כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

67 שנים אחרי: 'הרב מהומלא' סגר מעגל בבית הגרי"ש

באלול תש"ג צעדו אלפים במאה-שערים אחר מיטתו של הגאון רבי אברהם אלישיב זצ"ל, רבה של הומלא בבלארוס • באלול תש"ע הגיע רב צעיר מבלארוס והפקיד ספר-תורה בבית-המדרש של בנו, הגרי"ש אלישיב • הסיפור המלא

לדוד מזמור. הגרי"ש והתורם, רגע לפני הכנסת הספר
לדוד מזמור. הגרי"ש והתורם, רגע לפני הכנסת הספר

מאות ספרי-תורה הוכנסו לבתי-כנסת שונים בעולם דרך ביתו של הגרי"ש אלישיב, שכובד בכתיבת האותיות האחרונות. עשרות ספרי-תורה נתרמו לבית-מדרשו של הגרי"ש, 'תפארת בחורים', על-ידי תורמים שונים. אולם הפעם, היה זה אירוע יוצא-דופן. אירוע שכולו סגירת-מעגל מרגשת.

האירוע, שהתקיים בשבוע שעבר, נפתח בבתיהם של גדולי ישראל כאשר גולת הכותרת הייתה בביתו של הגרי"ש, שם נכתבו האותיות האחרונות. התורמים, בני-משפחת הלוי מארגנטיניה, הגיעו ארצה לכבוד האירוע. ספר-התורה יצא מהבית ברחוב חנן 10 בתהלוכה צנועה אליה לא הוזמן איש, מלבד משתתפי שיעורו הקבוע של הגרי"ש.

ספר-התורה הוכנס לבית-המדרש 'תפארת בחורים' לתקופה קצרה מאוד כאשר לקראת החגים, יגיע הספר לבית-המדרש של הקהילה התורנית במחוז הומלא-מוהילוב שבבלארוס.

על מה ולמה ההתרגשות? ומדוע ביקשו התורמים להפקיד את הספר בבית-מדרשו של הגרי"ש? יפה שאלתם.

ובכן, מי שכיהן כרבה של הומלא בבלארוס הוא הגאון רבי אברהם אלישיב זצ"ל, שהוכר בכינויו 'הרב מהומלא'. באחרית ימיו עלה ארצה, הקים את בית-המדרש 'תפארת בחורים' ומסר בו את שיעורו היומי. באלול תש"ג נסתלק לבית עולמו והלווייתו יצאה מבית-מדרשו במאה-שערים בהשתתפות אלפים.

בנו, הגרי"ש יבדלחט"א, נקרא למלא את מקום אביו ברבנות בית-המדרש ובמסירת השיעור היומי.

מאז עלותו של הגר"א אלישיב זצ"ל ארצה, חלה הידרדרות רוחנית במחוז הבלארוסי, כפי שקרה באותן שנים במקומות רבים בעולם. ארגון 'מנורה אור', הפועל בנשיאותו של הגאון רבי מתתיהו סלומון, משגיח ישיבת לייקווד ובהנהלתו של הרה"ג רבי שמעון ברוק, החליט בשנים האחרונות לנסות ולמלא את החלל הרוחני. הרב ברוק והרב רייכנשטיין מכהנים כרבני בלארוס בניסיון להחיות את המקום.

התחייה הרוחנית בעיר שבה העביר הגרי"ש את ימי נעוריו, גרמו לו לקורת רוח מרובה. לא בכדי, הוא נענה לבקשת רבני הארגון והתורמים להכניס את הספר לתקופה קצרה לבית-מדרשו, ורק בהמשך להעבירו לבלארוס.

בסיום שיעורו של הגרי"ש (שנמסר בעבר, כאמור, על-ידי רבה של הומלא), יצאה תהלוכה צנועה מהבית לבית המדרש. השמועה עברה במהירות מפה לאוזן – והמונים הגיעו להשתתף באירוע.

התורם ר' משה הלוי כובד באמירת 'לדוד מזמור', והספר הוכנס בשירה ובזמרה להיכל הקדוש. לקראת החגים, יטול את הספר הרב ברוק, יעלה על טיסה ויכניסו לארון הקודש בבית-המדרש של הומלא המתחדשת.

בסיום המעמד הנרגש, בירך הגרי"ש את הקהל בברכת הצלחה ושנה טובה.

גורם בקהילה התורנית בבלארוס אומר ל'בחדרי חרדים', כי הם מצפים לבואם של בני תורה במשך כל ימות השנה, ובפרט בימים הנוראים והחגים הבעל"ט, כדי לחזק את הציבור הצמא לדבר ה' בהבאת רוח התורה הישיבתית. כל המעוניין, יפנה לארגון 'מנורה אור'.













תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד