כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מות העיתונאית

הפלסטינים נכנעו לביידן ויעבירו את הקליע לבדיקה

התובע הכללי הפלסטיני הודיע כי ברשות מסכימים להעביר לארה"ב את הקליע שהרג את אבו עאקלה, הוא המשיך בסירוב לשתף פעולה עם ישראל | ממשל ביידן הציע שהמתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל מייק פנזל, יהיה אחראי על החקירה ועל הבדיקה הבליסטית

הפלסטינים נכנעו לביידן ויעבירו את הקליע לבדיקה
מהומות בהלוויה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התובע הכללי הפלסטיני אמר היום בריאיון לאל ג'זירה הפלסטינים ימסרו לארצות הברית את הקליע ממנו נהרגה העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה. זאת, לאחר לחצים של ממשל ג'ו ביידן, כדי לקבוע מה היה מקור הירי ממנו נהרגה במהלך פעולת צה"ל בג'נין ב-11 במאי לקראת ביקור הנשיא ברשות הפלסטינית ובישראל.

התובע הכללי הפלסטיני הדגיש, "לעולם לא נמסור את הכדור שהרג את שירין אבו עאקלה לצד הישראלי". הבדיקה הבליסטית תתקיים כדי לבדוק אם יש התאמה בין הקליע לבין הרובים שבהם נעשה שימוש ע"י החיילים במהלך הפעולה בג'נין. התשובה צפויה רק מחר בבוקר.

על פי הדיווח של ברק רביד בוואלה, בחמשת השבועות האחרונים ממשל ביידן לחץ על הרשות הפלסטינית להעביר את הקליע ממנו נהרגה אבו עאקלה לידי ארצות הברית כדי שגורמים אמריקנים יבצעו את הבדיקה הבליסטית, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים, לדבריהם ממשל ביידן הציע לפלסטינים ולישראל שהמתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל מייק פנזל, יהיה אחראי על החקירה ועל הבדיקה הבליסטית.

שני מקורות שמעורים בנושא אמרו שהפלסטינים דחו במשך כמה שבועות את כל הבקשות האמריקניות לקבל את הקליע. הסירוב הפלסטיני יצר תסכול רב בממשל ביידן. בימים האחרונים הפלסטינים החלו לשנות כיוון ולאותת כי יהיו מוכנים לתת את הקליע לאמריקנים כדי לסיים את חקירת מותה של אבו עאקלה. בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר כי ביום חמישי בערב התקשר שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ליושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן והדגיש בפניו את החשיבות של קיום חקירה יסודית, שקופה ובלתי תלויה לגבי נסיבות מותה של אבו עאקלה.

כזכור, נציבות זכויות האדם של האו"ם הודיעה השבוע כי תחקיר שערכה קובע שעיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה מירי של חיילי צה"ל בג'נין.  על פי ממצאי התחקיר, "לא נמצא מידע המעיד על פעילות של חמושים פלסטינים" בקרבת אבו עאקלה. זאת בניגוד למסקנות הביניים של תחקיר צה"ל, שלפיהן לא ניתן לקבוע אם העיתונאית נורתה מירי החיילים או בידי הפלסטינים. בהודעה שפרסמה קראה הנציבות לרשויות בישראל לפתוח בחקירה פלילית בפרשה.

לפי התחקיר שערכו בנציבות, מכיוון כוחות הביטחון הישראליים נורו כדורים בודדים, לכאורה במכוון, לעבר העיתונאים. התחקיר כלל בדיקה של תמונות וסרטונים מהזירה, התייעצות עם מומחים וראיונות עם עדים במקום. הנציבה העליונה לזכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, הצהירה כי היא "מאיצה ברשויות הישראליות לפתוח בחקירה פלילית של הרג אבו עאקלה, ושל כל שאר מקרי ההרג והפציעות הקשות שנגרמו על ידי כוחות ישראליים בגדה המערבית".

לדבריה, העובדה שלא נפתחה עד כה חקירה פלילית לגבי הרג העיתונאית "מטרידה מאוד". לפי ספירת הנציבות, מתחילת השנה הרגו כוחות הבטחון הישראליים 58 פלסטינים בגדה, בהם 13 ילדים. צה"ל מסר בתגובה כי "בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה, צה"ל שב ומציע לפלסטינים להעביר את הקליע ממנו נורתה אבו עאקלה. הסירוב הפלסטיני להעביר את הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם".

בדובר צה"ל הוסיפו כי "מאז האירוע צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת צוות החקירה, וכך צורף אליו קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין". בצבא הבהירו כי התחקיר שערכו "קובע שהעיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון, ושלא ניתן לקבוע אם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או על ידי חייל צה"ל בשוגג".

שר הביטחון בני גנץ קרא גם הוא להעביר לידי ישראל את הקליע שפגע באבו עאקלה. לדבריו למשפחתה מגיע לדעת את האמת, אך הדבר אפשרי "אך ורק על ידי בדיקה בליסטית של הקליע שממנו נפגעה ולא על ידי תחקירים חסרי אחיזה במציאות כמו זה שהפיצה נציבות האו"ם לזכויות אדם".

אבו עאקלה נורתה למוות בחודש שעבר בפאתי ג'נין, בזמן שכוח מיחידת דובדבן ערך מבצע למעצר מבוקשים במחנה הפליטים במקום. מותה סוקר בהרחבה בתקשורת הבינלאומית והביא לסדרת גינויים חריפה כלפי צה"ל והמדיניות הישראלית בשטחים. גם ממשל ביידן מתח ביקורת על ישראל ודרש הסברים על מות הכתבת, שהחזיקה גם באזרחות אמריקאית.

שירין אבו עאקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד