כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חסל סידור פסח

מסכם: היתומים ששאלו 'מה נשתנה' את הרבי מויז'ניץ

כַּאֲשֶׁר זָכִינוּ לְסַדֵּר אוֹתוֹ, כֵּן נִזְכֶּה לַעֲשׂוֹתוֹ: פסח בחצר חסידות ויז'ניץ • היתומים ששאלו 'מה נשתנה' • וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ: החברותא היתום • שבת התאחדות לבעלי בתים. צפו בגלריה מסכמת מחג הפסח תשפ"ב של הצלם יהושע פרוכטר

מסכם: היתומים ששאלו 'מה נשתנה' את הרבי מויז'ניץ
פסח תשפ"ב בחצר ויז'ניץ צילום: יהושע פרוכטר

חג הפסח תשפ"ב עבר בהתרוממות על חסידי ויז'ניץ במחיצת רבם. אחד החסידים תיאר את ימי החג ו'בחדרי חרדים' מגיש את הדברים.

החל מערב פסח התקיים מעמד של שאיבת מים שלנו, כאשר כל הקהל מלווה את הרבי בשירה אדירה של "והיא שעמדה לאבותינו". לאחמ"כ הופיע האדמו"ר חבוש עם 'קולפיק' למעמד בדיקת חמץ.

ערב פסח לקראת חצות היום הופיע האדמו"ר כשהוא לבוש ב'קאפטן לבן' לעבודת היום לאפיית המצות מצוה, כאשר החסידים מסבבים אותו כחומה וגומרים ושלשו בצוותא את ההלל, כאשר כ"ק מרן האדמו"ר ציין את עבודת הקודש אשר ראו עיניו, בהלו נרו על ראשו, את סביו הרבי ה'אמרי חיים' ואביו ה'ישועות משה' זצ"ל אשר היו כמלאכי אלוקים במעמד אפיית המצות, ככהנים המקריבים את קרבן הפסח במקומו וכהלכתו.

האדמו"ר פתח באמירת, "מידת הרחמים עלינו התגלגלו ולפני קונך תחנתנו הפילו ובעד עמך רחמים שאלי", לאחר הפרשת חלה, בירך האדמו"ר את כל החסידים שיזכו לערוך את החג כדבעי בדיצה ובחדווה וימלא ה' כל משאלות לבם לטובה ולברכה.

בליל התקדש חג בית המדרש הגדול מוכן ברוב פאר והדר, מאות האורחים המזומנים לחוג את ליל הסדר במחיצת לבבות נשברים, גלמודים, יתומים ואלמנות, את כל אלו מזמין האדמו"ר אישית להשתתף עמו בליל הסדר.

בחורי החסידות מסודרים באופן מיוחד על הטריבונות הענקיים בהיכל בית המדרש, ושאר החסידים בפינות בית המדרש אשר היה מלא וגדוש. לפתע ניתן האות והרבי נכנס בהדרו לעריכת הסדר שנמשך עד לשעות הקטנות של הלילה, מה נשתנה, שאל תחילה בנו הרה"צ רבי חיים מאיר הגר, לאחר מכן נכדיו, ולאחר מכן הילדים היתומים, אשר האדמו"ר  מחשיבם כבניו ממש.

את האפיקומן גנב נכדו הב' החשוב אברהם דוד, כאשר ביקש ישועות לפרי בטן למען כמה מאברכי החסידות. שעדיין לא נפקדו בזרע של קיימא.

בשירה אדירה לשנה הבאה בירושלים הבנויה הסתיים הסדר. לקראת מוצאי החג הראשון, התאספו ובאו כל חסידי ויז'ניץ, כמנהגם מידי שנה, להגיע למעמד המרומם של "ספירת העומר" הראשונה, לאחר ספירת העומר, פצח האדמו"ר בשירת ועל ידי זה יושפע שפע שפע רב, כאשר כל הקהל מתעלה טפח וטפחיים מע"ג הקרקע.

במשך ימי חול המועד התקיימו בחצר החסידות שיעורי תורה ברבים, מידי ערב, כאשר השנה היה נושא הלימוד, סדר הלימוד החדש שקבע האדמו"ר, במסגרת לימוד אחי"ם, עד למעמד חנוכת המרכז העולמי ויזניץ. השנה חרג האדמו"ר ממנהגו ללמוד עם נכדיו, ולמד עם בחור יתום ממשפחות החסידים, כשהוא מציין, כי הוא מחשיבו כבן.

לאחר סדר הלימוד, נכנס הרבי להיכל הסמוך לעריכת הטיש, במשך כשעתיים, כאשר מלחיני חצר הקודש היטיבו לנגן ולזמר בשמחת החג, במשך כל ימי חול המועד הגיעו להשתתף אדמו"רים ורבנים לצד ואישי ציבור, נדיבי עם, ויחד עם המוני בית ישראל אשר התעלו יחד מדי לילה בלילה לעילא ולעילא.

בג' דחול המועד, בסיום הטיש, נחוגה בחצר הקודש שמחת ה'חומש סעודה' לנכד הרבי הילד משה יהושע הגר בן הרה"צ רבי חיים מאיר הגר.

בשביעי של פסח, הגיעו החסידים לשהות בצל רבם, כאשר הם מעידים כי במשך כל החג היה הרבי שרוי באנפין נהירין, כאשר הוא מציין בפני החסידים שהשנה עקב השבת הסמוכה יש לנו שני שבתות ומיד נגאלים. ליל התקדש חג, ההיכל הענק מלא עד אפס מקום, הרבי נכנס לעריכת הטיש, שיר רודף שירה, הקהל מתרומם טפחיים מע"ג הקרקע.

שירת הים השירה האדירה שבקעה היוותה בעצם המחשה למה שהיה באותו הלילה אצל אבותינו על הים ביציאת מצרים.

הרבי מעודד את החסידים לקבל השפעות היום ביד רחבה. כאשר היא מציין בדברות קדשו את מעלת וגדולת היום, בו הראה הקב"ה את אהבתו הגדולה לכלל ישראל. לקראת סיום הטיש, פצח הרבי בשירה אדירה, להתוודע ולהגלות כי הוא מלך על כל הארץ, כאשר כל הקהל עונה לעומתו.

בליל שבת, כאשר המוני בית ישראל כבר מזמן נמו על שנתם, מטורח החג, עדיין בויז'ניץ כמו אמצע הים, הטיש בליל שבת קודש נמשך ברן יחד כוכבי בוקר, כאשר האדמו"ר מלהיב את החסידים בשירת שבח יקר וגדולה וכבוד יתנו לא-ל יוצר כל.

במוצאי שבת קודש לאחר תפלת ערבית וספירת העומר, לקראת חצות הלילה נכנס הרבי לטיש נעילת החג, אשר הסתיימה בעלות הבוקר, כאשר במהלכו נשא הרבי את משא לקראת ימי הקיץ הבעל"ט, בתחילת דברו נשא שבח והודי'ה לאל עליון על אשר זכה לחג כה מרומם ומעלה, בהמשך דבריו אשר נמשכו כשעה ומחצה, העמיד בפני החסידים נקודות הדרכה והוראות לימי הקיץ הבעל"ט.

כן שח לחסידים כי ברצונו ובחפצו להקים מסגרת מיוחדת לבעלי הבתים בכרם בית ויז'ניץ, ולשם כך הוא יערוך לראשונה לכל בעלי הבתים שבת התאחדות מיוחדת במינה לקראת שבת קודש פר' אמור.

במהלך דבריו עורר רחמי שמים על המצב הרעוע אשר בו אנו נמצאים בארץ ישראל, על פיגועים ר"ל שהיו לפני הפסח, ועל כל המצב בכללות.

בסיום דבריו איחל לכל החסידים ולכל בית ישראל שפע ברכות, רפואה שלימה לכל החולים, זיווגים הגונים לכל המעוכבים, פרנסה טובה וכלכלה לכל ישראל, אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו בצהרה לאורו אמן ואמן, בסיום הטיש עברו כל החסידים לפני הרבי לקבל שיירי מצה זכר 'ביזת הים' השפעות טובות שיירי מצת מצווה, בהרעיפו על כל אחד ואחד רב ברכות וטללי תחיה. 

 

הרבי מויז'ניץ חג הפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד