כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ישראל עוברת לתיעוד ביומטרי חכם

תעודת זהות אבודה או גנובה? הצעבר לזיהוי ביומטרי יחסוך את הבעיות הללו • הצטרפו לפיילוט המצליח • אינפורמטיבי

ישראל עוברת לתיעוד ביומטרי חכם
תעודת זהות צילום: בחדרי חרדים

מדי שנה אובדים ונגנבים עשרות אלפי תעודות זהות ומסמכי נסיעה (דרכונים ותעודות מעבר) של אזרחי ישראל ותושביה. במקרים רבים התעודות הגנובות מזויפות ומשמשות למטרות התחזות לבעל התעודה, לביצוע מעשי הונאה ומעשים פליליים ולפעילות חבלנית עוינת.

ממשלות ישראל עוסקות זה זמן רב בצורך להחליף את תעודת הזהות ואת מסמכי הנסיעה הקיימים בתיעוד ביומטרי חכם הכולל מרכיבי מידע ביומטריים ואלקטרוניים חדישים ומודרניים. מדובר בתיעוד חכם ובטוח שלא יאפשר זיוף הזהות של בעל התעודה.

עם כניסתה של מדינת ישראל לעידן התיעוד החכם היא תצטרף למגמה עולמית של התרחבות השימוש בתיעוד ביומטרי חכם.

חוק הביומטריה

בשנת 2009 חוקקה כנסת ישראל את "חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע" התש"ע-2009 (חוק הביומטריה). החוק קובע הסדרים שיאפשרו זיהוי ואימות זהות של תושבי ישראל באמצעות הכללת מידע ביומטרי במסמכי זיהוי באופן שימנע זיוף ושימוש בזהות אחרת. כמן כן החוק מסדיר הקמה של מאגר מידע ביומטרי, אשר ינוהל על ידי רשות ייעודית ונפרדת, הרשות לניהול המאגר הביומטרי, ובו יישמר המידע הביומטרי באופן מאובטח, מוצפן ומופרד מכל רשת תקשורת אחרת ובפרט ממרשם האוכלוסין. במאגר לא ייכללו פרטים מזהים כלשהם של תושבי ישראל.

על-פי החוק, התיעוד החכם - תעודת זהות ומסמכי נסיעה - כולל אמצעים ונתונים ביומטריים: תמונה של תווי פנים ותמונות של שתי טביעות האצבעות המורות, שהן אמצעי זיהוי שנועדו למנוע זיופים וגנֵבת זהות.

יתרונות התיעוד הביומטרי החכם

התיעוד החכם הכולל אמצעי אבטחה גלויים וסמויים רבים, שאינם ניתנים לזיוף, יעניק למחזיק בו ביטחון אישי מפני זיוף התעודה ומפני גנֵבת זהותו והתחזות לבעל התעודה. לצד יתרון עיקרי זה, לשימוש בתיעוד החכם יש יתרונות נוספים:

תעודת הזהות החכמה תאפשר למחזיק בה, ככל שירצה בכך, להזדהות מהבית באופן מקוון ובטוח בבואו לקבל שירותים שונים משירותי הממשלה ומאתרי אינטרנט ממשלתיים באמצעות סִיסמה אישית (לצורך אימות זהות באופן אלקטרוני). כך יוכל המחזיק בה לחסוך טרחה וזמן רב. כמו כן תעודת הזהות החכמה תאפשר שימוש בחתימה אלקטרונית מאושרת למי שיבחר בכך.

הדרכון החדש ניצב בחזית העולמית של שימוש באמצעים משוכללים נגד זיוף, והוא תוכנן על-פי התקן של ארגון התעופה האזרחי הבין-לאומי (ICAO) הפועל בחסות האו"ם. יותר ממאה מדינות כבר מנפיקות דרכונים ומסמכי נסיעה חכמים אלקטרוניים על-פי תקן זה. הטכנולוגיה המוטמעת בדרכון החדש תאפשר מעבר מהיר יותר בשדות תעופה ובמעברי גבול בארץ ובעולם ותקל על התהליך של ביקורת הגבולות.

הנפקת תיעוד ביומטרי חכם

כל אזרח וכל תושב הזכאי לתעודת זהות או למסמך נסיעה (דרכון או תעודת מעבר) יוכל לבקש תיעוד חכם בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה הפזורות ברחבי הארץ. בשלב הראשון יבוצע תהליך של אימות זהותו של המבקש באמצעות כמה שאלות שיישאלו באופן ממוחשב על ידי נותן השירות. לאחר מכן יבצע נותן השירות את הליך הצילום של תווי הפנים וסריקה אלקטרונית של שתי האצבעות המורות של המבקש. המידע הביומטרי יוצפן ויועבר למאגר הביומטרי לצורך אימות זהותו של המבקש. המידע יישמר במאגר באופן מאובטח ומוצפן ויימחק ממחשבי רשות האוכלוסין.

תעודת הזהות החכמה תימסר למבקש בכל לשכה של רשות האוכלוסין, לפי בחירתו, תוך עשרה ימים לכל היותר מיום הגשת הבקשה. מסמך נסיעה (דרכון או תעודת מעבר) יישלח לבית המבקש בדואר רשום תוך עשרה ימי עבודה.

במעמד של קבלת תעודת הזהות החכמה יקבל המבקש מעטפה ובה סיסמה אישית להפעלתה ולהפעלת האימות האלקטרוני וכן סיסמה להפעלת החתימה האלקטרונית, אם ביקש זאת.

חובת השמירה על תעודת הזהות החכמה

לאור חשיבותה של תעודת הזהות החכמה ועל-פי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965, חובה על התושב להקפיד על שמירה של תעודת הזהות שלו בחזקתו ובשליטתו בכל עת, לשאת אותה אִתו בכל עת ולא לאפשר לכל אדם אחר להשתמש בה לצורך אימות זהות או חתימה אישית אלא בהסכמה בכתב. בכל מקרה של אובדן או גנֵבה של התעודה או שימוש לרעה על ידי אחר בתעודה, יש להודיע מיד למוקד הטלפוני הפועל 24 שעות ביממה בטלפון 3450* או ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה בשעות של קבלת קהל.

תקופת המבחן

בחוק הביומטריה נקבע כי תחילה תתקיים תקופת מבחן (פיילוט) של שנתיים, ובמהלכה יונפקו מסמכי זיהוי חכמים ביומטריים למי שיבחר לקבלם, בטרם יוחלט על החלת החוק על כלל התושבים. כמו כן נקבע בחוק כי בתקופה זו לא יועבר כל מידע מהמאגר הביומטרי, למעט אישור לרשות האוכלוסין לצורך הנפקה של מסמך זיהוי חכם למי שיבקש. עם תום תקופת המבחן והחלת החוק על כלל התושבים, בנסיבות מסוימות ובהתקיים התנאים המחמירים הקבועים בחוק, יועבר מידע מהמאגר לרשויות הביטחון ולמשטרה בלבד.

מי שלא יבחר לבקש תיעוד ביומטרי חכם במהלך תקופת המבחן, יוכל להמשיך לקבל את מסמכי הזיהוי המקובלים כיום מבלי שיישללו זכויותיו לפי כל דין.

היכנסו לאחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה הפזורות ברחבי הארץ ובקשו תעודת זהות חכמה ודרכון חכם שאינם ניתנים לזיוף.

למידע נוסף הכנס לאתר www.smartid.gov.il

תעודת זהות חכמה – בטוח שכדאי
זיהוי ביומטרי תעודה חוק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד