כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
לחץ אמריקאי

ארה"ב הורתה לישראל לא להתקדם עם הנורמליזציה עם סודאן

בעקבות הפיכה צבאית באוקטובר 2021, הנורמליזציה בין ישראל לסודן נעצרה | יחסיה של סודן עם ישראל נותרו ללא התקדמות, בעקבות ההפיכה הצבאית במדינה המזרח אפריקאית בשנה שעברה

מפגינים נגד הצבא: אילוסטרציה
מפגינים נגד הצבא: אילוסטרציה צילום: ממשלת סודן

מחלקת המדינה האמריקנית קוראת לישראל לא להמשיך בנורמליזציה עם סודן עד שתוחזר הממשלה האזרחית בסודן. "אנו מעודדים מאוד את מדינת ישראל להצטרף אלינו ואל הקהילה הבינלאומית הרחבה בלחץ פומבי למנהיגים הצבאיים של סודן לוותר על השלטון לממשלת מעבר אמינה בהנהגת אזרחים", אמר דובר מחלקת המדינה ל-Jewish Insider.

בנוסף, ארה"ב "לא תחדש את הסיוע המושהה כעת לממשלת סודאן עד שתקום ממשלה אזרחית אמינה", אמר דובר מחלקת המדינה על סיוע פיננסי שהובטח, לרבות "סיוע שהובטח במקור למעבר האזרחי בראשות סודן, בקשר למאמציה לשפר את היחסים הבילטרליים של סודן עם ישראל".

כאשר המדינה המזרח-אפריקנית הודיעה על תמיכתה בנורמליזציה באוקטובר 2020, היא לוותה בהצהרה משותפת בין סודן, ישראל וארה"ב, שבה נאמר כי ממשלת סודאן "הפגינה את האומץ והמחויבות שלה להילחם בטרור, לבנות את מוסדותיה הדמוקרטיים ולשפר יחסיה עם שכניו".

כתוצאה מכך, הנשיא דאז דונלד טראמפ הסיר את סודן מרשימת מדינות נותנות הטרור בארה"ב . דובר מחלקת המדינה אמר שסודאן לא תצורף מחדש לרשימה וכי הדברים "התבססו על קריטריונים ספציפיים ולא היה קשור למאמצים לשפר את היחסים עם ישראל". ישראל לא גינתה את ההפיכה, שגררה אחריה אלימות נגד מפגינים, למרות הפצרות חוזרות ונשנות מצד ממשלת ארה"ב. על פי הדיווחים, משלחת צבאית ישראלית שביקרה בסודן רגע לפני ההפיכה נשארה בקשר עם הצבא הסודני.

חברותה של סודן בהסכמי אברהם נותרה בעייתית. המדינה לא הוסרה רשמית מההסכם, אך גם גורמים ישראלים לא עובדים באופן פעיל על השלמת תהליך הנורמליזציה.

סודן הסכמי אברהם נורמליזציה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד