כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אפקט הסנקציות

לאחר 3 חודשי מלחמה: החיים של הרוסים השתנו באופן דרמטי

כאשר ולדימיר פוטין הכריז על הפלישה לאוקראינה, המלחמה נראתה רחוקה מהשטח הרוסי. אולם תוך ימים ספורים הגיע העימות הביתה - לא עם טילי שיוט ומרגמות אלא בצורה של מטחי סנקציות חסרי תקדים ובלתי צפויים של ממשלות מערביות וענישה כלכלית מצד תאגידים

מוסקבה שוממת: אילוסטרציה
מוסקבה שוממת: אילוסטרציה

שלושה חודשים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר, רוסים רבים סובלים, מרכזי הקניות העצומים של מוסקבה הפכו למרחבים של חלונות ראווה 'שנכבשו' על ידי קמעונאים מערביים.

מקדונלד'ס - שפתחה ברוסיה ב-1990 הייתה תופעה תרבותית, נוחות מודרנית נוצצת שהגיעה למדינה קודרת שנגרמה בגלל אפשרויות מוגבלות - עזבה לאחרונה את רוסיה לחלוטין בתגובה לפלישתה לאוקראינה. איקאה, התגלמות נוחות מודרנית במחיר סביר, סגורה עד להודעה חדשה. חברות תעשייתיות גדולות, כולל ענקיות הנפט BP ו'של' ויצרנית הרכב רנו, עזבו את רוסיה, למרות ההשקעות העצומות שלהם ברוסיה. חברת הדלק 'של' העריכה שהיא תפסיד כ-5 מיליארד דולר בניסיון להוציא את נכסיה מרוסיה.

בזמן שהחברות הרב-לאומיות עזבו, נמלטו גם אלפי רוסים שהיו להם את האמצעים הכלכליים לעשות זאת, מפוחדים ממהלכי ממשלה חדשים הקשורים למלחמה, ייתכן שצעירים ברחו מחשש שהקרמלין יטיל חוק גיוס חובה כדי להזין את מכונת המלחמה שלו. כך דווחה סוכנות הידיעות AP.

אבל הבריחה הפכה להרבה יותר קשה ממה שהיה פעם - 27 מדינות של האיחוד האירופי, יחד עם ארצות הברית וקנדה, אסרו טיסות לרוסיה וממנה. לבירת אסטוניה טאלין, פעם יעד קל לסוף שבוע ארוך במרחק של 90 דקות בטיסה ממוסקבה, לוקח פתאום לפחות 12 שעות להגיע במסלול דרך איסטנבול.

אפילו האינטרנט והמדיה החברתית הצטמצמה עבור הרוסים. רוסיה אסרה את פייסבוק ואינסטגרם - אם כי ניתן לעקוף זאת על ידי שימוש ב-VPNs - וסגרה גישה לאתרי חדשות זרים, כולל ה-BBC, קול אמריקה במימון ממשלת ארה"ב ורדיו אירופה/חופשית רדיו ליברטי ותאגיד השידור הגרמני DW.

לאחר שהרשויות ברוסיה העבירו חוק הקורא לעונש של עד 15 שנות מאסר בגין כתבות הכוללות "חדשות מזויפות" על המלחמה, כלי תקשורת עצמאיים רבים סגרו או השעו את הפעילות. אלה כללו את דמיטרי מוראטוב שקיבל את פרס נובל לשלום האחרון. אם המלחמה תימשך, חברות נוספות עלולות לצאת מרוסיה. מנגד אותן חברות שרק השעו את הפעילות עשויות לחדש אותן אם תושג הסכם הפסקת אש או הסכם שלום עם אוקראינה, אך החלון לכך עשוי להיסגר.

אבל במונחים של פעילות כלכלית, "זה סיפור אחר לגמרי", אמר כריס וויפר, אנליסט ותיק לכלכלת רוסיה: "אם אתה מסתובב בקניונים במוסקבה, אתה יכול לראות שרבות מחנויות האופנה, או קבוצות עסקים מערביות, פשוט הורידו את התריסים. המדפים של העסקים עדיין מלאים, האורות עדיין דולקים. הם פשוט לא פתוחים. אז הם עדיין לא פרשו. הם מחכים לראות מה יקרה אחר כך", הסביר.

מלחמת אוקראינה רוסיה מקדונלדס דלק עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד