כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
נפלו בפח

החרדים שנעצרו בסיני: "חשדו שאנחנו מרגלים"

שלושה צעירים חרדים נעצרו בשבוע שעבר לאחר שהגיעו לסיני עם מעילים צבאיים. הם נעצרו ונזרקו לתא מעצר מעופש | הם סיפרו: "חשדו שאנחנו מרגלים, אנשים ניצלו אותנו ובגללם ישבנו בכלא" לאחר התערבות גורמי מודיעין ישראליים הם שוחררו

החרדים שנעצרו בסיני: "חשדו שאנחנו מרגלים"
יעקב נחומי

שלושה צעירים חרדים מירושלים, שני אחים בן 16 ו-18 וחברם בן 18, נחתו ביום חמישי שעבר במצרים עם מזוודות ובהן מעילי דובון צבאיים, אותם התבקשו להעביר לתושב מקומי תמורת תשלום ונעצרו לתשאול ואחר כך נלקחו לתא מעצר.

הם סיפרו לאתר 'מאקו' על השעות הקשות: "באנו לצאת החוצה משדה התעופה, שוטרים ביקשו שנעמוד בצד, הם בדקו את המזוודות שלנו ומצאו בהן מעילי דובון שהיינו צריכים להעביר לסוחר בדואי בסיני, עצרו אותנו לחקירה, ואמרו שאין לנו מה לדאוג ושעוד חמש דקות נשתחרר, הסברנו שאנחנו לא מרגלים, ולא ידענו שאסור למכור מעילי דובון. עיכבו אותנו שעתיים ורבע בשדה בחקירות ואחר כך לקחו אותנו לתא מעצר".

על פי הדיווח של שמעון איפרגן, השלושה, בעלי אזרחות ישראלית ואמריקאית, הועברו במשאית צבאית לתא מעצר בתנאים ירודים בעיר סואץ מבלי יכולת להתקשר לבני משפחותיהם או לגורמים קונסולריים ישראליים. הם סיפרו על השעות הקשות: "זרקו אותנו 12 שעות בתוך תא מעופש, עם צואה על הקירות ובלי מיטות ומזרונים. ישנו על הרצפה ובקושי נתנו לנו מים. היה בור ספיגה שבו עשינו את הצרכים".

עוד בנושא:

חרדים ניסו להבריח מעילים צבאיים ונעצרו בסיני

אחד הצעירים א' המשיך לתאר את מה שעבר עליהם: "חקרנו אותנו כמה פעמים בלילה. הסברנו שלא באנו לפגוע בביטחון מצרים, שזו טעות. השאירו אותנו בלי אוכל כשר ביום שישי אז לא אכלנו כלום, זה היה הזוי. פעם ראשונה שלנו בכלל בכלא ועוד במדינה זרה. לא נתנו לנו להתקשר למשרד החוץ או להורים שלנו כדי לדווח על המעצר שלנו. כל הלילה הוציאו אותנו בלילה לחקירות. היו מעירים אותנו כל שעה כדי להיות מוכנים לעוד חקירה. פחדנו שבטעות יגזרו עלינו עונשי מאסר של שנים על דבר שלא עשינו. הכול היה בתמימות, אנשים ניצלו אותנו ובגללם ישבנו בכלא".

באתר Mako דווח כי בשלב מסוים המודיעין המצרי נכנס לתמונה כדי לברר האם הישראלים יצרו קשר ישיר או עקיף עם פעילי דאע"ש, לאחר שבאותו יום שהשלושה נעצרו, נהרגו חיילים מצריים על ידי לוחמי דאע"ש ליד תעלת סואץ', למצרים היה חשוב לשלול אפשרות שהמעילים לא יועדו לאנשי דאע"ש. גם הסוחר הבדואי נעצר ונחקר ממושכת בפרשה ותמך בגרסת הישראלים, על כך שהם נוצלו על ידי אדם כבן 30 מירושלים שניהל רשת הברחות ציוד בין ישראל לסיני.

מעיל דובון צה"לי הוא מצרך מבוקש בסיני בגלל הקור השורר בהרים, מחירו של המעיל כ-180 שקל בארץ ובסיני הוא קופץ עד ל-700 שקל. ראש רשת ההברחות הישראלית, בעלים של מסעדה בירושלים, כבר ביצע כמה הברחות של מעילי דובון עם צעירים חרדים אחרים. המעילים הצבאיים הושגו באמצעות בדואי מהנגב שהעביר אותם לראש הרשת וזה לבלדרים החרדים. הם קיבלו עבור ההברחה כ-2,500 שקל בנוסף לשהייה בבית מלון וכמה מאות דולרים לבזבוז.

מעצרם של השלושה כמעט וגרם לתקרית דיפלומטית בין המדינות. משרד החוץ הישראלי קיבל באיחור את המידע על מעצרם ולתמונה נכנסו גם גורמי מודיעין ישראליים ואמריקאים בניסיון להביא לשחרורם.

אחד מהם סיפרו לשמעון איפרגן לאחר השחרור: "בכיר במודיעין המצרי התנצל בפנינו על המעצר מאוחר יותר והחזירו לנו את הציציות והכיפות. הגענו למלון בקהיר רעבים מאוד. אכלנו את כל מה שהיה במיני בר. לא החזירו לנו את החפצים שלנו פרט לדרכונים ואני מקווה שיחזירו לנו את שאר פרטי הדת שנלקחו מאתנו", סיפר ר'.

עו"ד מרדכי ציבין, המתמחה במשפט בינלאומי בטיפול בישראלים הכלואים בחו"ל אמר לאתר 'מאקו': "לצערי זהו מקרה של ניצול בחורים צעירים תמימים על מנת להעביר מעילים מבלי שיש להם מושג למה ומדוע ושהדבר לא חוקי. אני רוצה להודות לשירותי המודיעין המצריים על היחס הטוב שהעניקו לעצורים, ועל איך שנהגו בהם בחקירות ודאגו לליווי על הצעיר שייצגתי לשדה התעופה והחזרתו לארץ. מדובר בבחורים צעירים תמימים שהולכו שולל על ידי גורמים אינטרסנטיים".

טיול בסיני סיני חרדים במעצר מרגלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד