כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מעקבים, מתנקשים וסיוע אווירי

הסיפור הבלארוסי מסתבך: לוקשנקו זוכה לסיוע צמוד מפוטין

המשטר של אלכסנדר לוקשנקו בבלארוס נתפס מאז ומתמיד כמי שהולך בדרכו של הנשיא הרוסי פוטין בן בריתו הטוטליטרי. בין השניים אמנם התגלתה מתיחות מסוימת בשנים האחרונות, אך התערערות השליטה של לוקשנקו בבלארוס חיזקה מחדש את התלות שלו בפוטין

הסיפור הבלארוסי מסתבך: לוקשנקו זוכה לסיוע צמוד מפוטין
נשיא בלארוס צילום: מתוך שידורי כאן 11

ספורטאית בלארוסית כריסטינה טסימאנוסקאיה, קיבלה בימים האחרונים מקלט מדיני בפולין, לאחר שנלקחה ביום ראשון נגד רצונה לטיסה בחזרה לארצה. לטענתה, היא הוכרחה לעלות לטיסה לאחר שהתלוננה על מאמניה לנבחרת הלאומית במשחקים האולימפיים, אך סירבה לעלות על המטוס ובקשה מקלט מדיני.  

טסימאנוסקאיה ביקשה את הגנת המשטרה היפנית בשדה התעופה האנדה שבטוקיו כדי שזו תסייע לה לא לעלות לטיסה חזרה לבלארוס, הוועד האולימפי הבינלאומי הגן עליה, ודאג לה לטיסה לפולין שם נמצאים עוד מתנגדי המשטר הבלארוסי, היא היתה אמורה לטוס בטיסה ישירה מטוקיו לוורשא, אך הפולנים לא לקחו סיכון, וברגע האחרון שינו את הטיסה לוינה בירת אוסטריה, ומשם טיסה נוספת לפולין, כששוטרים מלווים אותה לאורך כל הדרך.

השינוי הפתאומי הגיע לאחר שהפולנים לא לקחו צ'אנס. כזכור בחודש מאי השנה, הרשויות בבלארוס אילצו מטוס של חברת ריאנאייר לנחות בבירה מינסק, תוך איום על פצצה בתוך המטוס. מה שהתברר לבסוף הוא שהמטוס בכלל יורט על ידי מטוס חיל האוויר של בלארוס, ומיד עם נחיתתו כוחות הביטחון ניגשו לרומן פרוטסביץ' בלוגר ועיתונאי בלארוסי בן 26 שהיה על הטיסה והיה ברשימת מעקב של בלארוס שהורכבה על ידי הוועדה לביטחון המדינה בבלארוס, המוכרת כמשטרה חשאית.

העיתונאי עזב את בלארוס לפולין בשנת 2019 מחשש למעצר. משם הוא עבד כעורך הראשי של ערוצי הטלגרם המשפיעים Nexta ו-Nexta Live, שהפכו למקור המידע העיקרי באשר להפגנות בבלארוס נגד תוצאות הבחירות שהיו מושחתות.

העיתונאי היה כאמור, בטיסה של חברת ריאנאייר מאתונה בירת יוון לווילנה שבליטא  ומטוס הקרב יירט את דרכו של המטוס. צוות מטוס הנוסעים ביקש אישור לנחות, ועל פי הדיווחים פרוטסביץ' נעצר, לאחר שמתח ביקורת על משטרו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו.

בתוך כך, השבוע דווח, כי בבוקרו של יום שני אותרה גופתו של ויטלי שישוב באחד הפארקים שבעיר קייב, בירת אוקראינה. שישוב יצא מהבית לריצת התעמלות שגרתית בפארק, וכשלא שב החלה רעייתו לחפש אחריו, עד ששמעה על כך שהוא נמצא מת בפארק באופן שנועד לגרום למשטרת אוקראינה לחשוב שהוא הביא במו ידיו את הקץ לחייו.

אלא שהעובדה שויטלי שישוב היה איש אופוזיציה בולט בבלארוס עד שנמלט ממנה לאוקראינה, ושגם ממקום מושבו באוקראינה הוא המשיך להיות פעיל בולט נגד משטר לוקשנקו בבלארוס, מעוררת חשד כבד כי הוא חוסל על ידי מתנקשים מקצועיים, שעבדו בשירותה של בלארוס, או בשירות רוסיה, פטרוניתה של בלארוס.

העובדה שלוקשנקו זוכה לסיוע צמוד מולדימיר פוטין הופכת את הסיפור למורכב עוד יותר, כאשר החשש הוא שאותם סוכני חרש רוסים שהתנקשו במתנגדי משטר רוסים באמצעות הרעלה רדיואקטיבית, גז עצבים, השלכה מחלון הבית ושורה ארוכה של פעולות התנקשות שונות ומשונות – רודפים כעת גם את מתנגדי המשטר הבלארוסי.

לוקאשנקו כאמור לא בוחל באמצעים, חיסול, חטיפה, יירוט מטוס, ומעקב אחרי מתנגדים פוליטיים, ואלו הפכו אותו למוקצה מחמת מיאוס, באוגוסט שנה שעברה, מנהיגת האופוזיציה ברחה לליטא בעיצומן של המחאות הסוערות במדינה, לאחר איומים על ילדיה, ההפגנות שהתקיימו אז במדינה בטענה על זיוף בחירות של הנשיא המכהן זה קדנציה שישית ברציפות, ההפגנות הרגיזו את הרודן, והוא איים על מנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיכאנובסקאיה שהתמודדה מול נשיא בלארוס.

מנהיגת האופוזיציה היא מורה לשעבר לאנגלית, בתחילה היא לא ששה להתמודד בבחירות, לאחר שלדבריה קיבלה איום אנונימי שילדיה יילקחו ממנה. ולכן היא העבירה את ילדיה לליטא במהלך הקמפיין, אך לבסוף גם היא נמלטה מהמדינה.

לוקשנקו אוחז בכוח בבלארוס מאז שזכה בנשיאות בשנת 1994. עצרות הבחירות של טיכאנובסקאיה הביאו כמות אנשים שלא היתה בבלארוס מאז התפרקה ברית המועצות בשנת 1991.

ספורטאי טיסה רודן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד