כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מחקרים מוכיחים: חגורת בטיחות מצילה ממוות

חגורות בטיחות, כריות אוויר והתקני ריסון לילדים מהווים חוליות משמעותיות ביותר בשרשרת הבטיחות והשימוש בהם גדל באופן משמעותי בעשורים האחרונים.

מחקרים מוכיחים: חגורת בטיחות מצילה ממוות



כיום, 97% מיושבי המושב הקדמי חוגרים; 82% מיושבי המושב האחורי חוגרים וכ-68% מהילדים מוסעים עם הגנה מספקת.

חגורות הבטיחות, בשילוב כריות אוויר והתקני ריסון לילדים, נועדו בראש ובראשונה להגן על הנוסעים במקרה של התנגשות חזיתית. בנוסף, במקרה של התנגשות צד והתהפכות, הם מונעים היזרקות בתוך או מחוץ לרכב ובכך מגבירים את הסיכויים לשרוד תאונה קשה.

תרומתן של חגורות הבטיחות להצלת חיים בכבישים הוא גבוה ביותר. בהולנד לדוגמא, נמצא כי מאז 1972, השנה שבה מספר הנהגים ההרוגים היה הגבוה ביותר במדינה, השימוש בחגורות הפחית בממוצע 250 הרוגים בשנה בקרב נוסעי רכב. בנוסף, מחקר שנערך ב-2009 הראה ירידה של 48% בסיכון לפגיעה קטלנית בקרב נהגים המשתמשים בחגורת בטיחות בעלת שלוש נקודות עגינה, בהשוואה לנהגים שאינם חגורים.

על פי מחקר שנעשה בנושא חגורות הבטיחות נמצא, כי לחגורת הבטיחות השפעה גבוהה יותר על פגיעה קטלנית, כלומר, פגיעה שתוצאתה מוות, לעומת פגיעה חמורה, שתוצאתה פציעה קשה. המשמעות היא, כי ככל שישנה ירידה במספר ההרוגים כתוצאה משימוש בחגורות בטיחות ישנה עלייה במספר הפצועים קשה, שהיו עלולים להיהרג אלמלא היו חגורים.

גם לשימוש בחגורות בטיחות במושב האחורי יש השפעה קטלנית גם על בטיחות יושבי המושב הקדמי. מחקר שנערך בנושא מצא, כי שיעור ההרוגים בקרב יושבי המושב הקדמי שחגרו, גדל פי 5 כשיושבי המושב האחורי אינם חגורים, כיוון שהם עלולים להתנגש ביושבים מקדימה. כריות האוויר לעומת זאת, מגבירות את יעילות החגורות ב- 11%.

אם כן, כיצד יש לחגור את חגורת הבטיחות כך שתגן עלינו בצורה הטובה ביותר? חשוב כי חגורת הבטיחות "תשב" בצורה נוחה על הגוף. אם החגורה משוחררת מדי, הלחץ על הגוף יהיה חזק יותר במקרה של תאונה, ועלול לשבור את עצם החזה ואת הצלעות. הגוף גם עלול לברוח בחלקו מהחגורה, וזה עלול לגרום לפגיעה פנימית בחלל הבטן ולפגיעה ברגליים מחגורת האגן.

על החגורה המוצלבת להיות קשורה לא קרוב מדי לצוואר, אלא באלכסון דרך אמצע הכף ואמצע בית החזה. על חגורת האגן להיות ממוקמת נמוך ככל האפשר, לרוחב הירכיים ולא לרוחב הבטן כדי למנוע פגיעות פנימיות, סיכון הגבוה במיוחד לנשים בהריון.

כריות אוויר מספקות הגנה נוספת במקרה של תאונה חזיתית, בתנאי שהנוסעים לא יושבים יותר מדי מקדימה והחגורה קשורה היטב. הכרית אפקטיבית במיוחד במקרה של תאונה חמורה, שבה הנוסעים עלולים להתנגש בחלקי פנים הרכב, למרות שהם חגורים.

גם כיום, עדיין נעשים שיפורים בחגורות הבטיחות. למשל, ישנן מערכות המורידות את עוצמת הכח שהחגורה יוצרת על גוף הנוסע ומערכות היודעות להפעיל את חגורת הבטיחות בשלב מוקדם יותר של התאונה, בעזרת חיישנים מיוחדים.

עמותת אור ירוק: "מחקרים רבים הוכיחו את יעילותן של חגורות הבטיחות בעת התרחשות תאונת דרכים וכי חגירתן הינה מרכיב חיוני בהצלת חיים והפחתת נזקים לנוסעים. ויתור על חגירת חגורת בטיחות משמעו סיכון גבוה ומיותר. על המדינה להגביר את האכיפה כנגד נהגים שנוהגים ומסיעים נוסעים ללא חגורות בטיחות וכן לעורר מודעות ולהגביר את החינוך בנושא, כבר מגיל ילדות".
אור ירוק חגורת בטיחות תאונות דרכים זהירות בדרכים כרית אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד