כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
טיפול שואש בזוגייות

ראיון עם הרב אליהו לוי על קורס הקיץ החדש

"בימינו אנשים איבדו את האמון ביכולת ליצור אהבה אמיתית. אני אומר - אם איבדתם בזה אמון - איבדתם אמון בחיים עצמם" • הרב אליהו לוי בראיון מרתק בו פורש את משנתו על החיים שלנו בכלל ועל חיי הזוגיות בפרט, אותם גיבש לכדי קורס מעשיר 

ראיון עם הרב אליהו לוי על קורס הקיץ החדש
הרב אליהו לוי צילום: יח"צ

הרבה מהסדנאות והקורסים בתחומים השונים, עברו לדיגיטל: אנשים אוהבים לקבל מידע בבית, מול המסך, בתנאים ובזמן שנוח להם. אבל נראה שיש תחום אחד שחייבים לטפל בו באופן פרונטלי: תחום הייעוץ הזוגי. הרב אליהו לוי, חשב אחרת ויצר קורס של תשעה שיעורים מאלפים שזוגות רבים מעידים ששינו את חייהם ואת מערכת היחסים שלהם לטובה.

שמו של הרב לוי, הולך לפניו. הוא יועץ ומרצה בכיר בתחום הזוגיות וידוע כמי שפיצח את סוד הזוגיות על פי הקבלה "הקורס בנוי כך שהקהל הרחב- זוגות מכל גווני החברה יכולים ליהנות ממנו- כאלה שזקוקים להכוונה ועזרה ורוצים לטפל בבעיות שלהם מהשורש וגם כאלה שרוצים לשפר את הזוגיות ולתחזק אותה בלי שחוו מהמורות כלשהן. במקביל- הקורס נהדר גם ליועצים,מטפלים ואנשי מקצוע שמעוניינים לקבל כלים נוספים לטיפול בזוגות".

הרעיון לקורס הדיגיטלי צץ במוחו של הרב לוי, אחרי שניהל בית ספר עצמאי לטיפול זוגי ובמקביל היה רב קהילה בשכונת קריית משה הירושלמית.

למידע והרשמה לקורס כנסו לאתר>>> 

"הקורס מתבסס על זה שבכל זוגיות יש קוביית מרחב ובני הזוג נמצאים בתוכה" הוא מסביר "הרי כל אחד מגיע  לזוגיות עם מטענים, עם ציפיות, עם אופי, וגם עם מניעים- למה כל אחד מהם למעשה בחר בבן/בבת הזוג. הכל מתחיל מאינטרס. הרעיון הוא לתקן את המקום הזה של האינטרס ולעלות למימד גבוה יותר. לאורך הזמן, בני הזוג עולים במימדים ומשתחררים ממקומות 'מקולקלים' בתוך הזוגיות'".

בתוך החיים הזוגיים, מסביר הרב לוי, יש מימדים שונים. כל זוג, נמצא בתוך מימד מסוים והשאיפה היא שהוא ידע איך לעלות למימד אחר. "הרבה פעמים בני הזוג מתמודדים עם אתגר, קושי כלשהו והכל קורה בתוך אותו מימד עליו אני מדבר- שם הם מנסים לשפר ולשנות. אבל מסתבר, ששם, היכולת לעשות זאת היא חלקית בלבד. לכן צריך לעלות מימד, כי אז כל מערכת המושגים שלך משתנה: הציפיות, התקווה, המניעים, אתה חווה את הזוגיות אחרת וזו המטרה שלנו".

ואיך עולים מימד?

"אנחנו מאמינים שהקשיים בזוגיות הם לא מקריים. כמו שהקדוש ברוך הוא שתל קשיים בעולם בכל מקום, כך הוא גם עשה בזוגיות, ולמרות מה שיכולים לחשוב, דווקא הקשיים הם הזמנה לעלות בדרגה, למימד גבוה יותר ושם- אותם קשיים כבר לא קיימים. בקורס אני מדבר על ארבעה מימדים שונים כי אנשים שונים זה מזה ואני רוצה לפנות לסוגים שונים של אנשים ולתת לכל אחד מהם את הסיכוי לעלות. אנשים עוברים תהליך ועלייה למימד גבוה יותר ואותם דברים שהטרידו אותם, הופכים ללא רלוונטיים וברור שזה דורש עבודה יום יומית".

אתה יכול לתת דוגמא?

"למשל, אדם שנמצא במימד של נישואים שהיסוד בו הוא אינטרס אישי אז ממילא כשאין לו מענה לאינטרס הוא נמצא בקושי. לדוגמא, בחור מסוים, התחתן עם בחורה כי הוא רצה לצאת מהבדידות שהיה בה, שאגב- זה מקרה מאד קלאסי. הנושא הזה מעמיד אותו כל הזמן מול המבחן של- האם היא אכן הוציאה אותי מהבדידות? אולי אני עדיין בודד בתוך הזוגיות?   שוב- המעבר ממימד למימד מתגלה דווקא דרך הקשיים ולכן, יש לו הזדמנות. אותו רגע של משבר או מה שהוא עובר, עוזר לו לחשוף את המניעים האמיתיים שלו וכך הוא מסוגל לעבור תהליך ובעיקר לחפש בתוכו מניע עמוק יותר, מתוקן יותר, כזה שבונה את הזוגיות מחדש. כשהמניע משתנה, אנשים לומדים להבין מה מניע את הזוגיות שלהם.אני פורש בפניהם את המודלים השונים , המימדים השונים שנמצאים בזוגיות ונותן להם את הכלים להבין היכן הם נמצאים בזוגיות. הם לומדים מה תוקע להם את הזוגיות ובאילו כלים הם יצליחו לעלות למימד גבוה יותר וכך הזוגיות הופכת להיות טובה יותר ומושתתת על יסודות מתוקנים".

זה נשמע תהליך מאד עמוק, מחשבתי, שמגייס הרבה עבודה עצמית. איך עושים כזה דבר דרך קורס דיגיטלי, מבלי שמכירים את המטופלים?

"הרבה פעמים אנשים מיואשים מהמצב הזוגי שלהם, הם רואים רק את המצוקה.הם מרגישים תקועים ומרגישים שאין להם פתרון ושהבעיה כל כך משמעותית- שאין לה מזור. אבל לגישתי, זה לא נכון. אני מאמין שכשאתה לומד על מה שמתחת לפני השטח ובאיזה מרחב הזוגיות שלך נמצאת, אתה מבין שהכל תלוי בך. כשאתה עסוק בלחפש פתרון אתה תקוע ולא מוצא פתרון, אבל כשאתה מבין ומכיר את הסיבות, ממילא תדע לפתור את זה, ואפשר לעשות את זה לבד על ידי ההדרכה מרחוק. אני מאמין שהפתרון נמצא אצלך, בן הזוג ולא אצלי, היועץ הזוגי. אתה רק צריך להכיר את הכלים ואלה כלים שמתאימים לכל מיני אנשים- כאמור- בדיוק בגלל זה אני מציג כמה וכמה מודלים. כל אחד יכול להתחבר למשהו".

וכן. זה דורש השקעה "ברגע שאתה יודע ומאמין שזה אפשרי ואתה מחליט לא להזניח את זה אלא להשקיע, כי זה באמת הדבר הכי חשוב בחיים, אתה עושה זאת".

מה מייחד את הדרך שלך על פני הגישות של יועצי הזוגיות השונים? ויש הרבה...

"אותה היכולת לחשוף דברים יותר עמוקים בנפש שבדרך כלל לא מודעים אליהם. הדברים מבוססים על יסודות תורת החסידות והקבלה. זה משהו שעבר מדורי דורות. כשמציגים גישה כוללת רחבה שמתאימה לכמה שיותר אנשים ובעיקר- כשהגישה כל כך פרקטית ועוזרת לאנשים לחולל שינוי, זה עובד. העקרונות שלי מאד מחוברים למציאות".

למה זוגיות היא דבר כל כך מורכב?

"כל אדם הוא עולם ומלואו. כשרוצים לחבר בין שני עולמות- אם החיבור הוא שטחי ולא כל כך תלותי- אז בסדר, זה לא כזה מורכב ולא כזה מאתגר- ובעולמנו ובימינו, הרבה מהשיטות של הזוגיות מלמדות לא להיות תלותיים זה בזה כי התלות הזו מעמידה את הקשר יותר בקשיים. אבל, אם רוצים לבנות משהו אמיתי ועמוק, קשר שנוגע לעומק הנפש, קשר של שותפות נפשית ארוכה- חיבור של שני עולמות לאחד, זה יותר מאתגר. עם כל האתגר וכל מה שכרוך בדבר, אנחנו מאמינים שזו הדרך ליצור בית טוב ויציב ושהקשר יקרין לדורות הבאים. בימינו אנשים איבדו את האמון ביכולת ליצור אהבה אמיתית. אנשים מרגישים שזה בלתי אפשרי- זה מסובך ומורכב ואין אמון בזה. אני אומר- אם איבדתם בזה אמון- איבדתם אמון בחיים עצמם, כי זו האמת. כשיודעים לעשות את זה נכון זה כבר לא מורכב כל כך וזה האושר בחיים".

בהרבה מקרים, בני זוג מדווחים שהם מוכנים להשקיע, ללמוד, לעשות עבודה על המידות, אבל אין שיתוף של בן או בת הזוג. מה קורה אם רק בן זוג אחד צופה בשיעורים שלך? תהיה לכך תועלת?

"אני מאמין שכן. כשאדם עושה את שלו הוא מסוגל ליצור שינוי סביבו וזה דבר שחשוב לדעת".

יש הבדל בין נשים וגברים? אתה מתייחס לשני המינים בקורס?

"אני בהחלט מסביר בקורס מה שייך יותר לנשים ומה יותר לגברים, כי חד משמעית יש שוני ביניהם ובין ההתייחסות שלהם לדברים".

יש סיפור זוגי שזכור לך במיוחד ברזומה המקצועי שלך?

"היו אצלי הרבה מאד זוגות במצבים איומים. לפעמים זה היה הניסיון האחרון שלהם לפני שהרימו ידיים ולא אגזים אם אגדיר זאת כמצב על פני תהום. ברוך ה אני יכול להגיד בשמחה ובהתרגשות שכשהיתה התמדה ובני הזוג קלטו את היסודות ועבדו על היסודות והכלים, הם ראו שינוי עצום. העבודה היא לעשות התבוננות פנימית אמיתית- מה אני באמת רוצה, מה אני רוצה מהזוגיות הזו והאם אני שוב בוחר בזוגיות הזו? זה אלמנט מאד חשוב".

מהי עצת הזהב שלך לזוגות?

"להאמין שאפשר לתקן, ולהחליט להשקיע כי ההשקעה תמיד משתלמת".

ההצלחה מדברת

יאיר ודורית (השמות המלאים שמורים במערכת), מספרים רשמים אחרי הקורס הדיגיטלי של הרב אליהו לוי:

יאיר: "אנחנו נשואים כבר 8 שנים והורים לשלושה. הזוגיות שלנו ידעה עליות ומורדות ולא פעם גם פנינו לייעוץ. התייעצנו עם רב הקהילה, ניסינו להיעזר באנשי מקצוע. בשנים האחרונות הרגשנו שהמצב פחות ופחות טוב ואני כבר הרמתי ידיים. לא רציתי יועצים חיצוניים, דורית היתה יותר בעניין. כבר איבדתי סבלנות וגם טכנית- עם שלושה ילדים וקריירה סביב השעון, כשלי יש הרבה משמרות ערב- זה לא עבד. לכן, כשדורית שמעה על הקורס הדיגיטלי, לא התנגדתי. אמרתי שאני מוכן לנסות משהו שלא דורש ממני להיות מתואם לשעות, למקום מסוים וגם לא היתה לי סבלנות לפתח שוב מערכת יחסים עם יועץ שיתחיל לנבור בחיינו. יש נבירה בתהליך שעוברים בקורס הזה, ויש הרבה עבודה פנימית, אבל זו עבודה שלך עם עצמך ואתה לא חייב לשתף, וזה מבחינתי עוד יתרון מעבר לעניין הנוחות".

דורית: "אין כאן נוסחת פלאים. כמו שיאיר אמר- יש עבודה ויש השקעה. אבל אתה מחליט מתי אתה עושה את זה ובאילו עוצמות. המלצתי גם לחברה שבעלה לא מוכן בשום פנים ואופן ללכת לייעוץ. יש הרבה אנשים שכן מוכנים לעבוד על עצמם ועל הזוגיות אבל בגלל סטיגמה או בגלל חוסר רצון להוציא את זה מהבית, הם פחות בעניין לא ייעוץ זוגי. מה שאני אוהבת ספציפית בקורס הזה, זה שמקבלים כלים שמביאים את הזוגיות לרמה אחרת. זה לא העצות הנדושות שמקבלים מיועץ או תרגילים אלא משהו מאד מאד יסודי ועמוק שאני מאמינה שילווה אותנו להמשך החיים בעזרת ה".

קורס מטפלים בזוגיות מהשורש.  פרטים באתר>>>  או במייל: [email protected]

הרב אליהו לוי ייעוץ נישואין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד