כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בפעם השניה: בג"צ ביטל את חוק המסתננים

סערה במערכת הפוליטית: בג"ץ קיבל את עתירת ארגוני זכויות האדם וביטל את התיקונים לחוק ההסתננות שאיפשרו כליאת מסתננים • מתקן חולות ייסגר תוך 90 יום • שר הפנים גדעון סער: "נותרנו בלי כלים להלחם בהסתננות - יש להגביל את סמכות בג"צ" • ח"כ אלי ישי: "שהשופטים ילמדו אהבת העם, המדינה והארץ"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

בג"צ הורה היום (ב'), לבטל את סעיפיו העיקריים של החוק למניעת הסתננות, ולסגור את מתקן חולות תוך 90 יום.

ג"ץ קיבל את עתירתם של ארגוני זכויות אדם נגד תיקון החוק למניעת הסתננות ופסלו את שני סעיפיו של התיקון לחוק, שנכנס לתוקפו בינואר. הראשון, קבע כי כל אדם שיסתנן לישראל שלא כדין יישלח למעצר של שנה - ללא משפט. הסעיף השני קבע כי מבקשי המקלט השוהים בערים יישלחו לתקופה בלתי מוגבלת ל"חולות". השופטים החליטו כי המתקן ייסגר תוך 90 יום.

שר הפנים גדעון סער מחה על ההחלטה ואמר כי, פסיקת בג"צ שגויה ומותירה את ישראל ללא כלים להתמודד עם תופעת ההסתננות וכי יש לשקול הגבלת סמכות בג"צ בסוגיות הנוגעות להסתננות הבלתי חוקית לישראל.

"לדעתי", אמר, "יש לבחון תיקון חוק יסוד כבוד האדם וחירותו באופן שיגביל התערבות בג"צ בחקיקה של הכנסת שנועדה להתמודד עם ההסתננות והמסתננים לישראל.

"בשעתו תיקנה ממשלת רבין באופן דומה את חוק יסוד חופש העיסוק בסוגיית ייבוא בשר לא כשר. למעשה פסילת החוק עתה מהווה התערבות שניה בתוך שנה אחת בחקיקת הכנסת, שהתקבלה ברוב גדול, ומדובר בשתי כנסות שונות.

"בחינת שינוי ההסדר החוקתי מתחייבת גם מכובדו של הנושא: יכולתה של ישראל לשמור על גבולותיה וציביונה ולהגן על עצמה מפני תופעת ההסתננות הבלתי חוקית. האחריות מוטלת על הרשות המבצעת והמחוקקת, אך בפועל כל הכלים שבאמצעותם הן ביקשו להתמודד עם התופעה – נפסלו, פעם אחר פעם, על ידי הרשות השופטת".

"ראוי לציין כי מאז נחקק חוק המסתננים חדש, גדלה יציאת המסתננים מישראל בקצב של פי שלושה מקצב היציאה בשנת 2013. בעוד התיקון הראשון בחוק המסתננים, אשר נפסל לפני כשנה, בלם את הכניסה לישראל בצורה דרמטית, התיקון השני בחוק תרם תרומה ניכרת לתהליך של יציאה מרצון. לא סביר שדווקא החוקים אשר הוכיחו את עצמם כאפקטיביים בהתמודדות עם תופעת המסתננים, תופעה אשר מדינות רבות בעולם המערבי נכשלות בהתמודדות איתה, ייפסלו על-ידי בית המשפט.

שר הפנים גדעון סער שוחח לפני שעה קלה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות פסק הדין בסוגיית המסתננים. והציע לקיים דיון דחוף בעקבות הפסיקה.

שר הכלכלה נפתלי בנט הגיב: "הניתוק של ההחלטה מהמציאות בשטח הוא הפקרת חייהם של תושבי דרום תל אביב. בימים של מצוקה בטחונית וכלכלית, בגצ שיגר הזמנה פתוחה לעשרות אלפי מסתננים לבוא לישראל. כל המסתנן זוכה. עלינו לכבד את שלטון החוק, אולם בג״צ מגלה עודף אקטיביזם ולמעשה נוטל סמכויות מהממשלה, שנושאת באחריות העליונה לבטחון וטובת אזרחי ישראל״.

ח"כ אלי ישי, שר הפנים לשעבר אומר: "החלטת בגץ פוגעת בעתיד המדינה ואזרחיה, ואינה משקפת את טובתו וטובת עתידו ואף סותרת זאת.

"החלטתם מקדמת את ישראל להיות מדינת כל מסתנניה על פני מדינת כל אזרחיה, ייתכן ויש חובה להכניס בלימודי המשפטים גם לימודי אהבת העם, המדינה והארץ".
מסתננים חולות בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד