כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
זקן החסידים

בעל המחלבה היהודית באירופה הלך לעולמו

זקן חסידי בעלזא באירופה, הרה"ח הישיש רבי יוסף הרצל ז"ל מאנטוורפן, בעל המחלבה היחידה באירופה בבעלות יהודית הלך לעולמו 

בעל המחלבה היהודית באירופה הלך לעולמו
ר' יוסף הרצל ז"ל צילום: מרדכי זאב שוומנפלד

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו בשיבה טובה, הרב החסיד ר' יוסף ישראל הרצל ז"ל, זקן חסידי בעלזא מאנטוורפן שבבלגיה, מבעליה של המחלבה היהודית היחידה באירופה והוא בן 96 בפטירתו.

ר' יוסל ז"ל נמנה עם מקימי השטיבל של חסידי בעלזא באנטוורפן, והיה נוסע אחת לשנה להסתופף בצלו של הרבי מהר"א מבעלזא זי"ע, ולאחר מכן, אצל יבדלחט"א האדמו"ר מבעלזא. כן היה מקורב לרבים מגדולי ישראל שהיו מגיעים לבקר באנטוורפן והיה שולח מוצרים מהמחלבה שלו לכל רחבי אירופה.

המנוח הרב יוסף ישראל ז"ל, נולד בעיר וואדקערט, לאביו ר' משה חיים הי"ד, סבו, אבי אביו, היה ר' מרדכי יהודה הרצל ז"ל, תלמידו של ה'כתב סופר' זצ"ל. הוא עלה בשנת תרע"א מפאקש שבהונגריה לארץ ישראל, בעקבות הוראתו של הרה"ק ר' ישעיל'ה מקרעסטיער זצ"ל, לאחר שהשלטונות הטילו מיסים כבדים על מבשלת הליקר שלו.

לאחר המלחמה כשר׳ יוסל הרצל ז"ל נהיה שותפו של הרה"ח ר' שלמה לייב גולד ז"ל היה להם הסכם שהיות שהיות ושניהם הם חסידי בעלזא ושניהם רוצים לנסוע להסתופף אצל הרבי מהר"א מבעלזא זי"ע אבל אי אפשר לשניהם לנסוע באותו זמן בגלל העסק, אז הסכימו שר׳ שלמה לייב יסע על חודש תשרי ור' יוסל יסע בחג השבועות וכך היה כמה שנים.

שנה אחד התעורר אצל ר' יוסל חשק גדול ג״כ לנסוע על חודש תשרי והוא ביקש משותפו ר׳ שלמה לייב שיואיל להתחלף איתו שהוא יסע לשבועות ויתן לר' יוסל לנסוע לתשרי, סירב ר׳ שלמה לייב וטען שיש לו חזקה ואין מוותרים על חזקה, החליטו שילכו לאוהעל'ר דיין (הגרש"ז רוט זצ"ל) שהוא יפסוק מי מהם צודק, לאחר שהאזין לטענותיהם פסק שהצדק עם ר' יוסל וגם לו מגיע להיות בבעלזא על חודש תשרי ומאז הנהיגו ששנה אחד נסע ר' יוסל לשבועות ור׳ שלמה לייב על תשרי ושנה הבאה החליפו.

לפני כחודש, עם הרה"צ מבעלזא.

בי"ב שבט נישא בשעה טובה ומוצלחת לבתו של הרה"ח ר' שמואל יוסף פרידמן הי"ד. רעייתו גדלה כבר מגיל שש עשרה בביתו של גיסו ר' יצחק הערש זיידנפלד ז"ל, שדאג לכל מחסורה, והוא גם זה שחיתן את הזוג הרצל בהרחבה.

כשהעתיק גיסו את מקום מגוריו לארצות הברית, הוא העביר לו את חלקו בבעלות על המחלבה, בה היה שותף לצידו של הרה"ח ר' שלמה לייב גולד ז"ל.

מאז היה מבעלי מחלבת הרצל-גולד, כשר' יוסף עצמו זוכה להקים משפחה חשובה ביותר, בנים וחתנים רבנן, ובנים ובני בנים חסידים ואנשי מעשה הצועדים בדרכי אבותיהם.

גם השטיבל הצר של בעלזא שהוא זכה להיות מבין ראשוני מתפלליו, התרחב עד אין קץ, לכמה שטיבלעך, ולשורה ארוכה של מוסדות תורה, חינוך וחסד. בהם תמך באין שיעור ואין קץ. לפני כחודש עוד זכה לביקור של הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח שערך ביקור באנטוורפן.

אגב אחד מחתניו הוא הגאון רבי מרדכי גרינפלד שליט"א רב ביהמ"ד 'אהבת ישראל' ויז'ניץ באנטוורפן.

הלווייתו תתקיים ביום חמישי בשעה 12:00 בצהריים משטיבל בעלזא שם התפלל 70 שנה דרך בית הקהילה באנטוורפן וייטמן בבית החיים פיטע שבהולנד.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

אנטוורפן מחלבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד