כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מהי בדיקת הארקה ולמה חשוב לבצע אותה?

מערכת הארקה בעלת תפקיד חשוב וחיוני. הארקה תקינה מטרה למנוע התחשמלות, שריפה ואפילו להציל חיים. לכן, אחת לתקופה כדאי לבצע את הבדיקה הן בביתכם והן בבית העסק שלכם. למעשה, מדובר במנגנון הגנה מפני התחשמלות. במדינת ישראל קיים חוק המחייב להתקין הארקה בכל בית, דירה או בית עסק. בתוך השקעים עצמם שנמצאים בקירות, יש 3 חוטים. חוט אחד מסומן בפלוס, השני מסומן במינוס והשלישי הוא חוט הארקה שאמור להפחית את העומס החשמלי אל הקרקע וכך למנוע תהליך התחממות והתחשמלות.

מהי בדיקת הארקה ולמה חשוב לבצע אותה?
הארקה צילום: freepik

כיצד מנגנון הארקה פועל?

מערכת החשמל היא מערכת מורכבת מאוד, למרות שהיא עובדת באופן פשוט למדי. לא פעם יש תקלות. קצרים וכשלים בתהליכי זרימת החשמל שעלולים להוביל לזליגת חשמל ממכשירים חשמליים בהם אנחנו עושים שימוש. החשמל ”מחפש“ לעבור אל הקרקע, ממש כמו זרימה של מים. מכיוון והגוף שלנו מוליך חשמל בצורה טובה, חשוב לבדוק את הארקה בבית. הארקה תקינה מצילה חיים משום שברגע שאדם נוגע במכשיר חשמלי תקול והחשמל זולג, האדם עובר התחשמלות ואז אם הארקה תקינה הוא זולג לכיוון מטה ומונע התחשמלות של ממש.

פחת או הארקה - האם זה אותו דבר?

לא. אנשים רבים נוטים לבלבל בין השניים. מפסק הפחת מזהה עומסים חשמליים בתוך הבית ותפקידו לבצע ניתוק של אותם אזורים הצורכים חשמל עודף. לכאורה, אם מפסק הפחת מבצע את תהליך הניתוק כמו שצריך, אין זליגות חשמל ואין צורך במנגנון של הארקה ובכל זאת, חוק זה חוק. ברגע שיש זליגה במכשיר חשמלי, הגוף שלנו מוליך את החשמל ולכן מהבחינה של מפסק הפחת, הכל כביכול מתנהל כשורה. לכל אחד מהמנגנונים יש תפקיד שונה.

באילו מקרים מומלץ להזמין חשמלאי לבדיקת הארקה?

ובכן, יש כמה מצבים שבהם מומלץ לבצע בדיקת הארקה.

  • אחרי שיפוץ - בעלי מקצוע וקבלנים רבים מתעסקים עם מערכות שונות בבית ולכן, לפני שנכנסים לדירה באופן סופי, כדאי להזמין חשמלאי לביצוע הבדיקה.
  • לפני שנכנסים לבית/דירה חדשים או ישנים - בדיקה כזו עוזרת לאתר תקלות מצילות חיים, אם רכשתם דירה חדשה, תהליך חיבור החשמל לרוב יתבצע על ידי הקבלן ולכן אם אתם רוצים להיות בטוחים שכולם בטוחים ומוגנים, הזמינו חשמלאי מטעמכם לביצוע הבדיקה.
  • סימנים מקדימים - שקעים שרופים, קצרים שחוזרים על עצמם, פקקים שקופצים ללא סיבה- כל אלה הם סימנים מקדימים, סוג של נורות אזהרה שחייבים לשים אליהם לב ולבדוק שהכל תקין.

בנוסף, בבית חדש מומלץ לבצע בדיקת הארקה כל 10 שנים ובבית ישן כל 5 שנים, כדי שתהיו שקטים ותוכלו לדעת שהכל בסדר. את הבדיקה יבצע החשמלאי עם מכשיר הנקרא LT. המכשיר מתחבר לחוט הארקה ולחוט ה- + ובודק כמה חשמל עובר והאם הארקה תקינה.

רוצים לשמוע מידע נוסף על בדיקת הארקה או פעולות ותיקונים נוספים הקשורים למערכת החשמל הביתית? דרך האתר החשמלאים IL תוכלו ליהנות משירות מקצועי, מהיר, בטיחותי במחירים הוגנים ללא פשרות. כל שנותר לכם לעשות הוא ליצור קשר במספר 072-3930-875 או להשאיר את הפרטים שלכם אצלנו באתר ונשמח לחזור אליכם במהרה.

הארקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד