כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
איפה המשטרה והמועצה?

אימה ביישוב החרדי: גל פריצות חסר מעצורים "הילדים והנשים בטראומה"

גל פריצות לעשרות דירות ביישוב חרדי בצפון באופן קבוע בלילות השבת, ואין מי שיעצור את הטירוף | תושבים שחוו פריצה לבתיהם: "הילדים והנשים בטראומה מוחלטת - לא מוכנים לחזור הביתה"| פרצו לדירה כשהילדה הייתה בעיצומה של שינה - "לא רוצה לחשוב מה היה קורה"

אימה ביישוב החרדי: גל פריצות חסר מעצורים "הילדים והנשים בטראומה"
הפורצים בפעולה צילום: בחדר חרדים

אימה ביישוב החרדי. כבר חודשיים רצופים שתושבי הישוב החרדי רכסים נמצאים בחרדה מתמשכת. וזו לא קלישאה.

אלמונים פורצים מידי ליל שבת לעשרות דירות בישוב, תוך כדי שהם מחוללים הרס עצום בבתים ומרוקנים את תכולתם ואין מי שיעצור בעדם.

התושבים שדירתם נפרצה שוחחו עם כתב 'בחדרי חרדים' והביעו תחושות קשות של ייאוש מהמצב. "הופקרנו לגורלנו" אמר אחד מהם.

"תחושת הביטחון לא קיימת, לאף גורם לא אכפת, המצב קטסטרופלי - ילדים שביתם נפרץ לא מוכנים לישון בלעדי הוריהם, נס שהם לא קולטים שההורים מפוחדים לא פחות מהילדים", אומר בכאב תושב המקום לכתב 'בחדרי'.

זו כבר מזמן לא תופעה, הכירו את שגרת החיים ברכסים: כבר חודשיים רצופים שתושבי הישוב חווים פריצות לבתיהם מידי שבת בלילה.

מדובר בשיטה, הגנבים פושטים באופן מרוכז על מספר בניינים צמודים, ופורצים לדירות באין מפריע ומרוקנים את תכולתן תוך כדי שהם משאירים מאחוריהם הרס וחורבן.

"התהליך לצערנו הרב צפוי מראש", אומר י. תושב היישוב, "בכל שבת או במוצאי השבת חוזרים כמה מדיירי היישוב לבית פרוץ ומרוקן, מחייגים למשטרה שמגיעה למקום ופותחת בחקירת המקרה, ולאחר מס' ימים מקבלים הודעה שהתיק נסגר מחוסר ראיות".

לדבריו: "זה לא מקרה אחד ולא שניים, מדובר בעשרות דיירים שלאורך החודשיים הללו חוו פריצות, ותיק החקירה נסגר באותו האופן."

"אנשים לא באמת קולטים מה מתרחש כאן, זה ממש לא מסתיים בנזק כספי בלבד", אומר לנו תושב נוסף, "איבדנו את תחושת הביטחון לחלוטין, אנשים פוחדים לשהות ברחובות בשבתות בשעות הלילה, ילדים ונשים שביתם נפרץ חווים טראומה מתמשכת שלא ניתנת לתיאור. אני מכיר באופן אישי חבר שביתו נפרץ ושבוע שלם סירבו בני הבית לישון בדירה. זה פשוט נורא. אי אפשר בכלל לתאר מה עובר על אנשים שחוו פריצה לביתם, זו הרגשה שחדרו לך לפרטיות, והמוגנות שהייתה בביתך נסדקה".

"אתה חייב להבין את המצב", אומר לי א. תושב היישוב, "בכל מוצאי שבת אנו פותחים את קבוצת הוואטסאפ שבה חברים תושבי היישוב בשאלת: למי מכם פרצו השבת? - עד כדי כך המצב, זה הפך למובן מאליו, אין מי שיגן עלינו'", משתף אותנו א. בתחושת חוסר האונים, "ניסינו לארגן משמרות לאורך כל הלילה שיתצפתו התושבים איש איש בתורו לעבר בתי היישוב ע"מ להרתיע את הפורצים ולהתריע מפניהם". 

ב. מספר ל'בחדרי': "אירחתי את חברי לסעודת שבת, הוא חזר לביתו בסביבות 23:00 - מרחק של 10 בניינים, כשהגיע אל ביתו הוא נדהם לגלות את הדירה פרוצה לרווחה, והבית הפוך בצורה בלתי רגילה כשחפצי הערך שבו נגנבו. לא ניתן לתאר את החרדה שאפפה את בני הזוג, שמיותר לציין בכלל שחזרו אפופי חרדה ללון בביתי במהלך השבת. זה רק סיפור אחד מיני רבות", מסיים ב. בכאב עצום.

"אי אפשר יותר, בבקשה תעשו עם זה משהו", פונה ל'בחדרי חרדים' בדמעות אחד התושבים, "המשטרה השלימה עם המצב, והמועצה פשוט אטומה, אני לא מבין איך הם עומדים מנגד, כגוף תקשורתי, אתם המוצא האחרון שלנו, ניסינו הכל, מישהו מהגורמים חייב להתעורר!".

"התעוזה של הפורצים הרקיעה שחקים", מספר לי ח. תושב נוסף, "באין הרתעה הם מרשים לעצמם לעשות בישוב ככל העולה על רוחם", ח. מספר על מקרה שהתרחש בבית הוריו: בליל שבת הופיע פורץ לחלון ביתם של הורי ופתח את התריס בחדר בו ישנה אחותי, ובאמצעות לום ברזל ניסה להרים את השרשראות מהמדף, וכל זה בעת שישנה, היו לנו נס שהיא התעוררה, אף אחד מאיתנו לא רוצה לחשוב מה עוד היה יכול להתרחש באירוע המפחיד הזה וד"ל", אומר לי ח. "זה פשוט לא יאמן מה שהולך כאן, מיותר לציין את ההשלכות הטראומטיות שהילדה חווה בעקבות האירוע. זה מזעזע, אין לי מילים נוספות לתאר".

"שים לב לסרטון" ממקד את תשומת ליבי תושב נוסף שעמו שוחחתי, "הנה לך קטע מהמערב הפרוע" הוא אומר לי, "הפורצים איבדו את תחושת הפחד ביישוב, ניתן לראות שהם פורצים למכשיר כספומט הנמצא בלב ליבו של היישוב, וכשהם מבחינים ברכב הסיור, הם נמלטים מהמקום תוך כדי שתוקפים את הסייר בגז מדמיע, הסיירת שהייתה עמו נשארה ברכב ולא טרחה אפילו לצאת מניידת הסיור. מאדישות או מפחד, זה לא באמת משנה, אנחנו חיים כאן בחרדה מתמדת".

התושבים כינסו באופן מיידי את נציגי וועדי הדירות בישוב, וקיימו ישיבה שאליה ביקשו לזמן את ראש המועצה דן כהן לכינוס, בסופו של דבר נאות ראש המועצה לשלוח את נציגו יוסף חיים קקון, המשמש כמנכ"ל המועצה, שהקשיב לטענותיהם, וע"פ טענת התושבים גלגל את העניין מאחריותו בצורה משפילה, "התחננו אליו שיתקין לפחות פרוז'קטורים מסביב הבניינים בשכונה, או לפחות תאורת רחוב, דבר שיעניק ביטחון ואולי גם יקשה על הפורצים". התושבים אף פנו בדרישה שיתגבר את האבטחה לפחות בשבתות, אך לטענתם מנכ"ל המועצה התחמק בתירוצים שונים של חוסר תקציב וכו' ואף גלגל את אחריות האירועים למשטרה.

"אפס אחריות ואפס הגנה" זועם אחד התושבים, "אנשים כאן משלמים ארנונה וכל המיסים הנדרשים כאזרחים מן השורה, אך העירייה פשוט נוטשת את התושבים לגורלם".

לטענת התושבים שעימם שוחחנו, הם אף פנו בעניין לגורמים במשטרת ישראל, אך שם נתנו להם להבין שהמציאות הנוכחית היא עובדה מוגמרת "ואין מה לצפות יותר מידי" כלשונם.

פנינו למועצה המקומית רכסים ולמשטרת ישראל וזוהי תגובתם:

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי חרדים': "משטרת ישראל פועלת לאורך כל ימות השנה נגד פורצים ועברייני רכוש באשר הם. נדגיש כי כל תלונה המתקבלת במשטרה בגין התפרצות לדירה נחקרת ומטופלת ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".

עוד הוסיפו: "משטרת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בנחישות נגד פורצים ועברייני רכוש באזור זה ובכל מקום אחר, במטרה למנוע פריצות, להפוך פשיעה זו למשתלמת פחות עבור אותם עבריינים ולשמור על שלמות רכושם ובטחונם האישי של אזרחי ישראל".

מהמועצה המקומית רכסים נמסר ל'בחדרי חרדים': "ראשית התופעה מוכרת לנו ומטופלת בצורה יום יומית, בנוסף קיימנו מספר מפגשים עם התושבים ונמשיך לקיים עוד מפגשים בשביל להגיע לפתרון הנכון והטוב ביותר עבור תושבי המקום".

באשר לטענות התושבים, אומרים במועצת רכסים: "אנחנו ערים למצוקה האמתית, לחוסר הביטחון האישי והמועצה עושה כל שביכולתה בכדי לפתור את הבעיה. חשוב לציין, כי משטרת ישראל הוא הגוף שאמון על תחום זה וכמובן שהיא פועלת ככל הניתן בדברים גלויים ופחות גלויים ובעיקר בשיתוף פעולה רחב עם המועצה, השבוע התקיימה וועדת אכיפה נוספת עם כל צמרת המשטרה בתחנת זבולון שבה עלו עדכונים משני הצדדים, והמשטרה עושה כל שביכולתה, המועצה פועלת ככל הניתן לפעול ע"מ למגר את הפריצות ואת חוסר תחושת הביטחון של התושבים וכמובן אם השם לא ישמור עיר שווא שקד שומר".

משטרת ישראל רכסים חוליית פורצים גל פריצות פריצות לבתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד