כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרויקט מיוחד

עולם הישיבות פותח את זמן אלול: כל החידושים והשינויים בעולם התורה

הישיבות שיתחילו את הזמן באוקראינה | הישיבה שהוקמה לזקני העיר, הישיבה שמינתה את בוגר המחזור הראשון ל'משיב' | הישיבה שחולקה לשתי קבוצות והישיבה שבה התבקשו העולים לשיעור ב' להירשם מחדש. משה ויסברג עם כל החידושים והשינויים לקראת זמן אלול תשפ"א

עולם הישיבות פותח את זמן אלול: כל החידושים והשינויים בעולם התורה
בחורי ישיבות צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

מחר, יום ראשון הקרוב זה יקרה. שוב נבחין בעין אוהבת באותם אלפי בני ישיבות העומדים בהמוניהם בתחנות האוטובוסים, גוררים בידיהם את המזוודות העמוסות בדרכם אל מחוז חפצם - הוא היכל הישיבה הקדושה. לחלקם פנים שסימני השיזוף מהטיולים וממסעות ימי בין הזמנים עדיין ניכרים עליהן, אך לצד זאת אפופות כל הפנים גם בהבעת רצינות ושמחה עם החל חודש אלול. זוהי גלות מתוך שמחה ובהתרגשות למקום תורה, ממנו ישובו רובם רק במוצאי יום הכיפורים. עד אז ישקיעו את כוחם ומרצם בעמל התורה והיראה.

ההתרגשות הרבה ניכרת בעיקר בקרב העולים לשיעור א' בישיבה גדולה, זה להם עתה הימים הראשונים בכור ההיתוך של בן הישיבה, הישיבה הגדולה שתעצב את דמותם ואישיותם לימי חייהם. ניכר היטב שהם מגיעים חדורי שאיפות רבות וכוח רצון עז לעלות ולהצליח. ההורים מצידם אף הם אינם חוסכים, ומוזילים מהונם לצייד אותם בבגדים מכובדים, מצעים חדשים וכל מה שיש ביכולתם, כדי לתת לבניהם את התחושה הטובה ביותר לקראת הזמן החדש.

לפי הידיעות המתפרסמות עתה, זמן אלול של שנת הלימודים הבעל"ט, טומן בחובו אתגרים לא פשוטים. ראשית, מצב תחלואת הקורונה הנוסק מיום ליום, כשברקע כבר מטפטפות השמועות על 'סגר החגים' ועל 'דחיית פתיחת שנת הלימודים' מעלים את החשש מפני ניצול ציני של הממשלה החדשה. לאחר שייבאו את כל סוגי הווריאנטים משש יבשות העולם באמצעות רבבות תיירים ונופשים, החשש הוא שהממשלה עלולה לגלגל על כתפי עולם התורה את האשמה ב'הפצת התחלואה', כאשר בעוד כמה שבועות יופצו האשמות שונות לפיהן הבעיה האמיתית היא היכלי התורה בהם לומדים אלפים ללא כל מתווה ירוק או סגול, שמח או עצוב.

אתגר נוסף מצד הממשלה שסימן שאלה גדול מרחף סביבו הוא עומק הגזירות הכלכליות המאיימות על עולם התורה. גם כך מצבן הכלכלי של הישיבות דחוק מאד, לאחר שבשנה האחרונה נקלעו ישיבות רבות לגירעון חסר תקדים, עקב תורמים שיכולתם נפגעה בעקבות השלכות מגפת הקורונה. כך גם חוסר יכולת של ההורים לעמוד בתשלומי שכר הלימוד שנעשו גבוהים מאד בשנים האחרונות ועומדים על כאלף ש"ח לחודש.

למרות כל זאת, המוטיבציה הגבוהה הניכרת על פניהם של בני הישיבות עושה רושם ברור 'כל כלי יוצר עליך לא יוצלח', כאשר אין שום דבר שיוכל להמעיט ולו במעט את עוצמתה המפוארת של אימפריית עולם התורה שממדיה גדלים במספרים בלתי נתפסים משנה לשנה. אין ספק אפוא שקול התורה יישמע ברמה בחודש אלול הקרוב ויהי מה, כי את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק.

לכבוד ערב זמן אלול, 'בחדרי חרדים' מגיש את סיקור החידושים השונים והמעניינים בהיכלי התורה והישיבות.

היכלי תורה באומן

בשל החשש הגדול בקרב אלפי חסידי ברסלב מסגירת השמים לקראת הגעת הרבבות לאומן בראש השנה, יתחילו ביום ראשון הקרוב מאות בחורי חסידות ברסלב את זמן אלול באוקראינה.

מדובר בישיבות ברסלב בבני ברק, במודיעין עילית, מתיבתא ירושלים, מאירת עיניים ועוד ערים בארץ, שהבחורים המתגוררים בהן ימריאו לאומן שבה ילמדו יחד עם רבני הישיבות שיגיעו במשמרות לשהות עם הבחורים במקום. חלק מהישיבות ישהו באומן עצמה וחלקם במקומות נוספים באוקראינה דוגמת יאמפולי ואזור קייב.

היכל התורה במתחם 'שיינר' כבר נפתח ופועל לטובת האלפים שכבר במקום, והשבוע יצא מהארץ משלוח ענק של ספרי לימוד לטובת השוהים במקום.

ביתר: ישיבה לזקני העיר

בעיר ביתר יש יזומה חדשה עם תחילת זמן אלול להקמת ישיבה למבוגרי וזקני העיר מגיל 70 ומעלה, בתמיכת רבני העיר ובראשם המרא דאתרא הגאון רבי חיים וייס, מדובר ביוזמה ברוכה לתושבים המבוגרים שבאו לגור ליד הילדים. מחר (ראשון) יתקיים מעמד פתיחת הזמן בבית הכנסת מטרסדורף ברחוב קדושת ציון בעיר. 

מדובר ביזומה של הרה"ג רבי יוסף דייטש ראש מוסדות 'לב יהודה' והלימוד במסגרת יהיה כדרך הישיבות בשמיעת שיעורים ממגידי שיעורים בעלי שיעור קומה.  

בית מתתיהו: פנימיית 'מיאמי'

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק, הנושא המדובר ביותר הוא הצפיפות. עזרת הנשים בישיבה שכבר סופחה לבית המדרש כגלריה לא סיפקה את המענה, וכעת עקב הצפיפות יהפוך חדר השיעורים של שיעור ג' לבית מדרש שבו ילמדו תלמידי ועד רביעי.

כמו כן בניין של בית המדרש סוכטשוב העתיק ברחוב חתם סופר הסמוך לישיבה ישמש מזמן אלול כפנימייה של הישיבה. בין הבחורים מכונה הפנימיה החדשה השוכנת בבניין מיושן 'פנימיית מיאמי', שם שמהדהד באירוניה את האסון שהתחולל בבניין העתיק שקרס במיאמי.

היכל ישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק. צילום: שוקי לרר

תפרח: משיב חדש ושיעור א' של 180 בחורים

בישיבת תפרח ממנים 'משיב' חדש לאחר שנים שלא מונה ומדובר בחידוש גדול, המשיב החדש הרה"ג רבי טוביה בן פזי בוגר הישיבה מלפני למעלה מעשרים שנה המתגורר בבני ברק. המינוי החדש לצד המינויים של הרב קופולוביץ המשגיח הקודם והמשגיח הרב ברנשטיין שמונה לאחר חמש שנים. בנוסף שיעור א' היו מחולקים עד היום לשלוש עם ארבעה רמי"ם ברוטציה וכעת שיעור א' יחולק לארבע לאחר שהשיעור מונה 180 בחורים ולכן הוצרכו להביא משיב. בנוסף מתכננים בישיבה לבנות בניין נוסף בתפרח עקב מצוקת מקום.

היכל ישיבת תפרח בתקופת הקורונה

סגירת מעגל של ה'בוגר' מארחות תורה

ישיבת 'ארחות תורה' מציגה חידוש במינוי משיב חדש שהינו מהמחזור החדש של הישיבה שנוסדה בשנת תשנ"ח. זהו הרה"ג רבי משה סטפנסקי, בנו הגדול של הגאון רבי יעקב סטפנסקי ראש ישיבת 'תורה בתפארתה'. רבי משה כיהן עד כעת כמשיב בישיבת 'נר זרח' בעוצם, מרשת הישיבות של 'ארחות תורה', כעת זו סגירת מעגל שבן המחזור הראשון של הישיבה נהיה אחד מצוות הישיבה. בנוסף, הגאון רבי אליהו דיקמן, ראש בקיאות בישיבה, יחל לכהן כר"מ בישיבת 'נר זרח' בעוצם.

בחור ישיבת אורחות תורה בלימודם. צילום: שוקי לרר

'אור ישראל': רישום מחדש לעולים לשיעור ב'

בישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה ערכו רישום מחדש לעולים לשיעור ב'. ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן כינס את בני שיעור א' בשלהי זמן קיץ והסביר להם שהשנה האחרונה הייתה שנת קרונה ולכן הישיבה התנהלה בצורה קצת שונה, ובשנה הבאה הישיבה חוזרת למתכונת רגילה ולכן יתקיים רישום מחדש לשיעור ב'.

בדבריו סיפר הגר"י רוזן כי קיבל פניות גם מכמה בחורים מישיבות אחרות וכעת יש רישום מחדש. לאחר הוועד קיבל כל בחור טופס הרשמה מחדש. בין היתר, על כל בחור היה לציין כמה הוא נהנה עד היום ומדוע ברצונו להישאר או להיכנס זמן הבא לישיבה.

היכל ישיבת אור ישראל בפתח תקווה. צילום: שוקי לרר

בית מדרש עליון: ר"מ חדש

בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק ממנים ר"מ חדש לישיבה לזמן אלול. מדובר בגאון רבי אהרן ולדמן ששימש בעבר כר"מ בישיבת כנסת יצחק קרית ספר ולאחר מכן ר"מ בישיבת דברי חיים-ויזמן בבני ברק. הרב ולדמן יחל לשמש כר"מ שיעור א' במקום הגאון רבי ישראל סוקל, שהחל למסור שיעורים בישיבה לפני שבע שנים וכעת יתחיל למסור שיעורים לקיבוץ א' שלוש פעמים בשבוע. בישיבה גם ייכנסו לקומה הראשונה של הפנימייה החדשה במבנה החדש ברחוב עוזיאל 68 בעיר. ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר, שניצל את בין הזמנים והמריא לארה"ב, שב לארץ ביום חמישי לקראת שבת מברכים.

היכל ישיבת בית מדרש עליון בבני ברק. צילום: שוקי לרר

באר יעקב: שרי עשרות

בישיבת באר יעקב ישנו מיזם מיוחד אצל חשובי התלמידים המחלקים את בני שיעור א' לעשר קבוצות, כשעל כל קבוצה מופקד בחור מבוגר אשר ימסור באלול ועד לבחורים מידי שבוע על מסורת הישיבה ברוח בית הרב דוואלוז'ין, ועל שיטת הלימוד של ראש הישיבה רבי משה שמואל שפירא זצ"ל, המכונה ב'באר יעקב' "הראש ישיבה זצ"ל".

בנוסף, בני הישיבה החדשים יעברו אצל ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא אחד אחד בביתו בפרטיות. במשך זמן אלול, יספיקו כל בני השיעור להיכנס למעונו לשיחת הכרות והדרכה. בחודש אלול ניתן לראות את המשגיח הגאון הצדיק רבי משה דוד ליפקוביץ בחיל ורעדה כתלמיד המשגיח רבי חצק'ל לוינשטיין, שימסור ועדים מיוחדים אשר מכניסים את התלמידים למושגי העבר.

דרך חכמה: בית מדרש למעלה ובית מדרש למטה

בישיבת 'דרך חכמה' המכונה סילבר השוכנת בשכונת הר נוף בירושלים, יתחילו את זמן אלול כשהישיבה מחולקת לשניים. כשבועיים לפני סוף זמן קיץ החליט צוות הישיבה שהבחורים הטובים ימשיכו בבית המדרש הרגיל, ובחורים שצריכים קצת חיזוק ילמדו בקומה נפרדת הממוקמת בקומה למטה, להם יהיה בית מדרש נפרד וחדר אוכל בנפרד, כך שאי אפשר לעבור ממקום למקום.

בישיבה הודיעו לכל בחור ובחור לאיזו קבוצה הוא ישתייך. בחורים שהודיעו להם שהם בקבוצה שצריכים חיזוק ורוצים לעבור לטובים התבקשו לשנות בלבושם ובצורת התספורת. ראש הישיבה הגאון רבי יונתן וילנסקי הסביר כי המטרה היא לא לחלק את הישיבה אלא לעזור לישיבה לפרוח. בבין הזמנים קיבלו הבחורים הודעה בקולו של ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר סילבר כי ביום ראשון יתחיל הזמן בשעה 18:00 אחר הצהריים ולאור התחדשות הישיבה מצפים שכל בני הישיבה יבואו בזמן בלי יוצא מהכלל כדי להתחיל את הזמן כמו שצריך בבית מדרש שלמעלה ולאחר מכן בבית מדרש שלמטה.

היכל ישיבת 'דרך חכמה' בירושלים. צילום: באדיבות המצלם

אור אלחנן: חדר הת"ת נסגר ויהפוך לפנימייה

ישיבת 'אור אלחנן' הציגה בשנים האחרונות קפיצה ברישום משנה לשנה, השנה הייתה קפיצה משמעותית מ-70 בחורים ל- 95 בחורים, מה שדרש מהישיבה להתארגן בהתאם. וכך הרב משה פרידליס בוגר הישיבה ישמש משגיח קטן על בני שיעור א', הרב אבי כהן בוגר הישיבה ישמש משיב, הרב אלי רף בוגר הכולל ישמש משיב, הרב שאול ברזל בוגר הכולל גם הוא ישמש כמשיב והרב אפרים פולק שהיה משיב בסדר ג' ישמש כמשיב גם בסדר ב'.

גם המחסור במקום הצריך התארגנות לפני זמן אלול. בישיבה רוצים לבנות כבר מספר שנים שתי קומות נוספות אך עיכוב מצד אחד השכנים מעכב את הבנייה. בשל כך נזקקה הישיבה להוסיף מיטות קומותיים נוספות בחדרים, ולהפוך חלק מחדרי השיעורים לחדרי שינה וכן לסגור את חדר המכירות של הת"ת לטובת חדר שינה, דבר שגרם מרמור בקרב הבחורים. יש לציין שהישיבה דאגה לשיפוץ פנימי של החדרים ולצביעה וריענון של הפנימיה.

היכל ישיבת אור אלחנן בירושלים. צילום: אלי קובין

בישיבת 'תורת זאב' סולובייצ'יק השוכנת בבית שמש נפרדו מהמשגיח הגאון רבי אפרים אנסבכר שלא יתחיל את זמן אלול בישיבה. במקביל הצטרף לצוות הישיבה, אף אם בצורה לא רשמית, הרב אריה מלכיאל סולובייצ'יק, בנו של ראש הישיבה.

הגלריה של 'בית מאיר'

בישיבת 'בית מאיר בבני ברק בראשות ראש הישיבה הגאון רבי צבי רוטברג, שמונה למעלה מ-  300 בחורים בזינוק חד ובלתי שגרתי בפסגת הישיבות המובילות והמבוקשות נערכים לגמר בניית הקמפוס ומבני הישיבה שברחוב דבורה הנביאה בני ברק לתת מענה, בנוסף נרשמה היסטוריה בישיבה שבית המדרש העתיק והישן עבר שינוי משמעותי לאחר שנבנתה גלריה בתוככי בית המדרש שיוכל להכיל את מאות הבחורים. 

הגלריה החדשה של ישיבת 'בית מאיר'. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות החזירו לקראת זמן אלול את האיסור על החזקת מכשיר סלולר כשר עד ועד חמישי. מועד החמישי מותר להשתמש במכשיר נייד רק בחדרים ולצרכי שידוכים בלבד. בנוסף נערכו שיפוצים בחדרי הפנימיה.

ישיבת 'חכמת שלמה - וינר' בירושלים, המשתייכת למוסדות 'נתיבות חכמה' בראשות הגר"ב נויבירט נחשבת לאחד החידושים המרעננים בעולם הישיבות, כשבתוך שנה היא הצליחה להשתלב בצמרת עולם הישיבות.

לקראת זמן אלול יתרחש מינוי חדש בישיבה, כשהגאון רבי יחיאל גרינבוים, תלמידו המובהק של המשגיח הגאון הצדיק רבי גדליה אייזמן זצ"ל, ומקורבם של הגאונים הצדיקים רבי נפתלי קפלן ורבי אורי ויסבלום, יתמנה לכהן פאר כמנהלה הרוחני של הישיבה.

מינוי חדש בישיבת "דרך אמונה" בלוד הגאון רבי צבי הירש וילנסקי נכד הגרב"מ אזרחי, ששימש כמשיב בישיבת אור אלחנן. ימונה לר"מ שיעור א'. הרב צבי וילנסקי הוא בנו של הגאון רבי אריאל ראש ישיבת 'אש התלמוד' וחתנו של הגרב"מ.

בישיבת 'חברון החדשה' של הפלג הירושלמי מונה ראש ישיבה חדש, הגאון רבי זליג ראובן זלזניק, שיכהן לצד הגאון רבי שמואל אריאלי וצוות רבני הישיבה הקיים, במטרה להביא לחיזוק והתפתחות הישיבה.

באר התלמוד: סניף נוסף לישיבה והפעם בקרית גת

בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים ישנם חידושים מרעננים ומיוחדים, כך שלקראת זמן אלול הבעל"ט תפתח הישיבה סניף חדש בקרית בניהולו של הגאון הרב ליאור אנקונינה, בעוד בראש הישיבה יכהן הגאון רבי חנוך כהן שאף ימסור שיעור כללי אחת לשבוע בהיכל הישיבה. יצוין שפתיחת הסניף עוררה רעש בכל עולם הישיבות הספרדיות, וכמה ראשי ישיבות חשובות ביקשו לשלוח בחורים לחנוך את הישיבה. אלא שהגר"ח כהן סירב באופן מוחלט, בטענה שהסניף עתיד להיבנות על יסודות באר התלמוד עם הקו הייחודי והמוביל שיש בה. וכך כשישים בחורים נשלחו מישיבת האם באר התלמוד בירושלים לפתוח את הסניף החדש.

בנוסף, נערכה התחדשות בצוות סניף הישיבה בנתיבות. הרב ששון שכיהן כראש ישיבה בתפרח כראש ישיבת מבקשי ה' בבית שמש וכן בישיבה לצעירים בבאר שבע, שכולן נסגרו, החל לכהן כמשגיח בנתיבות במקומו של הרב גוטמן. כן נוסף משגיח קטן נוסף לישיבה, הרב מרדכי תם, מבחירי המו"צים והרבנים בנתיבות. יצוין שלראשונה תחצה הישיבה את רף מאתיים הבחורים, במטרה להגיע לקרוב לארבע מאות בחורים בשנים הקרובות.

היכל ישיבת 'באר התלמוד' בירושלים. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'תורת דוד' בראשותו של הגר"ש רביבו ידעה גלויות רבות. בין היתר שהתה באשדוד במוסדותיו של הרב דוד חנניה פינטו ועברה משם לבאר יעקב. השהות באשדוד נפסקה לאחר שהרב פינטו הציע לרב רביבו לעבור למקום אחר עד אחרי הקורונה מאחר שחשש לפתוח את הישיבה בתקופה זו. הגר"ש רביבו ערך שאלת רב אצל הגר"ח קניבסקי, שהורה לו לעבור למבנה אחר ללא חשש. הישיבה עברה אפוא לבאר יעקב, ולקראת זמן אלול הבעל"ט תתמקם סופית בעיר התורה בני ברק במשכנה הקודם של ישיבת 'ברכת אפרים', ברחוב צפת. 

ישיבת 'ברכת אפרים' גם כן היא שנתה את מיקומה ולאחר הצלחה מיוחדת בקמפיין המצ'ינג שנערך עבורה לאחרונה, החלו לחדש את המבנה החדש השוכן בסמיכות לבית החולים מעייני הישועה.

מינוי מפתיע בעולם התורה הספרדי, הגאון רבי דוד פיינשטיין בנו של הגאון רבי חיים פיינשטיין ראש ישיבת עטרת שלמה יכהן כר"מ בישיבה הגדולה יסודות שבמושב יסודות, הגר"ד כיהן עד היום כראש כולל ברשת הכוללים של הרב ישעיהו לוינשטיין בסניף המיועד לבוגרי ויוצאי פוניבז', וכמשיב בכולל פוניבז' ונחשב לאחד מהבוגרים המבטיחים של ישיבת פוניבז' לדורותיה.   

חידוש נוסף בעולם התורה הספרדי: ישיבות הקיבוץ התופסות תאוצה לאחרונה, כמו למשל ישיבת 'זוהר התורה' בירושלים. רבים מהבחורים המתקשים בישיבותיהם מסיבות שונות עוברים ללמוד ב'זוהר התורה', הרושמת ביקוש שיא.

ישיבת קיבוץ חדשה תפתח לקראת זמן אלול הבעל"ט בשכונת רמות בראשותו של הגאון רבי יעקב שילוני, חמישים בחורים יהיו בתהליך הראשוני והישיבה מתעתדת לקבל עוד בחורים בהמשך.

הגאון רבי אריאל סיון, שכיהן כר"מ בישיבת 'דבר אברהם' עובר לשמש כר"מ בישיבת 'שערי תבונה' באלעד.

ישיבת ברכיה פותחת ישיבה גדולה, בראשותו של הרב חננאל כהן, הסגנון יהיה בשיטת הלימוד הטוניסאי כך שהקו הצמוד יהיה דומה לישיבת האם 'כסא רחמים', עם לימוד פשט רש"י והצמדות לדקדוק הטהור של יהדות טוניסיה.

מינוי חדש בישיבת 'דעת אליהו' במודיעין עילית, הרב איתמר גברא ישמש כמשגיח בישיבה לאחר זמן רב ללא משגיח.

הרב חיים דוד יגן שכיהן שנים רבות כמשגיח בישיבת באר התלמוד בירושלים ופרש לפני כשנתיים יתחיל לשמש כמשגיח קטן בישיבת 'תורת אברהם', יצויין שהרעיון בישיבת תורת אברהם בא בעקבות שינוי קו והסגנון של הישיבה עם כללים יותר שמרניים שיחלו לקראת זמן אלול הקרוב.

תולדות אהרן: ישיבה חדשה באלעד

בחצר חסידות תולדות אהרן רשמו היסטוריה גדולה עם תחילת זמן אלול והגשמת חזונו של האדמו"ר לאחר שנים רבות הקמת ישיבה חדשה בעיר. בליל שישי האחרון התקיים משמר בהיכל החדש של הישיבה באמירת כל ספר התהילים. 

ויז'ניץ: חתן הרבי מפיטסבורג זצ"ל מונה למנהל רוחני

מינוי חדש בעולם התורה החסידי: הרה"צ רבי יעקב הגר, בנו של הרה"צ רבי ישראל אלעזר הגר רב חסידי סערט ויז'ניץ בירושלים וחתנו של האדמו"ר מפיטסבורג זצ"ל, מונה לשמש מנהל רוחני בישיבת צמח צדיק ויז'ניץ באשדוד, שם התחילו את זמן אלול כבר לפני שבועיים.

מערכת 'בחדרי חרדים' בברכה לכל רבבות מעמידי העולם לרגל זמן אלול התשפ"א, "חזקו ואמצו רבבות לומדי התורה. חילכם לאורייתא!"

זמן אלול עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד