כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בגלל החרדים והערבים • ישראל במקום הראשון בעוני

יותר גרוע מטורקיה ומקסיקו - ישראל עומדת בראש טבלת שיעור העוני של מדינות ה-OECD • אחד מכל ילד שלישי הינו עני • אחוז גבוה מהם חרדים • דרעי: "לפתוח את התקציב"

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90



ישראל מתייצבת היום (ד') במקום הראשון והמפוקפק במדד העוני בקרב המדינות המפותחות (OECD).

כך עולה מדו"ח חדש שפרסם הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי המאגד 34 מדינות.

כותבי הדו"ח מציינים שב-1995 עמד שיעור העוני בישראל על 13.8%. מסקנתם היא שגם בגידול שיעור העוני ניצבת ישראל בצמרת המדינות המפותחות.

לפי הנתונים, אחד מכל חמישה ישראלים הוא עני, ואחד מכל שלושה ילדים ישראלים חי בעוני.

בדו"ח הקודם, שפרסם לפני כשנה, הייתה ישראל השנייה בטבלה המפוקפקת, ומכסיקו הקדימה אותה.

הדו"ח החדש ממקם את ישראל במקום הראשון עם שיעור עוני של 20.9% לעומת 20.4% במכסיקו ו-19% בטורקיה.

שיעור העוני מוגדר על-ידי הארגון כשיעור מקבלי משכורות הקטנות ממחצית ההכנסה החציונית במדינה. על-פי הדו"ח, עלייה משמעותית בשיעורי העוני נרשמה גם בטורקיה, יפן, אוסטרליה, ניו זילנד, שבדיה וגרמניה.

הדו"ח החדש מלמד כי בין השנים 2007 ל-2010, צמח העוני בקרב ילדים בישראל עד גיל 17 ב-2%. זו העלייה הרביעית בגובהה בקרב מדינות ה-OECD. בקרב צעירים בני 25-18 הוא גדל בשיעור של קרוב ל-2%. מנגד, בקרב בני 65 ומעלה ירד שיעור העוני ב-1%.

לפי דברי כלכלנים, מקור שיעור העוני וצמיחתו קשור לאי -השתתפות של גברים חרדים ונשים ערביות בשוק התעסוקה. צמצום קצבאות הילדים וקיצוצים אחרים בשירותי הרווחה עשויים להחמיר את העוני בישראל.

דרעי: לבטל הגזירות

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב לדו"ח וכתב: "הנתונים החמורים הללו פורסמו עוד בטרם נבחנו ההשלכות שיהיו כתוצאה מיישום הגזירות החדשות, אשר בוודאי יכניסו עוד עשרות אלפי ילדים וקשישים חדשים למעגל העוני, ויחמירו את מצבם של מאות אלפים נוספים שכבר נמצאים שם.

"אני קורא לראש הממשלה, לאור הנתונים החדשים, לפתוח מחדש בממשלה את הדיון בנושא התקציב ולבטל לאלתר את הגזירות הקשות בטרם יהיה מאוחר. מדובר בתקציב דו שנתי שהולך להמיט אסון על שכבות רחבות באוכלוסייה.

"בבחירה בין להיות במקום הראשון כמדינה שילדיה רעבים לבין להיות מדינה שהגרעון שלה הוא גדול יותר, אני בהחלט מעדיף את האחרון.

"יש להגדיל את יעד הגרעון ולעצור את החרפה הזו ויפה שעה אחת קודם".
עוני חרדים oecd כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד