כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ראיון מיוחד עם הניצול

נפגע מפיצוץ ואושפז עם רגליים שבורות: העסקן החסידי חילץ אותו מציפורני הטאליבן

עיתונאי אפגני שניצל לפני שנתיים מפיצוץ רכבו ושני רגליו נשברו בפיגוע שביצע נגדו טאליבן, חולץ במבצע מורכב על ידי העסקן החסידי הנודע ר' משה מורגרטן. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מספר העיתונאי על הפיגוע בו נפצע קשות, האיומים על חייו שגברו ומבצע החילוץ • מיוחד

נפגע מפיצוץ ואושפז עם רגליים שבורות: העסקן החסידי חילץ אותו מציפורני הטאליבן
ניסאר אחמד אחמדי/ משה מורגרטן צילום: באדיבות המצלם

בחודשים האחרונים מתרחשים מבצעים עלומים חובקי עולם כדי לחלץ אזרחים שסייעו לכוחות הקואליציה באפגניסטן ונמצאים בסכנת חיים, מאז שהטאליבן השתלט על אפגניסטן ומבקש לנקום בהם על שיתוף הפעולה עם האויבים כביכול. בהם עיתונאים וסייענים רבים למיניהם שהטאליבן מנסה לצוד, במקרה הטוב לעצור אותם ולהתעלל בהם בכלא, ובמקרה הרע לרצוח אותם באופן נוראי.

בחודשים האחרונים פועל עסקן חרדי מהגדולים בעולם, הרב משה מורגרטן, חסיד סקווירא מוויליאמסבורג, העומד בראש ארגון 'צדק', ויחד עם הפילנתרופ משיקגו ג'ף איידר, ותורמים מהקהילה היהודית הכללית ומהקהילות החרדיות, הם מחלצים אזרחים רבים מלוע הארי. עד כה חילץ הארגון אנשים לפי בקשות של צבא בריטניה, וגורמים בכירים בממשל האמריקאי.

אחד האנשים שחולצו בימים האחרונים למקום מבטחים, הוא העיתונאי ניסאר אחמד אחמדי שניצלו חייו בפיגוע תופת שביצעו חמושי הטאליבן בשנת 2019. הוא אושפז למשך זמן רב לאחר שנפגע קשה מאוד בעיקר ברגליו ובימים האחרונים הוא חולץ יחד עם אנשים נוספים למדינה בטוחה במזרח התיכון.

הפרטים המלאים לגבי אופן החילוץ ולהיכן המחולצים מגיעים עדיין אסורים בפרסום, מאחר ורוב המעורבים עדיין נמצאים בתוך אפגניסטן ומבצעים חילוצים נוספים תוך סיכון חיים ממשי.

'בחדרי חרדים' שוחח עם העיתונאי ניסאר אחמד אחמדי, שסיפר על החילוץ, הרגשות והתקווה. ניסאר עבד מ-2006 עד 2019 עם מספר כלי תקשורת לאומיים ובינלאומיים כמו הרדיו והטלוויזיה הלאומיים של אפגניסטן, ועם ערוצי טלוויזיה גדולים מהמערב, ניסאר גם הגיש תוכניות רבות לשכנע אנשים לתמוך במאמצי שלום ולצאת נגד הסכסוכים והאלימות הפנימית באפגניסטן.

ניסאר מספר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "ב-12 במרץ 2019 חמושים של הטליבאן תקפו את המכונית שלי שעלתה באש, למזלי זרקתי את עצמי מהמכונית, נפצעתי קשה, רגליי נשברו אבל נשארתי בחיים, עברתי חמישה ניתוחים בכפות הרגליים השבורות שלי. קיבלתי הרבה איומי מוות בעבר".

ניסאר אחמד אחמדי.

עוד סיפר: "הייתי עיתונאי בהלמנד, המחוז המסוכן ביותר באפגניסטן", אומר ניסאר ממקום מושבו שחסוי בשלב זה, "וגם הייתי מעורב בפעילות חברתית, כתבתי במדיה החברתית, הייתי העיתונאי הפעיל הראשון ברשתות החברתיות שנאבקו בתקיפות נגד פעילות הטרור, זכויות נשים, דמוקרטיה וחופש הביטוי, בשנים האחרונות הייתי תחת איומים גבוהים, וכאמור ב-12/3/2019 נפצעתי בפיצוץ במכונית שלי".

עוד מספר ניסאר, "לאחר קריסת קאבול, האיומים הביטחוניים גברו עבורי ועל משפחתי ואני הסתתרתי, כששיתפתי את הרב משה (מורגרטן) באיומים הביטחוניים ובפעילות הקודמת שלי, הוא מיד הבטיח לי שהוא יפנה אותי, לאחר שבוע הרב הודיע ​​לי שהם מסוגלים לפנות אותי ולבסוף הם חילצו אותי".

"אני סיפרתי לרב כי מורדי הטאליבן יהרגו אותי, כי יש להם נקמה אישית נגדי", מספר אחמד אחמדי ל'בחדרי', "הכנתי דיווחים נגדם וחשפתי את פרצופם האמיתי, אני מרגיש מאוד גאה על כך. הרב והצוות שלו הצילו אותי ואת משפחתי, העזרה של אנשים לא קשורה לדת, היא שייכת לתחושה של הומניטריות, אני מרגיש שהרב הוא אחד האנשים הטובים בעולם שמציל את חייהם של מי שנמצאים תחת איומים, אני וכל האפגנים שפונו על ידי אגודות הומניטריות, לעולם לא נשכח את מאמציהם ותמיכתם".

בתיעוד וידאו מספר ניסאר בשפה הפשטונית שמדוברת באפגניסטן, על החילוץ שלו. 'בחדרי חרדים' מביא את דבריו בתרגום חופשי. ניסאר ביקש גם לפרסם את דבריו באנגלית.

"אני ניסאר אחמד אחמדי, אני עיתונאי אפגני, ואני מאוד מודה להרב משה, נשיא ארגון 'צדק', על שהוציא אותי מאפגניסטן במצב קשה זה, כי חיי עמדו בפני איומים ביטחוניים גבוהים, ב-12 במרץ 2019, המכונית שלי הופצצה על ידי הטליבאן, שתי רגלי נשברו, והייתי בסכנה רצינית, נלחמתי זמן רב למען זכויות נשים וחינוך, וחיסול הקיצוניות, שוב תודה לרב משה ולכל עמיתיו על שיתוף הפעולה ההומניטרי ועל הוצאתנו למקום מבטחים".

I am Nisar Ahmad Ahmadi. I am an Afghan journalist and I am very grateful to Rabbi Moshe, the president of the Tzedek Association, for taking me out of Afghanistan during this difficult situation, because my life was facing high security threats. On March 12, 2019, my car was bombed by the Taliban, both legs were broken I was in serious danger. I have long fought for women's rights and education, development and the elimination of extremism. Thanks again to Rabbi Moshe and all his colleagues for their humanitarian cooperation and for taking us to safety.

משה מורגרטן מבצע חילוץ טאליבן ניסאר אחמד אחמדי חילוץ מאפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד