסים שעומדים לרשות הנוסעים בכדי להסיע אותם לתחנות הרכבת והתחנות המרכזיות ברחבי הארץ והצפון".

אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד