כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

העקשנות של לפיד הייתה בעוכריו • פרשנות

יאיר היהיר התעקש כל פעם עד הסוף ולא למד להתפשר • וגם: מאיזו סיבה ייכשל קמפיין האנטי-ביבי לבסוף?

העקשנות של לפיד הייתה בעוכריו • פרשנות

זה לא מע"מ אפס, ולא חוק הלאום וגם לא התקציב. זו הקואליציה הלא טבעית שנכפתה על נתניהו. ה היעדר דבק הנגרים, וזה בעיקר חוסר האמון, האיבה והתיעוב בין סיעות הקואליציה שמשתק את הממשלה שמביא את אזרחי ישראל אל הקלפי פעם שניה בתוך שנתיים. מי שהסתובב בחודש האחרון בכנסת מבין היטב: זה היה בלתי נמנע. אם טובת הציבור עומדת לעיניו רוחו, לנתניהו לא היתה ברירה אחרת. אלא להחזיר את המנדט לבוחר. כשכל מפלגה מושכת לכיוון אחר את השמיכה ומאיימת בפירוק הממשלה, כשאי אפשר להוביל רפורמות, שלא לדבר על הצעות חוק שוליות, כשהממשלה והכנסת משותקות, ככה אי אפשר לנהל מדינה. פירוק הממשלה הזו שהוקמה בחטא בגלל ברית האחים לפיד בנט היא מחויבת המציאות.

כפי שהטור הזה חזה כבר באוגוסט, הבחירות יתקיימו בחורף הקרוב. מי שניתח את המצב על פי ההיגיון הפוליטי ולא ראה את זה קורה, לא הבין שאת הכנסת הנוכחית צריך לנתח על פי כללי הפוליטיקה החדשה. זו שמקדשת את הכוחנות, את היהירות, ואת העדר הפשרות שדוגל בה שר האוצר יאיר לפיד.

לפיד התכונן חודשים ארוכים בטרם נטש את כיסא המגיש עד שצלל לבריכה הפוליטית. הוא כיוון את המסר, מרח את הג'ל בכיוון הנכון, אבל לא הפנים את השיעור מספר אחת בפוליטיקה: כדי להגיע להישגים צריך להתפשר. היה זה לוי אשכול שאמר "אני מתפשר ומתפשר עד שאני משיג את מה שאני רוצה", אבל לפיד בא עם פוליטיקה חדשה. הוא חשב שאפשר לנהל מדינה ופוליטיקה מתוך תכתיבים וחלוקת פקודות לראש הממשלה. הוא כפה על נתניהו את האח בנט, אנס אותו לבגוד בחרדים שותפיו הטבעיים, הוא הצעיד בסף פלוגות מבני ברק לבקו"ם, ופתח את שערי היהדות עם חוק הגיור לכל דיכפין.

פשרות לא קיימות בארגז הכלים של לפיד. הוא הביא איתו דפוס חדש- זו דעתי, או כלום. ככה היה בחוק הגיור, חוק הגיוס, וגם בתקציב הוא לא השאיר מרווח תמרון, ועכשיו זה מע"מ אפס שעליו החליט להתאבד עד הסוף המר. לפיד נותר ללא תקציב, ללא קק"ל, ללא רפורמת בריאות, ללא מע"מ אפס, אבל עם אפס הישגים. לפיד הגיע לכנסת עם יש עתיד וחוזר הביתה בלי עתיד. לפחות תשעה ח"כים ילכו הביתה בגלל מע"מ אפס.

הבעיה המהותית של לפיד היא חוסר הניסיון ואופן ההתנהלות שלו שגרם לו לקפוץ יותר גבוה ממגדלי אקירוב. כל פעם שניתן לו סולם, לפיד בחר להחריף את ההתבטאויות ואת האיומים, בעודו מוקף ביועצים שמבטיחים לו שנתניהו ימצמץ ראשון. מקורביו של לפיד מכירים את נתניהו עוד מימי שרון. הם זוכרים את נתניהו הישן, הסחיט והלחיץ, הם היו בטוחים שהוא יתקפל. עד הרגע האחרון הם לא האמינו שיעמוד לו האומץ להקדים את דין הבוחר. לא רק שהמודיעין שלהם כנראה כשל, הם גם לא לקחו בחשבון שנתניהו עובד צמוד עם יו"ר הקואליציה זאב אלקין ושר התחבורה ישראל כץ שלא יתנו לו לסגת מהמטרה.

נתניהו עשה ללפיד אתמול מארב מתוכנן מראש כשהזמין אותו למשרדו. פיצוץ הפגישה היה מבוקר. ההודעה לעיתונות ששוגרה לכתבים עוד לפני שלפיד עזב את משרד ראש הממשלה כמעט סיימה את מסע ההשפלה. נותר לו רק לפטר את לפיד ולשלוח אותו להתמודד על לב הבוחר ללא תקציבים, ללא נהגים, ללא מזכירות, וללא יכולת לחלק סוכריות ממשרדי יש עתיד.

הבעיה של נתניהו עכשיו היא הקמפיין האנטי-ביבי. זו תהיה האג'נדה של מפלגות המרכז שמאל, ואולי אפילו של ליברמן. למזלו, כששואלים את כל חברי הגוש הזה- אם לא ביבי אז מי כן, לכל אחד תשובה שונה. הם לא מסוגלים להתאחד ולהחליט. האגו חזק מהם. אם נתניהו ישוב לכהונה רביעית במשרד ראש הממשלה, זה רק בגלל זה.,
נתניהו אגו לפיד החלטות סחיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד