כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
סיוע נפשי

"600 אנשי מקצוע מאיישים את המוקד ומסייעים לכל פניה שמגיעה לקו החירום של בית חם"

מיד עם היוודע האסון הכבד בהר מירון בליל ל"ג בעומר, הקים ארגון "בית חם" מוקד חירום ע"מ לסייע לאלפי הפונים • המוקד שאויש בליל ל"ג בעומר ב-30 אנשי מקצוע הורחב כבר בשעות הבוקר ל-600 אנשי מקצועי שאיישו את מוקד החירום שקלט מאות שיחות בכל רגע נתון • מנכ"ל בית חם הרב אריה מונק מספר: "אירוע בסדר גודל כזה מתאפיין בהרבה מאד נפגעי חרדה. אלפים ואולי אף למעלה מכך, היו עדים באופן ישיר לזוועות מעצם העובדה שהם נכחו במקום. עד עכשיו טיפלנו בנפגעי החרדה של הגל הראשון. מניסיוננו הרב, בימים הקרובים יחל להגיע הגל השני"

"600 אנשי מקצוע מאיישים את המוקד ומסייעים לכל פניה שמגיעה לקו החירום של בית חם"
סיוע נפשי צילום: Unsplash

אחד ההיבטים שלא מרבים לדבר עליהם בעקבות האסון הכבד במירון בליל ל"ג בעומר שבו נספו 45 בני אדם ונפצעו למעלה מ-150, הם ההיבטים הנפשיים והחרדות הרבות הנלוות לאירוע בסדר גודל כזה.

הרב אריה מונק, מנכ"ל "בית חם" שמאחוריו שנים רבות של ניסיון מקצועי בטיפול במקרי חרדה פגיעות נפשיות, הבין שאין זמן להמתין לבוקר. הוא הורה לפתוח מוקד חירום מיידי שאויש תחילה ב-30 אנשי מקצוע שקיבלו את הפניות הרבות שהחלו לזרום למוקד. עד לשעות הבוקר, הורחב המוקד וכ-600 מטפלים ואנשי מקצוע כבר איישו את מוקד החירום.

בשיחה מיוחדת, מספר מנכ"ל "בית חם" הרב אריה מונק על הנחיצות בהקמת מוקד החירום: "מיד עם היוודע האסון הכבד במירון, הקמנו מוקד חרום ייחודי בכדי לסייע לכל נפגעי החרדה. המוקד שהחל לפעול בשעות הלילה המאוחרות של ל"ג בעומר עם 30 אנשי מקצוע שאיישו את קווי הטלפון של המוקד, הורחב בשעות הבוקר ל-600 אנשי מקצוע שמאיישים את מוקד החירום ומסייעים לכל פניה שמגיעה לקו החירום של בית חם. כל אנשי המקצוע בבית חם התגייסו על מנת לתת מענה מקיף, רחב ומקצועי לפניות הרבות. עוד באותו לילה סייענו למאות הורים שהתקשרו אלינו כדי שנסייע להם לאתר את ילדיהם שלא יצרו קשר. המוקד מאויש בעובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק ושאר אנשי מקצוע שהתגייסו לנוכח האסון הכבד שבו נספו 45 אנשים ולמעלה מ-150 נפצעו".

"צריך להבין", מוסיף הרב מונק, "שאירוע בסדר גודל כזה מתאפיין בהרבה מאד נפגעי חרדה. אלפים ואולי אף למעלה מכך, היו עדים באופן ישיר לזוועות מעצם העובדה שהם נכחו במקום. אחת הפניות שהגיעה למוקד הייתה של פראמדיק שנטל חלק בפעולות ההצלה. הוא בכה ללא הרף וסיפר שמתו סביבו הרבה ילדים והוא מתייסר על כך שלא הצליח להציל אותם. למעשה, כל מי שנכח על ההר באותם רגעים חווה את האירוע באופן שהשפיע על הנפש. מעבר לכך, כל מי שנחשף לתמונות, לצילומי הווידיאו, לעדויות דרך אמצעי התקשורת השונים, עשוי למצוא את עצמו בחרדה ומצוקה. הלב מתקשה להכיל אסון בסדר גודל כזה. העובדה שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר את אחד ההרוגים או הפצועים, משפיעה על כל אחד מאיתנו ברמה כזו או אחרת. זו הסיבה שהקמנו את מוקד החירום עוד באותו לילה והוא ממשיך לפעול גם בימים אלו, משום שחלק מהפונים אוזרים אומץ להתקשר ולבקש סיוע רק כעבור מספר ימים. למעשה, הפוסט טראומה מתחילה רק לאחר שהאירוע נגמר. רק בימים הקרובים, לאחר שההלוויות הסתיימו והמשפחות האבלות יקומו מן השבעה, ניתן יהיה להבין את היקף הפגיעות הנפשיות של רבים מאלו שהיו במקום או שמעו על האירוע מכלי ראשון".

"הנפש מתקשה להכיל אירוע בסדר גודל כזה", מדגיש הרב מונק שוב ושוב. "אנשים שראו את המראות והריחו את הריחות זה ימשיך ללוות אותם עוד זמן רב. היו שם גם אנשים שעמדו כפסע בינם לבין המוות וגם הם פונים אלינו ללא הרף. אנחנו נמצאים שם גם כל העת גם במרפאות של בית חם וגם במוקדי הסיוע. קיבלנו מאות רבות של פניות משעה לאחר האירוע ועד לרגע זה. הגל הראשון היה של נשים וילדים שהיו בפאניקה משום שלא מצאו את קרוביהם ולא ישנו כל הלילה. בהמשך קיבלנו פניות מהורים שילדיהם לא נרדמים, לא אוכלים ומקיאים. מעבר למשפחות ההרוגים יש כאן אירוע נפשי גדול מאד, הרבה אנשים היו קרובים למוות וברגע האחרון הצליחו להימלט. עד עכשיו טיפלנו בנפגעי החרדה של הגל הראשון. מניסיוננו הרב, בימים הקרובים יחל להגיע הגל השני".

על מנת לזרז את ההליכים, בארגון בית חם חתמו על הסכמים גם עם משרד הבריאות וגם עם קופות החולים על מנת לאפשר טיפול ללא עלות לכל נפגעי החרדה בעקבות האסון במירון.

בהזדמנות הזו הרב מונק מבקש לפנות להורים: "כדי לדעת אם ילדכם סובל מחרדה, אלו הם התסמינים הראשונים לחוסר שקט: יובש בפה, הלמות הלב, חוסר שינה, סיוטי לילה, אי רצון לאכול. אם אתם מזהים שלילד יש אחד מהסימנים האלה, קודם כל צריך לתת יד, לחבק, לתת לילד לדבר. חייבים לדובב אותו ולדבר על האירוע".

בית חם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד