כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"שכל אחד ייקח מספר בחורים"

הישיבה המצויינת נסגרה: הסיפור מאחורי מכתבו של הגרי"ג אדלשטיין

ישיבת 'תורת רפאל' הייתה ידועה במשך שנים רבות כאחת מהישיבות קטנות היוקרתיות בירושלים | הבוקר מתפרסם מכתבו של הגרי"ג אדלשטיין הקורא לראשי הישיבות קטנות בירושלים לסייע לבחורים שנותרו ללא מסגרת בשנה"ל הבאה | 'בחדרי' עם הסיפור המלא והסיבות למכתב החריג

הישיבה המצויינת נסגרה: הסיפור מאחורי מכתבו של הגרי"ג אדלשטיין
בחורים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל ,פלאש 90

ישיבת 'תורת רפאל' בשכונת רמת שלמה בירושלים הייתה מהישיבות הקטנות, המובילות והמובחרות בירושלים, יש שיגידו ישיבה יוקרתית מאוד, זאת בגלל הבחורים שלמדו בה אשר נשלחו במשך השנים לישיבות הטובות ביותר.

בשבועות האחרונים נרשמה אי וודאות סביב קיומה של הישיבה והבחורים הלומדים בה התפזרו בעולם הישיבות, אך חלקם הגדול לא הצליח למצוא ישיבה מה שהביא את ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין לכתוב מכתב בעניין. 

כזכור, כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' בחודש אדר תשפ"א מי שהיה הרוח החיה בישיבה, הוא הרב מרדכי שפירא, שהיה המשגיח של הישיבה אשר מעבר לתפקידו כמשגיח, הכול בישיבה התנהל סביבו. זאת לצד דמותו הרוחנית של ראש הישיבה רבי חיים הכהן קוק.

הרב שפירא פרש מתפקידו בישיבה מה שגרם לזעם גדול בקרב ההורים. אך מאז ועד היום הרב שפירא הספיק לפתוח ישיבה חדשה שהפכה לאחת הישיבות הטובות ביותר בירושלים.

ראש הישיבה הגאון רבי חיים קוק\\\צילום: שוקי לרר

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לבד מעזיבתו של המשגיח היה עתידה של ישיבת 'תורת רפאל' לוט בערפל אך היא המשיכה בשגרה. משום מה, בחודשים האחרונים הישיבה התפרקה. למרות שבפועל בישיבה אף אחד לא הודיע רשמית על סגירה, כל הבחורים מחפשים בימים אלו מסגרות אחרות.

אחד המעורים בנעשה סיפר ל'בחדרי חרדים' כי "כולם ניסו להתקבל למקומות אחרים, אך רק הטובים הצליחו, לא הייתה ברירה, והיו חייבים הנחתה של מכתב מראש הישיבה הרב אדלשטיין".

בימים האחרונים נאלצה הנהלת הישיבה לפרסם הודעה רשמית, במכתב שנשלח להורי הבחורים נאמר: "להורי הבחורים היקרים שלום וברכה. ראשית, אנחנו מודים על האימון שניתן בנו ע"י רבני הישיבה, ע"י ההורים ואחרונים חביבים תלמידי הישיבה היקרים שיחי'. במשך התקופה האחרונה הושקעו מאמצים רבים, בגוף, בנפש, ובממון, כדי להצליח, למרות כל המעכבים והאתגרים שניקרו לפתחנו, הן מבחינה כלכלית הן מבחינה חינוכית".

"אך לצערנו, מהרגע שקיבלנו הישיבה לידינו מתגלים לעיננו עוד ועוד נתונים שלא יכולנו לדעת עליהם קודם, בכל ההיבטים ממש, ולאחר חשיבה רבה, דיונים ארוכים והתייעצויות עם גדולי תורה ואנשי חינוך, הגענו למסקנא שאין בידינו להועיל לבחורי הישיבה במצב הנוכחי. ובמצב זה נזכיר את מאמר חז"ל, כשם שקבלתם שכר על הדרישה כך תקבלו שכר על הפרישה. אנו תפילה כי הבנים היקרים ימשיכו לעלות בלימוד התורה בדרכי קנייניה, ובכל חלקי עבודת ה' בברכת התורה ובכל הכבוד הראוי".

כאמור, בעקבות המצב המאתגר כתב ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מכתב נדיר לראשי הישיבות לצעירים בירושלים בו הוא מציין כי ישנם כמה עשרות בחורים שאין להם מסגרת של ישיבה קטנה, וכי על ראשי הישיבות מוטלת החובה לקבל כל אחד לישיבתו מספר תלמידים. הגרי"ג מציין במכתבו כי ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן עוסק במצוה זו וחובה לפעול ע"פ דעתו. למכתב הצטרף גם ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו. 

וזה לשון המכתב: "למע"כ הרבנים הגאונים ראשי הישיבות הק' לצעירים בעיה"ק ירושלים ת"ו, שלו' ורב ברכה. כידוע ישנם עכשיו כמה עשרות בחורים שאין להם מסגרת של ישיבה קטנה, והוא דבר חמור כי יש בזה סכנה של פיקוח נפש רוחני וגשמי לאותם הבחורים ומשפחתם, לכן דבר פשוט וברור הוא שאי אפשר לעמוד מנגד" כותב הגרי"ג.

"ועל ראשי הישיבות מוטלת החובה והאחריות לקבל כל אי לישיבתו כמה תלמידים, ובאשר הגאון הגדול ראש ישיבת חברון רבי דוד כהן שליט"א עוסק במצווה רבה זו, יש לפעול ע"פ דעתו, כדי שכל הבחורים יהיה להם מסגרת המתאימה להצלחתם בתורה, ולא ישאר אף בחור אי ללא ישיבה לזמן אלול הבעל"ט, ואין ספק כי זכות מצוה רבה זו תעמוד לכל הישיבות המסייעים בזה שלא ינזקו כלל, ואדרבה זכות התורה והחסד תעמוד להם שיזכו להצלחה מרובה, וכל התלמידים נ"י יתעלו במעלות התורה ובדרכי קניניה".

 

תורת רפאל הרב גרשון אדלשטיין הרב מרדכי שפירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד