כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אור ירוק :בכבישים רבים בארץ מעקות הבטיחות אינם תקינים

המשמעות של מעקות בטיחות בלתי תקינים: סכנת חיים ליושבי הרכב

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

אחד הדברים החשובים בכביש, היא תשתית מתאימה שתגן על משתמשי הדרך בין בכדי למנוע תאונה ובין להקל את רמת הפגיעה במקרה של תאונת דרכים. מעקות הבטיחות הם חלק חיוני ביותר מתשתית הכביש ולכן יש לשמור על תקינותם. עמותת "אור ירוק" בשיתוף עם המכללה הישראלית לביטחון וחקירות ערכו בדיקה מקיפה אשר תוצאותיה מדאיגות: במקומות רבים ברחבי הארץ מעקות הבטיחות מסוכנים ומהווים מפגע בטיחותי של ממש.

מעקות הבטיחות בכבישים הבין עירוניים נבנים במטרה להגן על התנועה ועל משתמשי הדרך ולמנוע מקרים בהם מצב בו אובדן שליטה ברכב מדרדר למצב של תאונה קשה או אף קטלנית. לכן, מעקות הבטיחות נבנים בצורה גיאומטרית שתחזיר לנתיבים את הפוגעים במעקה. בצורה זו, ניתן למנוע את מעבר הרכב לצידי הכביש במיוחד במקרים בהם בצידי הכביש ישנה תהום פעורה שנפילה אליה תגרום לתאונה קטלנית. חלק ממעקות הבטיחות נועדו להרחיק את הרכב ממצוק שמצידי הכביש בכדי שאבנים מתדרדרות לא יפגעו ברכב או יחסמו את התנועה.

בבדיקה שערכו עמותת "אור ירוק" והמכללה נמצאו שלושה סוגי מפגעים במעקות הבטיחות. הראשון, הוא שהמעקות שהוצבו הם זמניים ומעולם לא הותקנו בצורה קבועה. השני, הם מעקות בטיחות שמוצבות על קצה מתלול ללא עיגון ויסוד מתאימים כך שבמקרה של תאונה הם לא יחזיקו את הרכב במקום. המפגע השלישי הוא שימוש באבנים גדולות במקום מעקות בטיחות תקינים. בגלל צורתם, אבנים אלו לא יכולים להחזיר את הרכב לכביש ומהווים מכשול בעצמם.

אחד המוקדים הבעייתיים שנמצאו הוא בכביש המוביל למושב אורה מהדסה עין כרם. לאורך כביש זה ישנו מעקה בטיחות זמני שאינו נמצא שם באופן זמני כלל. מאחר ומעבר למעקה ישנה תהום, סכנת החיים במקרה זה היא גדולה. מוקד בעייתי נוסף נמצא ליד תעלה עמוקה בכביש מס' 1 בין שער הגיא לשורש. קטע דרך זה נמצא על מדרון תלול ולכן נדרש כי מעקה הבטיחות יהיה חזק במיוחד בכדי למנוע התדרדרות הרכבים במקרה של פגיעה בו. המעקה הממוקם בקטע זה אינו מבוסס דיו ולכן הוא מסוכן ליושבי הרכב. מוקד שלישי מסוכן נמצא לאורך כביש 396 ליד הדסה עין כרם, בו אבנים גדולות מהוות את שולי הדרך.
עמותת אור ירוק: "מעקה בטיחות בלתי תקין עלול לגרום לתאונות דרכים קשות ואף קטלניות. על מדינת ישראל לוודא כי בכל מקום בו יש צורך בכך, יוקמו מעקות בטיחות תקינים, אשר יוכלו למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים".









אור ירוק מעקה כביש סכנת חיים בטיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד