כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
יתמוך במהלכים דיפלומטיים

'הקצב' האיראני איברהים ראיסי הושבע כנשיא איראן

באיראן הושבע אמש הנשיא החדש איברהים ראיסי, המכונה "הקצב מטהרן". בדבריו אמר כי יתמוך בכל המהלכים הדיפלומטיים של מדינתו שיביאו להסרת הסנקציות המשתקות

'הקצב' האיראני איברהים ראיסי הושבע כנשיא איראן
אברהים ראיסי צילום: צילום מסך

איברהים ראיסי, המכונה "הקצב מטהרן" הושבע אתמול (חמישי) לנשיאות איראן בטקס בפרלמנט בטהרן. בטקס ההשבעה התחייב ראיסי להתמסר "לשירות העם, לכבוד המדינה, להפצת הדת והמוסר, ולתמוך באמת ובצדק".

בהתייחסות לסנקציות האמריקניות אמר ראיסי כי יתמוך בכל המהלכים הדיפלומטיים שיביאו להסרת הסנקציות שמשתקות את הכלכלה האיראנית. "העם האיראני מצפה מהממשלה החדשה לשפר את המחיה שלו. צריך להסיר את כל הסנקציות הבלתי-חוקיות של ארה"ב נגד האומה האיראנית".

הוא טען כי תכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום בלבד, וכי המדינה מתנגדת לנשק גרעיני. לדבריו, טהראן תמשיך להיות לצד "המדוכאים בפלסטין ובסוריה" ובמקומות אחרים בעולם, ותשמש "הקול שלהם".

בין עשרות הנציגים הזרים באולם, היו גם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה וסגן מנהיג חיזבאללה נעים קאסם, כמו גם נציג מהאיחוד האירופי. ישראל מתחה ביקורת חריפה על השתתפותו של סגן שר החוץ של האיחוד, המשמש גם ראש המשלחת של האיחוד לשיחות הגרעין.

ראיסי, איש הדת הקיצוני שמכונה "הקצב מטהרן", החליף השבוע בתפקיד את חסן רוחאני - שכיהן כנשיא בשמונה השנים האחרונות, ונחשב למתון יותר.

ראיסי החל לכהן בתפקיד שלשום בתום טקס שבו קיבל את כתב המינוי לתפקיד מידי המנהיג העליון עלי חמינאי. רוחאני פינה לו את לשכתו. ראיסי, שעמד בראש מערכת המשפט, נחשב ליורש אפשרי של המנהיג העליון עלי חמינאי, שלו המילה האחרונה בקביעת המדיניות של המשטר.

נשיא איראן החדש נתון לסנקציות אמריקניות בשל חלקו בהוצאות להורג המוניות של מתנגדי משטר בסוף שנות ה-80 הוא יתמודד עם שורה ארוכה של אתגרים. בנוסף למתיחות האזורית במפרץ ומול ישראל, והמשא ומתן העקיף בווינה עם ארצות הברית על חזרה להסכם הגרעין, נשיא איראן החדש מקבל לידיו כלכלה במצב אנוש וזעם ציבורי גובר.

בחודשים האחרונים פרצו כמה מחאות במוקדים שונים באיראן, בין היתר על המחסור במים ובחשמל ובדרישה לשיפור השכר. חלקן, כמו אלו במחוז חוזסתן שבדרום-מערב המדינה, גלשו לאלימות והסתיימו בכמה מפגינים הרוגים. כמו כן, איראן חווה את התפרצות הקורונה הקשה ביותר במזרח התיכון, עם יותר מארבעה מיליון מאובחנים ו-92 אלף מתים.

אברהים ראיסי איראן סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד