כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"ס'איז דאך א חסידי'שע לבוש"

"שווארצע זאקן" לבחורי ויז'ניץ: האדמו"ר מסביר מה העיקר ומדוע

במהלך ביקור של הגר"א רוזנבוים בבית האדמו"ר מויז'ניץ, הרבי הסביר מדוע הורה לבחורי החסידות לחדש את המנהג החסידי ללבוש "שווארצע זאקן" (גרביים שחורות) בשבתות וחגים, בשנים האחרונות. האדמו"ר הוסיף כי הלבוש החיצוני אינו העיקר אבל משפיע על הפנימיות

"שווארצע זאקן" לבחורי ויז'ניץ: האדמו"ר מסביר מה העיקר ומדוע
בחורים חסידים עם "שווארצע זאקן" - גרביים שחורות צילום: יונתן זינדל פלאש 90

האדמו"ר מויז'ניץ הסביר מדוע הורה לבחורי החסידות לחדש את המנהג החסידי ללבוש "שווארצע זאקן" (גרביים שחורות) בשבתות וחגים, בשנים האחרונות.

הרבי מויז'ניץ התייחס לנושא במהלך שיחה עם הגאון רבי איתמר רוזנבוים, רב דחסידי קרעטשניף בבני ברק, שהגיע אליו לביקור בשבוע שחלף, לרגל נשואי בתו.

בשיחה, שתוכנה התפרסם היום (חמישי) בעלון הויז'נצאי הפופולרי "פונ'ם רבי'נס הויף", אמר האדמו"ר על המנהג: "ס'איז דאך א חסידי'שע לבוש (זה הרי לבוש חסידי)".

הרב רוזנבוים השיב כי "גם בחצר קרעטשניף נהוג כן בין הבחורים, ובעבר היה הדבר נפוץ מאד בקרב חצרות חסידים".

הרבי מויז'ניץ אמר כי אמנם יש משמעות עצומה ללבוש חסידי, "והיא משפיעה על מהלך החיים והתנהגות האדם - אך העיקר הוא הפנימיות".

האדמו"ר ציטט את זקנו הרה"ק בעל ה'אמרי חיים' מויז'ניץ זי"ע שאמר כי "'ישראל' מרמז על האור המקיף ועל האור הפנימי, והדבר בא ללמד שאם האור המקיף אינו כראוי צריך בדיקה גם על האור הפנימי אם הוא ראוי".

בעל ה'אמרי חיים' היה גם מביא משל על לחייט שעזב את בית העסק ועבר למקום אחר, אבל השאיר את השלט מחוץ לבית העסק, "שבמקום זה נמצא בית העסק של החייט, והאמת אינו כן - אלא כי לא ירחק היום והשלט יוסר מהמקום. כך הוא האדם המלביש עצמו במלבושי חסידות ובפנימיותו אינו מתנהג כאיש חסיד - הרי זה כשלט שאינו מעיד על התוכן הנכון, כי האור המקיף והאור הפנימי חייבים להיות יחדיו, ליראה ולאהבה את ד'. ובלאו הכי, השלט יוסר בבוא היום".

הרב רוזנבוים אמר כי "לדאבוננו רואים זאת, מי שמתחיל להתדרדר בפנימיות הרי ניכר מיד איך מתחיל בשינוי קצת אצל הלבוש החיצוני".

האדמו"ר הוסיף: "הבעל דבר אינו נותן מנוח, הוא בא בעצה ותחבולה נגד כל דבר שבקדושה. זקינך האדמו"ר רבי איתמר מנדבורנה זצ"ל היה מטיב לבאר העניין בדרך הצחות, שבתחילה היה היצר מכונה בשמו המפורש 'יצר הרע'. כעבור תקופה כאשר האנשים החלו להיזהר ממנו, החליף שמו 'לשטן', וכאשר נתגלה לכול כי השטן הוא היצר שינה את שמו 'לבעל דבר', ושוב נתגלה לכל ומצא תחבולה מחוכמת ומעתה שמו החדש 'מנהג העולם', וכל מה שמסית מגיע באיצטלא כי מנהג העולם לעשות כן, ובוודאי נכון הדבר בלי חשש ופקפוק, שהרי כל בני העולם נהגו בזה, ולמה תהא יוצא מן הכלל, והיה זקינך זצ"ל מפטיר: 'ה'שם' הזה, מנהג העולם, עוטף את תכסיסי היצר עד עצם היום הזה'".

ויז'ניץ שווארצע זאקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד