כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
השבר הסורי

פליטים סורים מקבלים מים מתוקים הודות להמצאה ישראלית

פליטים בסוריה מקבלים מים נקיים הנשאבים מהאוויר, הודות לטכנולוגיה מישראל - למרות שלשתי המדינות אין יחסים דיפלומטיים | חברה ישראלית פיתחה טכנולוגיה שיוצרת מי שתייה קרים ונקיים מועשרים במינרלים במקום | באמצעות אנרגיה סולארית ניתן לפרוס אותו גם במדינות מוכות מלחמה שבהן אין חשמל

גבול ישראל סוריה
גבול ישראל סוריה צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

מיליוני משפחות מסוריה שנעקרו במלחמת האזרחים נותרו ללא גישה למים נקיים. הם נמנים עם כ-1.8 מיליארד אנשים ברחבי העולם שלפי ארגון הבריאות העולמי נאלצים להשתמש במים מזוהמים שעלולים להעביר מחלות כולל שלשול, כולרה, דיזנטריה, טיפוס ופוליו. חברת Watergen הישראלית פיתחה טכנולוגיה היונקת את הלחות מהאוויר ויוצרת מי שתייה קרים ונקיים מועשרים במינרלים במקום. באמצעות אנרגיה סולארית ניתן לפרוס אותו גם במדינות מוכות מלחמה שבהן אין חשמל.

המפעלים הניידים יכולים לייצר עד 6,000 ליטר ביום, תוך שהם שואבים את מיליארדי הליטרים של מים באטמוספרה. כמה מהם נשלחו לעזה. החברה שיתפה פעולה עם הברית הבין דתית לפליטים סוריים (MFA) כדי לספק את המכונות המתוחכמות שלה לסורים במחנות פליטים במחוז רקה, אזור שספג נזק קטסטרופלי בתשתית. האזור סובל מתנאי מזג אוויר קיצוניים, ומצמצם באופן דרסטי את אספקת המים הנקיים. שאדי מרטיני מה-MFA אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle כי מכיוון שלישראל ולסוריה אין יחסים דיפלומטיים, המבצע היה מסובך.

הוא אמר: "היינו צריכים לחצות גבולות, היו בעיות לוגיסטיות ואחר כך בעיות מזג אוויר קיצוניות, אבל זה היה כל כך שווה את זה בסופו של דבר". הוא סיפר כי ברח מחאלב בסוריה לאחר מלחמת האזרחים ב-2013. "נסעתי לבולגריה ומשם עזרתי לפליטים שנמלטו לבולגריה, זה היה פעם ראשונה שפגשתי ישראלים מארגון לא ממשלתי, מעולם לא פגשתי אדם יהודי לפני כן - זה היה עולם חדש עבורי. האמנו בכל הדברים האלה על ישראל. האמנתי שהפרוטוקולים של ציון אמיתיים ולמדתי שהישראלים הם הרשעים האמיתיים".

בשנת 2016 פתח צה"ל במבצע "שכן טוב" למתן סיוע אזרחי לסורים נזקקים במלחמת האזרחים. מרטיני אמר: "זה היה מאבק עבור הסורים כי הם חשדו, אבל צה"ל פנה אלינו ושאל אם נוכל לספק סיוע לסורים וכמובן שקפצתי על זה, הבאנו סיוע בשווי 120 מיליון דולר מישראל, לראות את היחסים בין סורים לישראלים היה מדהים". הוא אומר. "בהתחלה לא אמרו לסורים שמחוללי אוויר למים הם המצאה ישראלית כי אמרו להם לעולם לא לקבל שום דבר מישראל גם אם זה מציל חיים. אבל ברגע שהם התרגלו לרעיון והבינו שהאיכות מעולה זה היה כמו קסם". הוא אומר שהפליטים לא האמינו.

"פנינו לחברת Watergen מכיוון ששמענו על הטכנולוגיה שלהם וכיצד הם סיפקו לבתי חולים בעזה את גנרטורי המים שלהם. זה היה כל כך מעודד, ולפני כמה חודשים הצלחנו להכניס שתי יחידות שלהם לרקה, בעיקר לבתי חולים ובתי ספר ואנחנו עובדים על עוד כמה יחידות, אני לא יכול להגיד איך הסתדרנו כי אני לא רוצה לסכן את המבצע. זה שינה את החיים".

סוריה מים מלחמת אזרחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד