כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

כך תשיגו פטור ממס הכנסה

חושבים שמגיע לכם פטור ממס הכנסה? אולי אתם צודקים!מומחי 'זכותי' מסבירים: פטור ממס הכנסה - לא לבעלי הכנסה נמוכה בלבד

כך תשיגו פטור ממס הכנסה
עשרות אלפי ישראלים לא דורשים כסף המגיע להם צילום: פיקסביי

אין חולקין על העובדה כי מס הכנסה הוא חובה בסיסית של כל אזרח במדינת ישראל. עם זאת, לרבים במדינה מגיע פטור מתשלום, כדת וכדין, והם אפילו אינם יודעים זאת. לאזרחים המאובחנים עם 100 אחוזי נכות יש פטור מהתשלום, וזה ידוע לכל. אולם יש עוד חלקים רבים באוכלוסייה שמגיע להם הפטור הזה בעקבות מחלות קשות ל"ע שונות כגון סרטן וכדומה, ואף בגין נכויות מסוגים שונים. לרוב, לצערנו, מכיוון שלאותם זכאים אין ידע בעניין – אין הם דורשים את המגיע להם בזכות ולא בחסד.

על מנת להתחיל את ההליך, ראשית יש לגשת לפקיד השומה באזור המגורים של האזרח, וכבר בצעד הראשון נתקלים בבירוקרטיה הישראלית המתישה. לכן, אין זה מפתיע כי רבים מעדיפים לוותר על הזכויות המגיעות להם רק בכדי להימנע מטרטור בין משרדים ממשלתיים ומילוי מסמכים מתמשך. חוסר המקצועיות וההבנה בעניינים אלו עומדים לרוב לרועץ. אמנם המדינה לא התכוונה בכוונה תחילה להפוך את התהליך הזה למורכב עד כדי כך, אבל מכורח המציאות והסיבוכים הבירוקרטיים, זו המציאות שאנו נחשפים אליה יום יום במשרדי הממשלה.

אל תוותרו על הזכויות שלכם

משיחה עם המומחים של זכותי, עולה כי אזרח במדינת ישראל אשר סובל מבעיה רפואית המשפיעה על תפקודו ופרנסתו, ייתכן והוא זכאי לפטור ממס הכנסה. "אם מדובר בבעיה רפואית קשה, ייתכן שמגיע לאזרח פטור בסכומים של מאות אלפי שקלים, ואף יותר מזה," אמרו לנו והוסיפו, "גם אם לא מדובר באובדן כושר עבודה מוחלט מבחינת החוק."

בנוסף, עניין הפטור ממס לאו דווקא קשור לרמת ההכנסה ואיננו מיועד לאנשים בעלי הכנסה נמוכה בלבד. "לעיתים אנשים בעלי הכנסה מעל הממוצע, שנקבעה להם רמת נכות מסוימת או שחוו מחלה קשה ל"ע, זכאים אף הם לפטור," הוסיפו המומחים. "הפטור הוא זכות סוציאלית המגיעה לאזרחי המדינה ומיועדת על מנת להיטיב עם אלו הזקוקים לה, ללא קשר למצבם התעסוקתי. יתרה מכך, ניתן אף לקבל פטור ממס הכנסה ולהמשיך לעבוד כרגיל בצורה חוקית לחלוטין."

חשוב לציין כי הפטור ניתן רק על הכנסות מיגיעה אישית וכי מטרת הפטור הוא בעצם לסייע ולפצות על ההשפעה השלילית של הנכות או המחלה ועל היכולת של האדם להתפרנס בכוחותיו ובזכות עצמו. לכן, אין זה אך טבעי כי ההטבה אינה נוגעת לרווחי הון, הכנסות משכירות או כל סוג של הכנסה מסוג זה.

צריכים עזרה? תבקשו אותה

היות ובני האדם עסוקים מטבע הדברים מאוד בקשיי היום יום , במיוחד אלו שיש להם נכות או מחלה, אין להם את הזמן וכוחות הנדרשים כדי להתחיל תהליכי מימוש זכויות על כל דרישותיהם. זה נכון במיוחד במצב בו מימוש הזכויות כרוך במאבק בירוקרטי ובמרדף אחר טפסים, פקידים וכדומה. חוסר ההתמצאות של רוב הציבור בהליכים הללו איננו מקל על המצב, והתוצאה היא אלפי ישראלים הזכאים בוודאות לפטור ממס ואינם דורשים אותו.

ברי המזל שבינינו מכירים מומחה רפואי או משפטי המסוגל לסייע בתהליך ולהפוך אותו לפשוט יותר. אחרים נעזרים בחברות מימוש זכויות רפואיות דוגמת זכותי ואחרות, המתמחות בהכנת האדם לוועדות הנדרשות, מילוי המסמכים בצורה נכונה ומדויקת, המצאת מסמכים רפואיים רלוונטיים וכדומה. מוסדות הממשלה מפעילים סיוע במימוש הזכויות גם כן, ללא תשלום, אולם השירות הניתן הוא פחות באיכותו מהחברות הפרטיות, מטבע הדברים – ובהתאם התוצאות עלולות להיות פחות מיטביות. כמובן, למי שיש את הזמן וההבנה, מומלץ כי ינסה להתמודד עם הפרוצדורה בעצמו. כך או כך, לא מומלץ לוותר על הזכות המגיעה כחוק, היות וכספים אלה עשויים לסייע רבות בדאגות הקיום היומיומיות.

מס הכנסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד